RSS Feed

Lue på kroken.. A hat is on the hook..

Husest førstefødte proklamerte tidligere i sommer at han ønsket seg ei ny lue. Helst skulle det være ei designlue fra Frig, til kun 449,- kr (modell Rolf/ pattern Bladerunner fra 2008 colleksjonen), men etter litt overveielse og vurdering kom han til at ettersom moderen (jeg) er en SÅÅ flink – en riktig kløpper med heklekroker og strikkepinner (han vet å smigre :-)) så kanskje jeg kunne være så snill å lage en lue til ham – i Frig-stil.. Selvfølgelig suger jeg til meg alle søte ord, og går fullstendig på limpinnen – det skal vel bli ei råd med lue til guttungen (på 21)..

My son asked me this summer if I please  would be so sweet and kind to chrocet him a hat, inspired of the Norwegian Hat design Frig. In fact he was wondering of buying a Frig hat, but it was too expencive he thought. I fell for his flattering words and now I’m crocheting a hat.

Sånn ser den ekte Frig- lua ut. The original Frig hat is looking like this.

Så gikk jeg her da og funderte hvor mange masker jeg burde legge opp og hvilket garn jeg burde velge, og ikke minst om jeg skulle hekle eller strikke…

For etpar dager siden var jeg hos SGS i Fredrikstad og der fant jeg et flott oppskriftshefte fra Gjesdal, med mange fine heklede lueoppskrifter. Hurra!! Løsningen kom rett i fanget mitt – og dermed var moderen igang med Lueheklingen – Mønster nr 206-22 er nå på kroken om enn noe modifisert etter inspirasjon av den ønskede Friglua. Garnvalget tok husets sønn selv – Det ble Hifa 3, farge oker og mørk grønn. Heldigvis passer dette garnet høvelig godt med oppskriften sålenge jeg benytter enkel tråd istedet for dobbel.

For some time I was wondering about pattern, sice, yarn etc…

The soluthion rewieled it self a cuple of days ago when I discovered a pattern from Gjesdal. This pattern is quite similar to the Frig hat my son was wishing for. I can use this – and the yarn choice fell on Hifa 3, color ocre and dark green.

Slik ser modell 206-22 i Gjesdals oppskriftshefte ut. Modellen passer godt til både jenter og gutter. This is the Gjesdal Pattern I chose to use.

Lua er i ferd med å ta form..  The hat is growing on my hook..

8 responses »

  1. Det erofte ikkje så vanskelig å smigre oss mødre, når ungene vil oppnå noe. Hverken når dei var små eøller etter at dei har blitt voksne. Kjempekjekt å kunne få til å lage den lua jr. ville ha da. blir knalltøff trur eg.

  2. Han blir nok fornøyd med den. Skulle bare mangle. Minstejenta mi er veldig flink til å få det som hun vil – hun har skjønt det der med å spørre på den rette måten.

  3. Joda,det vet hvordan de skal få det som de vil.Vi mødre går jo selvfølgelig «rett i garnet»hver gang.Det hjelper godt med litt smiger.Luen blir kjempetøff.Ha en fin kveld:)

  4. Hehe kjenner den der ja.. *godt jeg ikke er alene*

    Stilig lue, gleder meg til å se den ferdig.

    Pst digger det heftet jeg også..

  5. Sitilig lue, også så moro når så store gutter ber mamman sin om å strikke eller hekle.
    Ønsker deg en riktig god helg.

  6. Vil berre ønske deg ei kjempeherlig helg eg. Og formane deg på at du må komme deg ut og nyte den. Hausten er rett rundt hjørnet, og da er det for seint å angre.
    klem

  7. Så mye flott du har laget…..Nydelige sjal . Ser også at du holder på med sjalet jeg også har lyst å strikke…shetland sjalet….Må nok få skaffet meg boken tenker jeg:-)

  8. Kjempe stili lue da.
    Å sjale ditt blir kjempe flott.:-D

Legg igjen en kommentar

