RSS Feed

Nye julegardiner..

Jeg har i mange år ønsket og tenkt på å brodere meg julegardiner til kjøkkenet.  Jeg vokste opp med hjemmebroderte julegardiner på kjøkkenet både hjemme hos min mor, mormor og farmor, så det ligger liksom i genene. Problemet er bare at jeg aldri har funnet noen mønster som jeg syns passer veldig godt hos meg. De gamle plattsømsmønstrene med klokker, lys og juleblomster er jo veldig fine, men det er ikke helt min stil. Jeg ønsker noe enklere og litt mere moderne.

I snart 6 år har jeg hatt det norske agenturet og vært forhandler for den svenske broderiprodusenten Ilstex Broderistuga AB. De produserer mange typer broderier og ikke minst gammeldagse nordiske plattsømsbroderier. Det er utrolig mange flotte broderier og vakre motiver fra denne produsenten – slike broderier som «alle» kan huske at mormor eller oldemor broderte og hadde, og som nå kanskje ligger på kistebunnen, eller som vi kanskje bare ser på museer.  Jeg elsker disse broderiene og har brodert masse i løpet av disse årene, men jeg har ikke riktig klart å finne mine drømmejulegardiner – før nå nylig…

I løpet av de siste par årene har det nemlig begynt å komme «gammeldagse» julegardiner med moderne vri. Og det dukker stadig opp noe lekkert. Nå begynner problemet snart å bli at jeg får vanskeligheter med å velge – og det er ikke bra, for jeg har virkelig lyst til å brodere sånn at jeg har nye gardiner til førstkommende jul. Og da bør jeg jo komme igang med broderingen snart sånn at jeg kan få dem ferdig til 1. advent. Det er nemlig den magiske datoen for å henge opp julegardiner på kjøkkenet her hos meg.

Se bare her så forstår du sikkert hvorfor valget er vanskelig:

Jeg har fra før brodert flere løpere i både Amaryllis- og Hjerteserien. Jeg har også brodert en kaffeduk med Britamotivet, så jeg vet jo at jeg liker alle disse tre mønstrene. Den siste serien med nissemotiv heter Mystomte og er helt ny nå i høst. Den er også knallskikkelig syns jeg, så dette blir ikke lett. Kanskje jeg bare skal lukke øynene å gjøre pekeleken? Huff, nei det tar jeg ikke sjansen på. Jeg får vel titte litt mer på saken og så kommer nok svaret til meg engang utpå natten 🙂

Til info: Du kan både se nærmere på, og bestille julegardinbroderer til ditt eget kjøkken, på www.petronella.no

16 responses »

  1. her var mange flotte gardiner. Ikke lett å velge nei.
    Lykke til med det.
    Ønsker deg en trivelig helg

  2. Kjempesøte. Likte dem alle veldig godt. Men jeg falt spesielt for den kjempesøte gardinen med piken på. Litt sån Astrid Lindgren aktig. Supersøt kappe, og nydelig gardin med en piken på, også den skjønne sløyfen litt lengre oppe. Den hadde passet perfekt her hjemme hos meg, også er den ikke så julete at den ikke kan henge et godt stykke ut i januar. Jeg har bare ikke nok tålmodighet når det gjelder brodering. Dessverre.
    Jeg ønsker deg en riktig god helg. Blir spennende å se hvilken gardin du velger.

  3. Her var det utrolig mange flotte gardiner.Har desverre ikke ordentlige kjøkkenvindu.Har spisekrok med vinduer som går fra gulv til tak.Blir veldig mye gardiner å brodere.Ønsker deg en riktig god helg:)

  4. Lykke til med valget, det blir nok ikke lett med så mange fine alternativer!

  5. Mange flotte!! Skjønar at det er vanskeleg å ta eit valg. Lykke til med det endelege valget! Ønskjer deg ei flott helg.

  6. Hallo. Ja, så har atter ei veke gått… No er det helg, og eg har planer om å sy litt, så skal eg hekle på teppet mitt. Ønsker deg ei fin helg 🙂

  7. Brita av Carl Larsson har jeg sett på i flere år. Jeg synes den serien med duker og alt er så vakker. Vi har Carl Larsson-stil på kjøkkenet, så det skulle passe perfekt, men det er så mye annet jeg vil gjøre først. Lykke til med valget, og god helg!

  8. Ja, for de med vinduer på kjøkkenet…
    Nå har jeg aldri klart det kunststykket å skifte kjøkkengardiner etter hvilken sesong det er, så det er kanskje like greit at jeg ikke har vinduer i kjøkkenet der vi bor nå. 😉

    Flotte gardiner – håper du oppdaterer på hvilke gardiner det ble.

  9. Her var det mykje lekkert! Skulle ønske eg fekk ein smule iver og lyst til å brodere kjøkkengardiner sjølv, men det trur eg vert ei stund til…

    Alle var jo fine, det er ikkje lett å velge:)

  10. JA, her var det mange lekre gardiner å velge i….
    Brita er nok min favoritt, hun er så søt –

    God helg til deg, og godt valg med gardinene!

  11. Hei! Flotte gardiner. Glad det ikkje er mitt valg. Viss eg hadde hatt kjøkkenvidu, så måtte eg ha funne frem heklekroken. For det var eg varnd med. Hekla kjøkken gardiner året rundt.
    Brodere har vel aldri vore mi sterke side, sjølv om eg har gjort det ein del. PRoblemet er vel at eg stort sett fikk andre til å gjere det ferdig.
    Held meg til strikkepinnene eg, så lenge armane held
    ha ei flott uek. klem

  12. Mye fint å velge mellom der, ja. Skjønner at valget er vanskelig. Jeg har mange spesielle vinduer på kjøkkenet, så broderte julegardiner han jeg ikke ha. Har faktisk ikke gardiner i det hele tatt på kjøkkenet. Men jeg har planer om en heklekappe med tid og stunder.

  13. Så mye fint å velge i her ja.

  14. Tilbaketråkk: 2010 in review « Petronellas kreative verden…

  15. Heisan, er det mulig å skaffe disse mønstrene fremdeles? 🙂

  16. Hei Trine – Jeg tror ikke produsenten drifter selv lenger, beklageligvis. Etter hva jeg forstår er de kjøpt opp av et annet firma, som jeg ikke vet navnet på.
    Mønstrene er veldig fine, så det er synd vi ikke får tak i dem lenger.. Mene men – Ha ei riktig fin julehelg 🙂

Legg igjen en kommentar

