RSS Feed

Hjemmelagde fløtekarameller

Min kjære gubbelille må være tidenes største fløtekaramellspiser. Bare nå i desember har han satt til livs hjemmelagde karameller av hvertfall 3 liter fløte til sammen. Det er ganske mye med tanke på at man vanligvis koker karameller av 3 dl fløte pr gang…

Tenker at han sikkert ikke er alene om å like sånt, så derfor deler vi gjerne på gubbelillens karamelloppskrift her:

Fløtekarameller
Antall porsjoner: Nok for ei stund

Ingredienser:
2 dl lys sirup
4 dl sukker
6 dl fløte (2 pk)

4 store ss Tine meierismør
Tilberedning:
Alle ingrediensene bortsett fra smøret, blandes i en god stålkjele og kokes på middels varme (så det bobler) en times tid – til det får «fløtekaramellfarge».
Test karamellmassens konsistens ved å dryppe noen dråper karamell i en kopp med  kaldt vann. Karamelllen er ferdig hvis du klarer å forme en liten kule. Rør deretter inn smøret og kok videre 4- 5 minutter.

Hell karamellmassen over i en oljet ildfast form, og sett til avkjøling.

Når massen er kald kan du kutte karamellen i biter og evt. pakke dem inn i cellofan. Ellers holder det som oftest å oppbevare karamellene i en lukket boks hos oss – De spises opp lenge før de rekker å klistre seg sammen 🙂

floetekarameller

Lykke til!

8 responses »

  1. Nam, nam. Ser kjempegodt ut!
    Jeg har noe til deg i bloggen min!
    Fortsatt god romjul.

  2. Hei disse må prøves, regner med de kommer til og gå fort unna her også… er kommet på handlelista for i morgen…ha en fortsatt fin jule helg…

  3. Disse ser skikkelig gode ut, har flere her i huset som liker karameller!!
    PS jeg tar i mot bestillinger på sokker.

  4. Ser gode ut kanskje eg skal prøve det. ha ei fortsatt fin romjul.

  5. De så jammen gode ut!

  6. De smaker sikker godt! Nam nam! Med hilsen fra asterix.

  7. Heihei.. Prøver ut oppskriften din akkurat nå mens jeg skriver.., jeg er karamellelsker så satser på at dette blir bra.. (Hvis det går dårlig tror jeg heller det er meg enn oppskriften det står på..xD

  8. Tilbaketråkk: 2010 in review « Petronellas kreative verden…

Legg igjen en kommentar

