RSS Feed

Bunadsbrodering

Posted on

Mange av dere har gjentatte ganger hørt meg snakke om denne Lofotbunaden min, som jeg lenge (les 1 1/2 år) har hatt materialpakken til – liggende i sykurven – med hensikt å brodere. NÅ (sist lørdag faktisk) er jeg endelig kommet skikkelig igang med broderingen.

For å hjelpe meg selv,  har jeg benyttet sjansen til å skrive en studieoppgave om prosjektet. Her beskrives årsaksforholdet rundt utsettelse og unngåelse av broderistart, samt tiltak og metode som benyttes for at jeg skal klare å gjennomføre og oppnå målsettingen om å få ferdig bunaden til uteksaminering og eksamensfest i juni 2010. Oppgaven skal leveres nå i februar, og er derfor kun ment som oppstartshjelp – og evt hjelp til å finne et system som kan fungere videre og få meg til å bordere jevnt og trutt slik at bunaden blir ferdig til ønsket tid. Faktisk bør jeg bli ferdig innen førstkommende jul – slik at mamma får god tid på monteringen – (ikke sant mamma 🙂 ? )

En del av opplegget er altså at jeg dokumenterer fremgang i broderingen her i bloggen. Dere vil altså jevnlig få høre om og se resultater av strabasene mine. Så må dere gjerne komme med kommentarer, synsing og mening – det vil forhåpentligvis bidra til videre motivasjon 🙂

bunadveske1

Ved første dokumentasjon ser vi at jeg har brodert omrisset av kurven på bunadsveska, samt nesten alt det mellomgrønne på stilker og blader. Hele 4 timer tok det meg å brodere dette. Selvom jeg har brodert en likens bunad før – så er det flere år siden, så jeg er litt «rusten» i teknikken enda. Jeg regner med at broderingshastigheten vil ta seg opp etterhvert.

Fortsettelse følger…

Some of you have repeatedly heard me talk about this Lofot bunad of mine. For 1 1 / 2 years I have had  the materials  –  in my sewingbag – with intent to embroider. NOW (last Saturday actually), I finally started embroidering.

To help myself, I have used the chance to write a study paper on the project. Here I’ve described the causal relationship around postponement and avoidance of embroidery, as well as measures and methods used for achieving the goal to finish the bunad for my graduation in June 2010.

A part of the arrangement is documenting the progress of the embroidery here in my blog. You will therefore regularly hear about and see the results of my strait. This time, we see evidence that I have embroidered the outline of the curve on bunad purse, and almost everything green on the stems and leaves.

So, if you like to provide comments – it will hopefully contribute to further motivation 🙂


10 responses »

  1. Lykke til med broderingen… Hvilken bunad er det du skal sy, fant ikke det…

  2. Det er Lofotbunaden jeg broderer 🙂

  3. Se her ja! Det blir spennende å se resultatene. Kos deg med brideringen!

  4. Så spennden det skal bli å følge deg i broderingen 🙂

  5. Nå blir jeg veldig imponert. Dette er ikke akkurat et lite prosjekt, nei. Lekker farge på bunaden, og blomstene og mønsteret er riktig vakkert.
    Store prosjekter har bare godt av å modne litt, og ditt har jo modnet en liten stund (10 år får vel regnes som lite for så stort prosjekt) i kurven din.
    Skal bli artig å følge med på utviklingen.
    Ha en flott torsdag.

  6. Ja kjære datter vi trenger sikkrt lang tid til motering og prøving, for veien er lang, mellom oss. Lykke til, klæm fra meg!

  7. Ønsker deg ei fin helg 🙂

  8. Det er litt av en jobb å sy seg en bunad ja… Mamma har sydd min, og en drøss andre, så jeg vet at det er tidkrevende og pirkearbeid.. Lykke til.
    Ønsker deg en fin helg også.

  9. Oj, så flott! Det kommer til å bli spennende å følge med og se hvordan det blir til slutt.

  10. Så nydeligt du broderer

Legg igjen en kommentar

