RSS Feed

One for all Cap

Gubbelillen ønsket seg ei ny lue,og ville at jeg skulle ta oppdragen.  Hvilken form eller farge lua skulle ha, hadde han imidlertid ingen formening om. Så vi benket oss foran pc’n og logget inn på Ravelry. Idet hundrevis av forskjellige luemønstre åpenbarte seg på skjermen, ble gubbelillen raskt temmelig motløs. Han forlot fort åstedet med beskjed om at han var kommet frem til at lua måtte ha striper, men ikke kruseduller eller huller og fletter…

Valget falt etterhvert på One for all Cap av Tuulia Salmela. Ei enkel lue hvor man begynner på toppen og strikker nedover, med spennende økning. Jeg anbefaler gjerne dette luemønsteret som gir valgfrihet på mange plan i forhold til mønster og utforming. Desverre var det litt vanskelig å beregne hvor mye jeg trengte å øke for at lua skulle passe på gubbelillens hode, så alt i alt har jeg strikket lua tre ganger før vi begge ble fornøyd med resultatet.

Gubbelillens lue er strikket i Hifa 3, farge 6080 grønnlig blå + striper i 6048 mørk rødlilla og 6089 jaktgrønn.  Pinner nr 3,5. Det gikk med ca 50 gr garn.

allforonecap1

My husbond wanted me to knit him a new hat. Eventually the choice fell on the One for all Cap of Tuuli Salmela. A simple hat where one starts knitting at the top and then downwards. Unfortunately, it was a little difficult to calculate how much I needed to increase so that the hat would fit on my husbonds head, so all in all, I have knitted the hat three times before we both were satisfied with the result.

The hat is knitted in Hifa 3, Color 6080 blue- green +  stripes in 6048 dark purple and 6089 hunting green. Needles No. 3.5 mm.
allforonecap2

7 responses »

  1. Flott lue som varmer godt i kulden 🙂

  2. Hei på deg…
    Fint at du passer på gubben din så han ikke fryser på ørene… Skal prøve metoden din og be han fine seg ei lue på ravelry og se hva han gjør…. Må jo passe på disse mennene våre…

  3. Flott lue til gubbelille! Godt han passer på ørene sine 🙂
    Ha en fin dag!

  4. Flott lue,du har strikket til gubben.

  5. Jeg måtte le litt – jeg syntes jeg hørte og så han for meg da han ble motløs av det hele.

    Men lua ble fin da!

  6. Flott lue, og godt at dere fant fram til ei lue som han ble fornøyd med.

  7. Ikke verst at han ville henge med på Ravelry for å sjekke utvalget! Gubben her nekter bruke lue og votter, men skjerf bruker han, så det skal jeg se om jeg klarer å presse på ham.

Legg igjen en kommentar

