RSS Feed

A new pattern is growing on my needles..

Kanskje er det VM på ski, som har inspirert meg – Vi har gjort det veldig bra – Heia Norge 🙂 I alle fall har jeg i løpet av VM laget et nytt vottemønster som nå er under utprøving og testing. Det er så morsomt å se hvordan mønsteret liksom vokser seg til på pinnene. Jeg må bare passe på så jeg ikke blir så ivrig mens jeg følger skigutta på TV’n, at jeg strikker feil…

Jeg har vanligvis tenkt ut på forhånd hvilke farger jeg ønsker at vottene skal ha, og i dette tilfellet lar jeg meg påvirke av at jeg er inne i en lilla/ plommefarget periode. Men det er likevel først når jeg jobber med mønsteret – på pinnene, at  jeg ser hvordan garn og mønster vil fungere sammen. Det blir liksom som om garnet hjelper meg, slik at jeg kan vurdere hva som fungerer eller ikke fungerer mens jeg jobber med modellen.  Når alt kommer til alt blir det imidlertid viktig at det ferdige vottemønsteret skal  bli fint, nærmest uansett hvilke fargevarianter folk velger å strikke i.

Som «vanlig» velger jeg Hifa 3 til vottene mine. Dette garnet gir meg gode, varme og myke votter som samtidig er faste og fine i struktur og form. Hifa 3 finnes i hele 77 forskjellige fargevalører, så jeg kan virkelig strikke mange par votter uten å benytte samme farge to ganger..

bumblebee1

Maybe it’s the World Cup Skiing, which has inspired me – We’ve done very well – Way to go Norway 🙂  In any case, during the World Cup I have made a mitten pattern that now is in trial and testing. It is fun to see how the pattern seems to grow on the needles. I just have to make sure that I’m not going to be so eager when following the norwegians in the World Cup, on tv , that I fale knitting…

I  usually has thought through, in advance, what colors I want for the mittens. But it is first when I work the pattern that I actually see how the yarn and pattern will fit with each other. After all, it is important that the finished pattern will be awsome, almost regardless of the color variations people choose to use.

As usual, I choose Hifa 3 wool yarn for my mittens. This yarn gives me warm and soft mittens that simultaneously are firm and fine in texture and form. Hifa 3 is available in 77 different color full rank, so I can really knit many pair of mittens, without using the same color twice .. .

4 responses »

  1. Det blir spennende å se resultatet.

    Ha en fin helg 🙂

  2. Gleder meg til å se vottene ferdige.Flotte farger du har valgt å bruke på dem.

  3. Du er altså så flink at du lager mønster og publiserer det også. Du imponerer meg. Lilla og kvitt er jo nydelig sammen da. Skal bli kjekt å sjå mønsteret du lager. DEi vert sikker veldig fine.
    Det garnet har eg aldri prøvd. Men det er jo så mye eg ikkje har prøvd. Gleder emg fryktelig til eg kjem til ein ordentlig garn butikk.
    ha ein produktiv dag med siste dag av VM :=D

  4. Dette ser veldig spennende ut!! Gleder meg å se det ferdige resultatet!

Legg igjen en kommentar

