RSS Feed

A little poem – poesi i hverdagen…

Posted on

Ved frokosten i dag, satt jeg og leste noe faglitteratur. Da kom jeg over et lite dikt som rørte meg sterkt. For meg ble tekst og mening så dyp. Tenkt derfor jeg ville dele opplevelsen med dere her:

JEG HOLDER DITT HODE

Jeg holder ditt hode
i mine hender, som du holder
mitt hjerte i din ømhet
slik allting holder og blir
holdt av noe annet enn seg selv
Slik havet løfter en sten
til sine strender, slik treet
holder høstens frukter, slik
kloden løftes gjennom kloders rom
Slik holdes vi begge av noe
og løftes
dit gåte holder gåte i sin hånd.

– Stein Mehren, 1963 –

mothers20day20photo

At breakfast today, I read some literature. Then I came across a little poem that touched me greatly. For me the text and meaning became deep. Therefore i want to share the experience with you here:

I hold your head

I hold your head
in my hands, like you hold
my heart in your tenderness
Like everything holds and are
held by something other than themselves
Like the sea lifts a stone
on to the beaches, as the tree
holds the fruits in autumn, such as
the globe is lifted through the planet’s room
Like this we both are being held of something
and lifted
till where enigma hold enigma in its hand.


– Stein Mehren, 1963 –
(unauthorized translation by Petronella)..

8 responses »

  1. Det var et vakkert dikt, takk for at du delte det 🙂

  2. Det var et veldig fint dikt! *klippe og lime, spare* Ser allerede maaange steder jeg kan bruke det – det er ett eller annet med politikere og dikt altså… 😉
    Takk for hyggelig hilsen i bloggen min – og jeg kommer nok innom igjen her 🙂

  3. Nydelig dikt :)!
    Bloggen din har blitt veldig fin synes jeg! Jeg har slitt med min, og fortsatt er det problemer. Får heldigvis hjelp til utforming av bloggen mm, fordi jeg ikke har riktig programvare, men savner litt det å kunne styre med bloggen som jeg selv vil. Nå får jeg ikke redigert sideelementene, men håper det retter seg etterhvert.

  4. Virkelig nydelig dikt, det hender man snubler over noen perler.

  5. Nydelig dikt og en vakker illustrasjon!

  6. Så vakkert!
    Ønsker deg en god helg.

  7. Nydelig dikt. Takk for at du deler det.
    Ønsker deg en fortsatt fin helg

Legg igjen en kommentar

