RSS Feed

The Swan Lake/ Svanesjøen

Posted on

Åhh for en opplevelse – for en forestilling!!

For første gang i mitt liv opplevde jeg i går å få se ballettforestillingen Svanesjøen. En god venninne hadde overraskende fått to billetter i gave, og inviterte meg med til oppsetningen i Den Norske Operaen i Oslo.

SwanLake2

Det var helt fabelaktig. Svaner og prinser, strutteskjørt og tåspiss- sko. Vakker musikk, vakre kostymer og ikke minst vakker vakker dans.

SwanLake3

Jeg kan huske at jeg, lillesøster og våre venninner danset til musikken fra Svanesjøen, på stuegulvet, da vi var små. Vi prøvde å etterligne svaneprinsessens piruetter og høye hopp, og syns gjerne at vi selv var veldig flinke. Min venninne fikk til og med tilsendt en «ekte» ballettkjole med paljetter og strutteskjørt, av en onkel som reiste til sjøs. Ååå du store verden så missunnelig jeg ble. Og siden jeg ikke hadde en reisende onkel som kunne skaffe meg en sånn fin kjole, så avsluttet jeg ballettkarrieren direkte, der og da!

Dermed skulle det altså gå ca 35 år før jeg fikk oppleve denne storslagne ballettoppsetningen…

Men bedre sent enn aldri – og jeg kommer til å leve lenge på denne flotte opplevelsen 🙂

SwanLake1

Ahh what an experience – what a performance!

For the first time in my life I yesterday experienced  the show ballet Swan Lake. A good friend had surprisingly received two tickets in a gift, and invited me to acompany her for the performance of  The Norwegian Opera in Oslo.

It was absolutely fabulous. Swans and the princesses. Beautiful music, beautiful costumes and especially beautiful beautiful dance.

I remember me, my little sister and our friends danced to the music from Swan Lake on the living room floor, when we were young. We tried to emulate the Swan princess’s dance,  and we thought that we were very good. My friend had even received a «real» ballet dress by an uncle who went to sea.  Good greaf I suffered from such a great envy. And since I didn’t have an uncle that could get me such a nice dress, I finished my ballet career directly!

So it tokk about 35 years before I got to experience this magnificent ballet performance  –  But better late than never, I say, – and I’m going to live long on the memories of this great experience 🙂

Operaen1

Operaen2

Operaen4

Operaen5

3 responses »

  1. Jeg har en dårlig opplevelse med Svanesjøen 🙂 Men jeg elsker opera og jeg elsker den nye operaen. På åpningsgallaen i Operaen «oppdaget» jeg ballett igjen, og siden eldstejenta elsker ballett så regner jeg med at det blir en tur på Svanesjøen snart også.
    Men dette minner meg på at jeg må få bestilt billetter til Nøtteknekkeren. Ha en fin pinse 🙂

  2. Tviler ikkje att det var ein opplevelse. Har ein drøm om å gå i operaen ein gong eg og. Rekk ikkje alt denne gangen heller.
    Dette er nok ein opplevelse du kan leve på lenge ja.

  3. Nydelig mønster på den lilla halsen. Fine blomstrer du har i din hage.

Legg igjen en kommentar

