RSS Feed

Vintage Theater Purse

Jeg har heklet en liten veske. Hadde så lyst på en ny selkapsveske, og så kunne jeg ikke finne noe jeg likte i butikkene. Derfor bestemte jeg meg for å lage en selv – etter eget hode og forgodtbefinnende. Inspirert av andre heklere (eks. Hanne) og en pompadur jeg har heklet tidligere, så satte jeg igang. Jeg tok utgangspunkt i et tradisjonelt «oldemor- rute»- mønster, gjorde endringer etter behov og heklet to like ruter som ble heklet sammen og montert til en vintage veskelås jeg fant tak i hos Panduro. Deretter sydde jeg veskefór med lomme til mobil og lommebok. Jeg fant et lekkert sølvskimrende bomullsstoff hos Nåløyet i ski, og bare måtte ha det! Det var akkurat slikt veskefór jeg ønsket meg.

En søt og litt morsom sak midt i veskelagingen min var at Gubbelillen kom bortom spisestuebordet i går kveld mens jeg satt og tuklet med montering av veske, fór og lås. Han lurte på hva i verden jeg drev og laget nåda. Jeg fortalte at dette skulle bli ei lita selskapsveske – sånn som ville bli fin å ha når vi går i teater eller på opera, fleipet jeg (det skjer nemlig ganske så sjeldent at vi frekventerer slike etablissementer)… «Aha», sa Gubbelillen og gikk tilbake til sofan og ble veldig stille. Etter ei lita stund så kom det «Ja, en Teaterportemoné er nyttig. Fin ble den også, så vi må nok gå på teater snart slik at du får brukt veska di».  Jeg lo godt for meg selv da – søtere skussmål kunne jeg nok neppe fått – og navnet Teaterportemonné kommer til å bli varig på denne lille veska.

VintagePurse_3

Materiell:

  • Garn: Dobbel tråd DROPS Alpakka fra Garnstudio, 100 gr.
  • Heklekrok nr 3,oo
  • Vintage veskelås fra Panduro
  • Bomullsstoff til fór

VintagePurse_1

I have crocheted a small Purse. I really wanted a new purse, and I couldn’t find anything I liked in the stores. Therefore I decided to create one myself. Inspired by other crocheters (excl. Hanne) and a purse (pompadur) I have previously crochet, I went ahead and started. My pattern was based on a traditional «grandma- squaire». I made changes when needed and crochet two equal squares that were fitted together with a vintage purse lock. Then I made linings with pockets for cellphone and wallet. I found a delicious silver shimmering cotton fabric, and just had to have it! It was just such linings that I wanted for my purse.
VintagePurse_4
Materials:

  • Yarn: Two threads of  DROPS Alpaca from Garnstudio, 100 gr.
  • Crochet Hook No. 3, oo
  • Vintage purse lock from Panduro
  • Cotton Fabric for lining
8 responses »

  1. Den blei kjempefin!

  2. Your purse is beautiful! I love the lining fabric; it looks so elegant and complements the alpaca perfectly.

  3. For et skjønt navn den har fått, også så moro at det var gubben i huset som kom med navnet.
    Jeg er imponert over hvor flott du har klart å feste foret, jeg synes det er så plundrete og vanskelig å feste for i disse søte, nostalgiske «veskeklemmene». Og foret du har brukt er er jo så lekkert!
    Riktig god søndag!

  4. Den ble jo veldig søt da, og artig med navnet og historien bak. Kos dere på teateret! ;o)

  5. Nydelig veske.Koselig historie.Nå er det bare å vente på teaterbiletten:)Ha en fin dag:)

  6. Lekker veske, tenke å ha heklet en liten veske som matchet boleroen da vi var i bryllup med tiden strakk ikke. Takk for tips om ta utg.pkt i en «rute».

Legg igjen en kommentar

