RSS Feed

Grannys pot- mats

Det er så mange flinke kreative mennesker rundtom i det ganske land. Her om dagen fant jeg en superdupergod ide hos Hanne; nemlig heklede og tovede gryteunderlag med form som tradisjonelle bestemorruter. «Så kjekt – Sånne har jeg bruk for», var min umiddelbare tanke. Som tenkt så gjort – Nå er jeg igang med hekling og toving av gryteunderlag i flotte farger. Jeg bruker tykt garn (fritidsgarn, trollgarn,vamsegarn) og heklekrok nr 8. Dette er en ypperlig måte å få brukt restegarnet på, og det går med ca 50 gram garn pr gryteunderlag. Ferdige gryteunderlag er ca 23 x 23 cm.

Gryteunderlag1

I’m actually impressed by all the creative people out there. The other day I found a superb idea at Hannes blog; namely crochet and felted pot- mats made from traditionally Granny- squares. «Ahh how gorgeous – just what I need,» was my immediate thought. As intended as done – Then I started crocheting and felting of the granny- squares using bulky weight yarn in different colors and a large hook (No 8,00 mm) . This is an excellent way to make use of the scrap yarns. It takes about 50 grams of yarn per pot- mat.  size ca 23 x 23 cm.

7 responses »

  1. Det var jammen en god ide,flott at du deler denne videre.
    Mye flott du lager:)

  2. Superduper idè. Jeg har skikkelig lyst til å lage slike jeg også. For jeg har dilla på oldemorsruter for tiden. Men før jeg begynner på gryteunderlag, skal jeg hekle meg en jakke av oldemorsruter, jeg vimser rundt i gubbens altfor store jakke, hver dag! Den er verken lekker eller kledelig. Så en ny jakke må stå øverst på listen. Men etter det….
    Ha en flott torsdag.
    (jeg kom ikke inn på siden din fra linken på hobbyboden i dag, jeg kom frem til en annen side..prøv du også, og se, kanskje det bare er min maskin)

  3. Kjekke julegaver, lurer på om jeg skal lage noen til meg selv også.

  4. Kjempesmart å lage slike til julegaver 🙂
    Skulle ønske jeg kunne å hekle ja…

  5. God idé for bruk av bestemorruter, og spesielt om en ikke orker å hekle så mange som til et helt teppe.

  6. Så morsomt at du har testet disse. Et superraskt håndarbeid med veldig flott resultat – og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra 🙂

  7. Dette var en kjempegod ide.Har massevis av tovegarn liggende.Skal nok klare noen bestemødre,selv om hekling ikke er min sterkeste side.Takk for tipset:)

Legg igjen en kommentar

