RSS Feed

Beanie for my husband

Høsten er kommet til østlandet og min kjære Gubbelillen er begynt å bli kald på ørene sine når han går tur med bikkja eller spiller golf. Sånn kan vi ikke ha det, tenkte jeg og startet letingen etter et godt luemønster. Beanies for the brave av Kathy Lang ble resultatet av den letingen og ble funnet via Ravelry . Mønsteret er både enkelt og lettstrikket. Luene blir tøffe og samtidig gode å ha på  hodet – og ikke minst – de varmer ørene til min kjære.

Beanie3

Jeg brukte ca 5 timer  på lua. I mønsteret står det at man skal bruke pinner nr 4,5 til valgfritt garn med strikkefasthet 19 x 24 m = 10 x 10 cm. Totalt masketall på lua skal være 104 m. Jeg brukte DROPS Silke Alpaca til denne lua. Dette garnet har strikkefasthet 17 x 22 m = 10 x 10 cm, og da viste det seg at totalt 88 masker ble nok for å få passende størrelse til Gubbelillens hode. Lua er 20 cm lang og strikket i glattstrikk fra toppen og ned. Alle økningene gjøres på toppen og gir et fint og regelmessig stjernemønster.

Beanie1

Garnet jeg brukte til lua har jeg tidligere fått i Hemmelig Venn- gaver fra Marianne og fra Mayiren. Det er jo morsomt å virkelig kunne få nytte av de flotte garngavene vi får 🙂

Beanie2

Autumn is here to stay, and my dear Gubbelillen (husband) is starting to get cold on his ears when he’s out walking our dog. «That we can not have» I thought, and started the search for a good cap- pattern. Beanies for the brave by Kathy Lang was the result of the quest and was found at Ravelry. This pattern is  easy knit. The beanie is good to wear – and keeps your ears warm.I spent about 5 hours knitting this cap. The pattern reccomend using needles No 7 for the optional yarn with gauge 19 sts and 24 rows = 4 inches. Total mesh 104 st. I chose to use DROPS Silke Alpaca yarn for this cap, gauge; 17 st and 22 rows = 4 inches. It turned out that a total of 88 stitches was enough to get the proper size to Gubbelillens head. This cap is about 20 cm long using stockinette stitches from the top down. All increases are made on the top and gives a fine and regular star pattern.

9 responses »

  1. Den lua så god ut! Jeg har også fått noen ønsker fra min kjære om luel, votter, sokker osv. Vi må vel skjemme dem bort litt!
    God helg.

  2. så flott lue! Nå er mønsteret lagret, det er jo mulig at mannen her også fryser på ørene, selv om vi verken har hund eller spiller golf. hehe…!
    Så greit at du fikk brukt garnet. Og det er jo alltid en god følelse når man har brukt noe man allerede hadde! (jeg i hvertfall!)
    tusen takk for hyggelig komentar på bloggen min 🙂 Det er kjekkt med slike!
    Ha en flott helg!

  3. Det er absolutt luetid her nå, ja – men med en fin lue som det gjør det jo ikke så mye. Ha en fin helg!

  4. 5 timer på en lue, ikke verst! Også blir jeg så imponert når noen klarer å regne om manskeantall i forhold til garntykkelse og pinner. Må jeg gøre noe slikt, detter jeg fort av lasset.
    Flotte farger på luen, og skikkelig god fasong.
    God helg!

  5. Flot lue 🙂
    I Danmark er det også blevt koldt om ørerne 🙂

  6. Flott lue, og nå fikk jeg lyst til å prøve en sånn selv. Har faktisk aldri strikket en lue fra toppen og ned.

  7. Fin og praktisk lue, lue til mannen står på gjørelista her også! Takk for hyggelig hilsen på bloggen min forresten 🙂

  8. Kjempeflott hue!! Trur eg må lagre det mønsteret. God helg.

  9. Hei. Den lua såg veldig god ut. Veldig fin passform og ikkj så vanskelig. Enkle men veldig fin.
    Gryteunderlag var heller ikkje dumt. det er jo bare fantasine som setter grenser.
    neste år tror eg at eg skal prøve å begynne å tove eg og. hihi.
    Ha ei flott ny uke

Legg igjen en kommentar

