RSS Feed

Autumn Knittings

Lue til guttungen/ Baggy Hat

Jeg strikker luer så det suser for tida. Guttungen fikk nyss om at faren og søstra hadde fått nye luer, og dermed måtte jeg selvsagt strikke ei lue til ham også. Den skulle være tøff, baggy, ikke for glorete i fargene og så var det jo greit om han også «så ut som folk» med lua på..

GrayLue2

Ja ja – spesifikasjonene var jo både klare og tydelige.  Ett nøste med Sterk og ett med Mirasol fra Du Store Alpakka ble funnet frem sammen med pinner nr 5. Enkel ribbestrikk hele veien og stjerneformet avfelling i toppen. Til slutt sydde jeg to paralelle linjer maskesting med Mirasol Hacho i kontrastfarger. Linjene skrår og møtes på toppen pga fellingene. Det ble tøft!

GrayLue1

I knit a lot of hats at the moment. The kid (our son) got wind of his father and sister had new hats, and so of course I had to knit a hat for him too. He wanted a cool, baggy, not too flashy in colors hat.Well yeah – The specifications were both clear and unambiguous. For this project I’ve used one skein of Sterk and one with Mirasol from Du Store Alpacas (Two different shades of gray). Needles No 8. Simple rib tram all the way from bottom and upwards. Star-shaped decreasing the top. Finally, I stitched two lines with Mirasol Yarn Hacho in contrasting colors. The result is quite cool, I think!

Pulsvarmere/ Fingerless mittens

Jeg har også strikket et par enkle gråstripete pulsvarmere på bestilling fra minsta.  Også her har jeg valgt å bruke Mirasol fra Du Store Alpakka. Jeg har strikket enkel ribbestrikk; Èn rett og Èn vrang. Stort sett 4 omganger lys grå og 4 omganger mørk grå nesten hele veien + hull til tommelen. Enkelt og greit.

GrayPulsvarmere2

I have also knitted a couple of gray stipy fingerless mittens. An order from our daughter. Also here I have chosen to use Mirasol from Du Store Alpacas. The tecique I’ve used is easy ribbing: 1K, 1P. Mostly 4 rows light gray colored and 4 rows dark gray + a hole for the thumb.

Easily done!

17 responses »

  1. Lekker lue 🙂 Er det oppskrift på den, eller er det fra eget hode?

  2. Lekkert begge deler 🙂
    Alpakkafiberen burde gjøre dette godt og varmt også 🙂

  3. Heisan!
    Det ble en mega-kul lue til gutten! Tror jammen det kunne vært noe å strikket noe lignende til mine 3 gutter.
    Ønsker deg ei god helg!
    Siri

  4. Ingen oppskrift – kun ut fra eget hode denne gangen. Men jeg likte typen lue så vi får se hva jeg finner på vedr oppskrift etterhvert. Må teste varianten noen ganger ført, tror jeg. Sånn at det virkelig blir bra 🙂

  5. Ja! Stilig guttelue! Luer kan du!

  6. Så kul den lua ble! Og pulsvarmerne så riktig så gode og varme ut 🙂
    Ha en fin helg!

  7. Hei… hvor herlig denne ser ut… Ha en fin helg…

  8. Så mye fint du strikker God helg

  9. Hmmm, den hua likte eg 🙂 Steike kul ide med dei to kontraststripene 🙂

    Pulsvarmarane skulle eg likt å hatt her hjå meg akkuratt no, trulegvis på tide å legge seg 🙂

  10. Greit med klare ønsker – da øker sjansen for at de blir brukt også. Ha en fin søndag 🙂

  11. Takk for hyggelig hilsen på bloggen min! 🙂 Jeg ser du bruker Mirasol du også, og her var det fine tips til hva jeg skal bruke resten av garnet fra vesten til. Fin lue og pulsvanter!

  12. Tøff lue og fine pulsvarmere!
    Jeg tror jeg må strikke beanies for the brave, luen var utrolig fin og avfellingen med. :-)) Den passer sikkert godt for menn også.
    Har lurt litt på hva man kan bruke Hachoen til, nå fikk jeg mange gode ideer. :-))
    Ishbel er jo flott, tror det blir et lekkert sjal med garnet du bruker.
    Ha en flott uke!

  13. Tøff lue og stilige pulsvanter. Du bruker mye garnet fra Du store Alpakka :=).
    Har eit par nøster med sterk, mene g har ikkje testa dei enno. Men det vert snart.
    Kjekt når avkommet får det akkurat som dei vil. da er det kjekt å strikke til dem også. Da veit ein at dei bruker det.
    Ha ei stålandes uke vennen

  14. Det ble en kjempetøff lue, og jeg gjetter han ble fornøyd:-) Så at du hadde sydd på kontraststripene – du vet at det også går an å bruke heklekroken og hekle «rettmasker» på langs også? He, he.. ja det vet du sikkert, men jeg nevner det bare fordi jeg er ikke glad i å sy…
    Ha en flott dag!

  15. Mykje flott du lagar!! Ha ei fin veke.

  16. Kjempefine luer du har strikket! Og jeg kan tenke meg til at din datter blir beundret når hun bruker sin! Den var skikkelig tøff!
    Ha en fin dag!

  17. Tøft! De to stripene gjorde jo hele lua.

Legg igjen en kommentar

