RSS Feed

Sakura Cowl – New design and pattern

Basert på halsen jeg strikket forrige uke, er jeg nå kommet opp med et enkelt mønster for de som ønaker å prøve seg på noen lettstrikkede julegaver, sånn i siste liten.

Engelsk mønsterversjon kan lastes ned HER. Norsk mønsterversjon finner du nedenfor bildet.

Based on the Cowl I knitted last week, I’ve come up with an easy- knitted pattern for those who wish to dabble with some last minute Christmas presents.

English pattern version can be downloaded HERE.

Norwegian pattern version can be found right below.


Sakura Cowl/ Hals

Materialer:
Garn: DSA Faerytale Alpakka, totalt ca 150 gram (3 nøster á 50 gram)
Pinner: Rundpinne, No US 11 / 8,0 mm
Annet: Stoppenål, Maskemarkør (1)Strikkefasthet: 18 m i glattstrikk m en tråd på p nr 4 ½ = 10 cm. Imidlertid: Nøyaktige mål er ikke avgjørende for resultatet med dette mønsteret. Det er heller avgjørende hvorvidt du bruker anbefalt garn eller pinnestørrelse. Du står helt fritt til å bruke alle typer garn eller pinnestørrelsene du selv ønsker. Bare vær klar over at størrelsen og mål på halsen vil variere når du bruker annet enn det som er foreslått.

Forkortelser:
K = Rettstrikk      P = Vrangstrikk

Strikk slik:
Denne halsen strikkes med dobbel tråd. Dette er å oppnå et luftig og fluffy resultat. Legg opp løst 8o m på Rundpinne nr 8,0 mm. Sett sammen i ring. Bruk gjerne en maskemarkør for å angi begynnelsen på hver runde.

Rad 1: K2, P2, hele omgangen.
Rad 2: K2, P2, hele omgangen.
Rad 3 – (50): Samme som rad 1 og 2.

Strikk til halsen har den lengden du ønsker, eller til to nøster er oppstrikket.

Fell løst av. Bruk stoppenåla til å sy inn trådendene.

Lag et par dusker. Flett, snurr eller hekle et bånd på ca 1 meters lengde. Tre båndet gjennom maskene på halsen og feste en dusk i hver ende.

Lykke til!

5 responses »

  1. Den halsen ser bare helt herlig ut.Kanskje det var på tide å strikke noe til meg selv:)Likte den veldig god,så det er mulig det blir romjulsstrikk.Takk for tipset og ha en flott uke:)

  2. Heisann, her hadde eg visst gått glipp av masse fint. Nydelig hals du har strikket til de sjølv. Og takk for norsk oppskrift. Den kan det godt hende eg bruker ja.
    Stilige baggyluer og flott hals lengre nede også. Blir mange glade for flotte produkter til jul, skjønner eg.
    Om eg eg ikkje får sagt det seinare, så ønsker eg deg no ei strålandes jul og til nyttår «snakkes» vi og kanskje vi treffes til våren/sommeren 2010. Stor jule og nyttårklem

  3. Den var fin! Ha en flott jul!

  4. Så utrolig skjønn hals. Helt i min smak. Også så flott at du deler oppskriften. Hadde jeg hatt håndledd som like strikking, ja da hadde jeg strikket den sporenstreks.

  5. Tilbaketråkk: On my needles today.. « Petronellas kreative verden…

Legg igjen en kommentar

