RSS Feed

Knitting in a state of flu…

Endelig er tiårets verste forkjølelsesomgang over og jeg begynner å få tilbake kreftene mine. Jeg har vært forfulgt av forkjølelse, hoste, influensa, bihulebetennelse, verk i kroppen og energitap siden midten av september.. Men som den innbarka (tross utvandra) nordlenningen jeg egentlig er – Jeg står han av!

Finally, this decade’s worst cold is over, and I start getting my strength back. It feels like I have been stalked by different kinds of  cold, cough, flu, sinus infections, body aches and energy- loss since the mid of September…

Noe av det som har vært aller mest trasig med hele forkjølelsesperioden, er at jeg har nesten ikke hatt ork eller krefter til å kose meg med strikkepinner og garn i hele høst. Både inspirasjon og kreativitet har druknet i elendigheten. Derfor har også bloggingen gått i stå. Jeg har ikke hatt særlig annet å tenke på enn mitt altoverveiende og etterhvert nære (om enn totalt ufrivillige) bekjentskap med ulike typer lommetørklepapir, nesespray/- dråper, hostemedisin eller halspastiller – Og det er ikke mye inspirerende å skrive om etter min mening. Men nå er jeg altså tilbake igjen og formen er oppadstigende. Jeg er sørgelig klar over at julegavestrikkingen gikk fløyten, men det finnes da så mye fint å få tak i i butikker og på julemesser rundt omkring, så jeg oppmuntrer meg selv  til å tro at mine nære og kjære kan komme rimelig godt ut julegavemessig sett, i år også.  Jeg skal i allefall gjøre mitt beste.

En positiv ting ved å ikke tenke julegaver når jeg har strikket litt i høst, er at jeg har unngått alle former for strikkestress. Jeg har rett og slett bare kost meg med strikking når jeg har følt meg i form til å ta frem pinnene. Det har vært godt, selv om jeg tidligere alltid også har kost meg med julegavestrikking.

Kapasitetsmessig sett har det kun blitt to ferdigstilte strikkeprosjekter i høst. En ullgenser til yndlingsdattera og et par pulsvarmere. I tillegg har jeg ei vinhøne og en hals på pinnene som jeg håper å kunne ferdigstille om ikke lenge. Vi får se..

But now I’m back and my health is rising. I’m sadly aware that there won’t be any time for present- knittings for Christmas, but I think my loved ones can get by getting something else for Christmas than my knitted presents. One positive thing by not thinking about Christmas presents when knitting this fall, is that I’ve avoided all forms of work stress. I have simply enjoyed my knitting.

Capacity-wise, there has only been two finished knitting projects this fall. A sweater for my daughter and a pair of wrist-warmers. In addition, I also have a Wine- hen and a cowl on my needles that I hope to finalize soon. We’ll just see ..

Ullgenser til yndlingsdattera/ Sweater for my daugther:

Yndlingsdattera proklamerte tidlig i september at hun ville få behov for en god og varm ullgenser til vinteren. Hun er student og pendler til og fra hovedstaden med toget hver dag. Og alle som er avhengige av NSB vet godt at da kan det desverre bli lang ventetid på ofte kalde og ubemannede togstasjoner.. I allefall – Jeg vil jo ikke at yndlingsdattera skal fryse på seg forkjølelser og andre ulumskheter så jeg plukket frem både tykt ullgarn, egnede pinner og mønster og gikk igang med strikkingen. Vi valgte Viking Naturgarn og mønster Genser 0707-6, i fargene brun og rød-orange. Pinner nr 7,0 og 8,0 mm. Det er lenge siden jeg har strikket et så stort prosjekt, så jeg var litt spent på hvordan armene mine ville takle tyngden på strikketøyet. Men det gikk helt fint og jeg er derfor blitt optimistisk i forhold til nye og andre mulige genserprosjekter fremover. Resultatet ble også vellykket  – Både yndlingsdattera og jeg er veldig fornøyde med resultatet.

My daughter came to me  early this September and asked me to knit her a warm sweater for the winter. She is a student and commute to and from the capital by train every day. And all who travels by train knows that there often can be some waiting on cold train stations… I don’t want my daughter to freeze and catch a cold, so I started knitting at once. My daughter chose some yarn from Viking of Norway and a nice pattern sweater 0707-6. Her chosen colors where brown and red-orange. Needles 7.0 and 8.0 mm.

It has been av long time since last time I knitted souch a large project, so I was a bit curious about how my arms would cope with the weight of the knitting. But it went just fine, and therefore I’m optimistic about knitting new sweaters and other possible projects ahead. The result was a success – both my daughter and I are very satisfied with the result.

Nye pulsvarmere/ New Wrist- warmers:

Jeg strikket et par Leaf lace Wristwarmers i august. Mønsterkombinasjonen jeg valgte da ble jeg veldig fornøyd med, så denne måtte jeg bare gjøre på nytt, i ei ny farge. Jeg håper at etter noen runder med ulike justeringer så kan dette til slutt ende opp som et fint design. Pulsvarmerne er i uansett veldig gode på hånden. Til dette siste paret brukte jeg Mirasol fra DSA og pinner nr 3,0 mm. Sammenlignet med forrige pulsvarmerpar i samme mønster, så ble disse bitte litt større grunnet garnvalget, men begge garntykkelsene fungerer etter min erfaring, godt til både mønster og pinnetykkelse.

This August I knitted a pair of Leaf lace Wristwarmers. I was very happy with the pattern combination, so I just had to do it again, using another color and yarn. I hope that after some few rounds with various adjustments, this may ultimately end up being a nice design.  I used Mirasol yarn form DSA and needles No 3.0 mm. Compared with my previous pair of wristwarmers, these were a little bit bigger due to yarn selection, but both yarns works very well I think.

7 responses »

  1. Så kjekt å høre fra deg igjen.Har savnet deg.Synd at hele høsten din er blitt ødelagt av sykdom.Godt at du «sto han av» (ho mamma e finnmarking):)
    Genseren ble knalltøff og det garnet er jo bare helt nydelig.Blir nok god å ha når hun skal vente på NSB.Nydelige pulsvarmere også i lekkert garn.Ha en flott uke:)

  2. Hei. Å så kjekt at du er tilbake. Sier som Matja. Eg ahr savna deg. Det var foresten ein knakandes fin genser. Den må vere veldig varm og god også, siden den er strikka på så tjukke pinner. Stilig var den. Pulsvantane like så.
    du har da fått til litt sjølv om formen ikkje ahr vore med deg. Håepr å sjå og høyre meir fra deg no da, siden du er frisk at. Stor klem fra Greta

  3. Takk for trivelige ord, begge to. Jeg satser på å ha blitt imun mot forkjølelser for resten av sesongen i allefall, sånn at kreativiteten kan få fritt utløp fremover =)

  4. Sorry to hear you’ve been ill.

    Your finished projects are beautiful!

  5. Thank you Kathy for caring, and for kind words =)

  6. Kjempeflott gensar og pulsvarmarar!

Legg igjen en kommentar

