RSS Feed

2+1=3 pair of Socks..

Jeg kjenner at jeg blir nesten vitenskapelig filosofisk når jeg reflekterer over at jeg som alltid har vært en ihuga motstander av sokkestrikking, faktisk er blitt ferdig med mitt tredje sokkepar – og det i løpet av kun to måneder.. (Ja jeg kan tenke meg at de aller fleste av dere der ute kanskje trekker litt på smilebåndet av min entusiastme vedrørende tidsperspektivet her. Men med tanke på at jeg måtte bli 43 år før jeg begynte å like å strikke sokker – så er tre par sokker på to måneder likevel ikke så verst, syns jeg).

Det morsomme er jo at inspirasjon og entusiasme smitter. Jeg kjenner jeg endelig er begynt å ta inn over meg min mors og mormors entusiastiske glede over at ungene ungene ønsker seg hjemmestrikkede raggsogkker, (eller som vi nordlenninger sier: «Lester»). Det er jo trivelig å kunne oppfylle ungenes ønsker – særlig når de er så uselviske som ønsket om enkle hjemmestrikede sokker. Jeg lar meg også gledelig inspirere av flinke strikkedamer på Hobbyboden og Ravelry – og ikke for å glemme alle de trivelige bloggerne som finns på nettet. Det er morsomt å se hva andre får til.

Så jeg strikker altså sokker av aller enkleste slag for jeg tenker som så at øvelse gjør mester, og først må jeg lære meg dette før jeg kan begynne å bli avansert når det gjelder mønstre. Dessuten er enkle raggsokker det vi har mest bruk for utover høsten og vinteren. Denne gangen er materialene én tråd Ida Strømpegarn fra Trysil Garn og én tråd Patons Kroy Socks (mottatt fra Nicole Ann i en Swap-runde på Ravelry i sommer). Sokkene er strikket på pinner nr 4,00 mm.

I feel almost scientific philosophical when I reflect that I, who always have been an ardent opponent of sock knitting, actually finished my third pair of socks – and in just two months time .. (Yes I can imagine that most of you out there might prefer a little smile of my entusiastme regarding the time frame here. But considering that I had to be 43 years before I began to enjoy knitting socks – Then three pairs of socks in two months time is not so bad, I think).  

 

These socks are knitted after a pattern just as siple as my last pairs of socks. The materials is one strand Ida Stocking Yarn from Trysil Garn, and one strand Paton Kroy Socks (received from Nicole Ann in a Swap on Ravelry this summer). The socks are knitted on needles no US 6/ 4.00 mm.


Ha ei flott oktoberhelg!/ Have a great October weekend!

 

4 responses »

  1. Jeg har det litt på samme måte, sokker var noe jeg ikke likte strikke, det ble kun gjort i nødsfall eller som pliktstrikk, ikke kos. Men å se mye fint på blogger og etterhvert skjønne at det fantes måter å strikke sokker på som passet meg finfint, så ble det jo moro, jo!

  2. Så fine sokker du har strikket. Jeg er ennå på den siden som ikke liker å strikke sokker ennå. Men det er jo håp.
    Ha en fortsatt fin helg!

  3. Ja det er rart hvordan man kan ombestemme seg totalt og likevel være kjempefornøyd =)

  4. Takk for koselig kommentar – og kos deg med håpet og helga LilleAsk =)

Legg igjen en kommentar

