RSS Feed

Ny broderiglede frem fra glemselen..

For noen år tilbake så broderte jeg mye. Gammeldagse stilkestingsbroderier og plattsøm var favoritten. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid syntes ekstra godt om de gammeldagse broderiene til tross for at jeg også broderte endel korssting og bunad til dattera vår. Det var sånn med broderiene som med strikking – Det er terapi i hvert sting/ maske.

En av de mange juledukene jeg har brodert opp gjennom tida.

Jeg kan huske at jeg som liten elsket å dykke ned i den store kamfertrekista hjemme hos foreldrene mine. Der har mamma alle de fine dukene som hun enten hadde arvet eller brodert selv. Vi hadde også ei gammel amerikakiste, husker jeg. Den var fylt til randen av lintøy fra min farmors tid. Det var helt fantastisk å få lov til å se på disse broderi- og lintøyskattene – Og så luktet det så godt i disse kistene, av strykestivelse, lavender og kamfer  – Gode minner som helt sikkert har påvirket meg til å ha lyst til å brodere selv. Min mormor har også mange fine broderier. Hun har de skjønneste kjøkkesett med stilkestingsbroderier eller plattsøm og blondekanter. Det er alltid koselig og stemningsfullt på kjøkkenet hennes.

Nå er det imidlertid lenge mellom hvert sting jeg broderer. Studier, fulltids jobb og mye annet okkuperte etterhvert tida mi sånn at broderiene måtte vike plassen til fordel for annet kjas og mas samt garn og strikkepinner som var lettere å ta med seg og lettere å utføre nårsomhelst og hvorsomhelst. Men i dag, under påskudd av å lete etter noe helt annet, så fant jeg frem et broderi som så altfor lenge har fått støve ned i et skap…

Såvidt begynt å broderer på juleløperen..

 

Jeg fikk plutselig lyst til å brodere meg en juleløper, og kom i tanker om at jeg hadde nok noe broderimateriell med potensiale liggende bortgjemt i dette skapet. Så jeg tråkket inn på «kontoret» og fant akkurat det jeg lette etter.Så nå sitter jeg altså her og broderer med rødt perlegarn på grå halvlin – Det er koselig og blir ganske pent. Forhåpentligvis er broderilysten ikke bare et lett forbipasserende innfall, men holder så lenge at i allefall den påbegynte løperen også blir ferdig i god tid før jul.

Sånn som dette skal det forhåpentligvis se ut når jeg blir ferdig

6 responses »

  1. Juleløperen kommer til å bli flott! Det er moro å finne frem broderinålen igjen. 🙂

  2. Takk Berit – Det tror jeg også. Mønsteret er i allefall flott i all sin enkelhet, syns jeg =)

  3. Det er fint med broderi. har alltid hatt lyst til å brodere noe fint eg og. har begynt noen ganger, men det vert aldri ferdig. No har eg gitt vekk alt. Blir berre strikking. Denne løperen vert skikkelig fin. Minner meg om noe gammle kjøkkensett eg har etter bestemor. Ho broderte det før ho gifta seg. Så det er velca 80 år gammelt. Falma, og ein del av stinga er vekk, små hull i linet, mene g tar det frem og bruker det av og til alikevel.
    Kos deg med broderiet og ha ei fortsatt fin høstuke.

  4. Den juleløperen kommer til å bli flott! Akkurat så enkel og vakker en juleløper skal være!!!

  5. Takk Greta og Torunn. Jeg er nesten ferdig med hjerte nr 2 på juleløperen og gleder meg til å kunne vise dere resultatet om ikke så lenge. Jeg liker også de enkle motivene aller best. De mer prangende motivene er ikke helt min stil, men kan sikkert være fine de også – alt etter farge- og materialbruk =)

  6. Jeg broderte også en del for noen år siden, men nå er det lenge siden sist. Innimellom får jeg lyst til å fortsette på et prosjekt jeg har liggende, men det er så mye mer tiltak å ta fram broderiet enn strikketøyet…

Legg igjen en kommentar

