RSS Feed

Orchid’s and knittings

Da jeg kom hjem fra jobb i går, så skinte ettermiddagssola så flott inn gjennom persiennene i stuevinduet. Bortsett fra at støvet vises så godt når sola skinner, så er det mange andre ting som også tar seg flott ut i sola. Denne orkideen for eksempel – en Phalaenopsis-hybrid-variant, har jeg hatt i ca 4 år nå. Den blomstrer ca 1/2 år pr år. Da kommer den med 1 – 2 grener fulle av blomster som holder seg opp til et halvt år av gangen (Hvis jeg husker på å vanne og gjødsle godt nok til at den er fornøyd og trives). Denne Phalaenopsisen har ikke veldig store og fargesprakende blomster, men ganske små (ca 5 cm i diameter) vakkert dus beige med små spetter i rosa, lilla og gult.

When I got home from work yesterday, the afternoon sun shone so beautiful through the blinds in the living room window. This orchid – a Phalaenopsis hybrid variant, I have had for about 4 years now. It flowers about 1/2 years per year. This Phalaenopsis is not very large and colorful flowers, but quite small (about 5 cm in diameter) beautifully soft beige with tiny specks of pink, purple and yellow. 

Jeg har også en større Phalaenopsis-hybrid med store sterkere rosa blomster. Den fikk jeg av min lillesøster for 11 år siden og ennå blomstrer den 2 – 3 ganger pr år, og er virkelig flott når den blomstrer.

I also have a larger Phalaenopsis hybrid with large pink flowers. I got this from my little sister 11 years ago and yet it blooms 2-3 times per year, and is really great when it blooms.

Men – jeg er jo ikke bare opptatt av orkideer for tida, som dere vet. I dag begynte jeg på jobb igjen, etter to uker tettpakket med kurs og skolevirksomhet. Det var slitsomt men nesten litt godt å komme i normalt gjenge igjen. Livet er jo fylt med flest hverdager, så da er utfordringen å gjøre det beste ut av de fleste dagene, tenker jeg. Så selvom jeg får mindre tid til strikking når jeg er på jobb halve dagen, så koser jeg meg med strikketøyet på kveldstid. Da lager jeg med en god kopp med kaffe (gjerne koffeinfri så får jeg ikke søvnproblemer) og så tar jeg frem strikketøyet. Enkelte kvelder strikker jeg mye – Andre kvelder holder jeg mest strikketøyet i fanget fordi det er så godt å kjenne på og titte på, mens jeg drømmer og legger planer for videre fremdrift.

I kveld er jeg visst mest på drømme- og kjennetrinnet, merker jeg. Det går sakte her – men jeg er stanhaftig så det går nok fremover også etterhvert.

I’m not only interested in orchids at the moment, as you know. Today I started to work again after two weeks packed with classes and school activities. It was good to get back together normally. Life’s filled with  most weekdays, so the challenge is to make the best out of most days, I think. So although I have less time to knit when I’m at work half the day, I’m enjoying my knitting in the evenings. Then I make a good cup of coffee (usually decaf so I get no sleep problems) and I’ll pick up my knitting. Some evenings I knit a lot – Other nights I just keep it at my lap because it feels so good, while I’m dreaming and planning for future progress.

Ha en fortsatt flott kveld – Have a nice evening!

14 responses »

  1. Ser ikke ut som om du har valgt den enkleste varianten av Fanakofte, men det ser jo veldig bra ut. Orkideer er en av de få plantene jeg får til å overleve her i heimen. Klem grethe

  2. Nei jeg vil jo gjerne være litt sær, jeg da, så jeg velger sjeldent den enkleste løsningen. Fordelen er ofte at jeg blir veldig fornøyd etterpå =)

  3. Veldig fin og inspirerende blogg du har:)
    Utrolig å få en orkide til å vare i 11 år.
    Jeg får aldri en orkiden til å blomstre i gjen, Det kan komme noen tynne stilker som visner og etter noen måneder faller bladene av.
    Jeg lurer derfor hva du gjør når den er ferdig blomstrt ,for å få den til å kommee tilbake med blomster 🙂

  4. Takk for trivelig kommentar Solveig. Jeg gjør i grunnen ikke så veldig mye spesielt i forhold til Orkideene mine. De står i det vestvendte stuevinduet og får ca et eggeglass med vann hver uke + en dusj i ny og ne. Ca en gang i måneden får de også litt gjødsel tilsatt i vannet. Det er alt – Er ellers bare tålmodig. Har kanskje vært veldig heldig, for alt jeg vet. Har ikke flaks på lotterier, så kanskje jeg henter inn flaksen her med orkideene mine 😉

    Lykke til med dine egne orkideer, Solveig

  5. Skjønne orkideer. Eg hadde 4 flotte som kom igjen og igjen. Men så fikk eg fluger i hus og før eg skjønte det var alt smitta. og eg kalrte ikkje å verte kvitt dem. kasta alt, aposulutt alt, da vart eg kvitt flugene. så no må eg bygge opp att blomster samlinga mi .
    I dag har eg hatt ein sånn strikke mye dag. Har fått ferdig ein Marius til. skal blogge den i morra. Men den er berre heilt vanlig da.
    Kofta di vokser da den. Kos deg på jobb da i morra og så er det helg

  6. Takk Greta. Neste gang du får fluer, så prøv å sette fyrstikker ned i blomsterjorda mend hodet først. Det har fjerna fluer på mine planter. Kjempegodt råd =)

  7. Og jeg som så smått er begynt å gå lei orkideer… Det er visst det eneste som vil overleve i min tropiske stuetemperatur vinterstid… 😛

    Nydelig Fanaprosjekt du har. Jeg driver og grubller med tilpasning av en Fanabolero som er for løs i åpningen. Må nok sette inn en strikk.

  8. Takk for hyggelig kommentar Anne- Lise. Lykke til med både orkideene og Fanaboleroen din

  9. Sååå flotte orkideer da 🙂 Du må fortelle nermere hvordan du behandler dem 😉 Og ikke minst : lykke til på strikkefronten ;o)

  10. Takk for trivelig kommentar Safransax. Som nevnt i tidligere svar til Solveigs kommentar, så gjør jeg altså ikke noe veldig avansert i forhold til stell av Orkideene mine. De er plassert i et vestvendt stuevindu og får ca et eggeglass med vann hver uke, gjødselvann hver måned og en dusj i ny og ne. That’s it. Bare prøv du også – Du får det sikkert til =)

  11. Nydelige bilder. Koselig blogg innlegg. Og hundegutten i forrige innlegg er en ordentlig go’ing!! Ha en god helg -med litt hyggestrikk sånn innimellom

  12. Takk i lige måde Lisbeth =)

  13. Flotte bilder! Lykke til videre med kofta!

Legg igjen en kommentar

