RSS Feed

Tiramisu and knittings

Tiramisu – Denne italienske kakedesserten, eller i hvertfall vår egen Tiramisu- variant, har etterhvert blitt en ettertraktet suksess her hjemme. Vi elsker rett og slett Tiramisu, med en kopp sterk nytrukket espresso (og for min del; gjerne et spennende strikketøy) til – Fabelaktig er vel det ordet som kommer nærmest om jeg og gubbelilen skal beskrive hva vi tenker om Tiramisu.

 

Desverre tilsier ikke våre individuelle body mass index’er (hverken min eller gubbelillens), at vi kan spise ubegrensede mengder med Tiramisu.. Men vi gjør så godt vi kan. Og med det mener jeg at når vi en gang i blant unner oss et stykke (Stort stykke) av denne herlige delikatessen, så koser vi oss virkelig og vi nyter hver minste smule av de nøye tilmålte ut utdelte mengder med deiligheter.

Fordi jeg tenker at det er flere Tiramisu- elskere blant dere der ute, så har jeg bestemt meg for å dele den «lenge- så- hemmelige» Tiramisu- oppskriften min med dere. Jeg advarer imidlertid om at det kan oppstå reell fare for akutt og langvarig avhengighet allerede etter å ha satt til livs første bit av godsaken 🙂

5 dl sterk kaffe – avkjølt til romtemperatur
5 ss mørk Rom
5 ss Baileys Irish Cream eller Aprikoslikør
6 store eggeplommer
1,5 dl sukker (farin eller lys brunt rørsukker)
1/4 ts salt
1/2 boks Vaniljekesam
2 dl kremfølte
250 gr Mascarpone- ost
300 gr Philadelphiaost
ca 4 ss Bakekakao
1 pk Fingerkjeks
Form eller serveringsglass

 

Visp eggedosis av eggeplommer, sukker og salt. Bruk gjerne elektrisk visp/ husholdningsmaskin. Ha kaffen i en dyp bolle og bland i 4 ss rom og 4 ss Bailyes, og sett til avkjøling mens eggedosisen vispes.

 

Når eggedosisen er blitt tykk og gul, helles 1 ss rom og 1 ss Bailyes i eggedosisen. Deretter haes Mascarpone- Philadelphiaost og vaniliekesam opp i eggedosisen. Visp videre med lav hastighet til du får en tykk masse. Nå skal kremfløten vispes.

Du kan enten vispe fløten i en egen skål og deretter blande dette sammen med egge- ostemassen. Eller du kan ta lettvintløsningen slik som jeg pleier å gjøre: Hell kremfløten direkte opp i egge-ostemassen. Den blir nå temmelig flytende. Skru opp hastigheten på vispen. Deretter lar du den samlede massen  vispe godt, til den tykner og blir kremete.

Finn nå frem form eller serveringsglass til å ha Tiramisuen i. Hvis du velger å bruke form så bør den være stor nok til at halvparten av fingerkjeksene dekker bunnen på forma når de legges i. Knekk kjeks hvis nødvendig for å fylle bunnen av forma.

 

Dypp en etter en kjeks raskt  i den avkjølte kaffeblandingen og legg dem i bunnen av forma slik at den etterhvert dekkes med fingerkjeks.

 

 

Bre over et lag med ca 1/2 parten av ostekremen. Sikt deretter ca 2 ss kakao over det hele. Legg et nytt lag med kaffedyppede fingerkjeks oppå.

Bre over resten av  ostekremen, og sikt over resten av kakaoen. Sett nå kakedesserten til avkjøling i kjøleskap i minimum 4 timer.

 

Så kommer vi til det beste med det hele – Server store stykker med Tiramisu sammen med god sterk kaffe, gjerne espresso (og selvfølgelig veldig gjerne sammen med et valgfritt og fargerikt strikketøy).

 

Bon Apetitt 🙂

12 responses »

  1. Åh, åh, åh, åh, åh, det er nå jeg banner, sverter , skriker og hyler ut all min smerte. Jeg er allergisk mot melk ( hvetemel ++++++), og om jeg hadde prøvd å lage denne herligheten, så hadde jeg brått spist opp mer enn både kroppen og sjela har godt av. Men godt ser det ut, snufs, snufs. Hilsen Grethe, som er sær, bitter og inneslutta, fordi jeg fikk så lyst på denne desserten.

  2. Huff så leit Grethe. Kanskje kan du prøve å bytte ut melkeproduktene med soyaprodukter e.l. Det blir jo ikke det samme, men av og til er «nesten», passe nært =)

  3. Det hørtes ut som ei perfekt oppskrift. i alle fall nesten. Kan sikkert lage den lavkarbo også. det må eg finne ut av. Strikketøy til er eit møst, så klart

  4. Tiramisu er jo bare skummelt godt! 🙂

  5. Wow. Dette ser fantastisk deilig ut. Den skal prøves! Og – det er lov til å kose seg innimellom :o)

  6. Lavkarbovarianten av Tiramisu høres interessant ut Greta. Prøv den og blogg den, så får vi høre erfaringene dine 😉

  7. Ja det skal være sikkert Line Kristine =)

  8. Takk Cec – den smaker herlig. Selv på en helt vanlig tirsdag =)

  9. Namnamnam altså! Dette så himmelsk ut :o) Denne tror jeg jammen vi må skrive opp på dessertmenyen til påska. Og så troooor jeg (helt sikkert!) at vi skal teste den ut før påska kommer også. Er jo lenge til påske vøttø ;o)

    Takk for oppskriften! Nå skal jeg kose meg videre med bloggen din. Ser vi har mange felles interesser ;o)

    Vakker dag til deg!

  10. Jajamen, Fruen på Skogmo – Denne kakedesserten er det virkelig verdt å prøve – både før og i påska =)

  11. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig.

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!

    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter

  12. Takk for tilbudet Elin. Det skal såvisst vurderes 🙂

Legg igjen en kommentar

