RSS Feed

Knitting Fana Sleeves

Posted on

Jeg begynte så fint, på skuddårsdagen, å strikke ermer til Fanakofta mi. Motivasjonen var stor – og årets første vårmåned var veldig nær. Mansjetten med mønster av «Katta- potar», ble fin og akkurat passe størrelse. Så langt – så vel. All videre strikking måtte imidlertid rekkes opp… Det opprinnelige mønsteret fra boka Fanatrøyer viste seg desverre igjen å ikke fungere i praksis, for meg. Jeg måtte dermed frem med målebånd og kalkulator, og regne meg frem til hvor mange masker jeg trengte å øke etter mansjetten, for at ermet skulle passe til meg. Det er jammen godt man etterhvert har tilegnet seg allsidig strikkeerfaring og vet at det ikke nytter å gi opp. «Utfordringer er til for å overvinnes», som det så fint heter.

Som tenkt – så gjort. Jeg  begynte med å øke en maske over hver krunerand- spiss – til sammen 10 masker på 2. omgang over kruneranden. Videre har jeg økt 2 masker hver femte omgang, og øker stadig. Jeg føler meg likevel beroliget i forhold til at jeg nå har kontroll på ermets videre utvikling.

I started so well, on leap day, to knit the sleeves for my Fana Jacket. The Cuff with «cat-paws» turned out very nice and just the right size. Any further knitting, however, had to raise. The original pattern from the book Fanatrøyer, proved again not to work in practice. I had thus gained tape measure and calculator, and figure me out how many stitches I needed to increase after the cuff. I began to increase one mask over each krunerand striker – a total of 10 stitches. Moreover, I have increased 2 stitches every fifth round, and I will continue this increasing.

 

 Forsatt entusiastiske Fanakofte- hilsninger – Det er snart VÅR 🙂

12 responses »

  1. Så gøy å se at det går så framover på genseren din 🙂 Har fulgt med helt siden begynnelsen 🙂

  2. Tusen takk Charlotte – Veldig hyggelig å høre at jeg ikke kjeder dere der ute med all Fanakofte-entusiasmen min =)

  3. Det er greit å vere litt erfaren ein gang i blant ja. Men ikkje lett å vite slikt uansett. Bra att du er kome så godt igang på nytt da. Du er no flink da. HA ei fortsatt fin uke

  4. Hjertelig takk Greta =)

  5. Så fin den blir. Gleder meg til å se den ferdig 🙂

  6. Oi, så flink du er. Jeg hadde gitt opp, for når det kommer til å finne egne løsninger, sitter jeg fast… Blir spennende å følge med videre

  7. Ja! Det er snart vår!!! Og fortsettelseshistorien om genseren ser ut til å være i fint driv!

  8. Takk Janne – Jeg gleder meg også. Både til den blir ferdig, men også over å klare å strikke ei sånn kofte 🙂

  9. Takk Gyldenkron – Jeg er kanskje litt gal som gir meg i kast med så uforutsigbare utfordringer. Men det er jo innmari morsomt også =)

  10. Fortsettelseshistorien er i fint driv – litt vekselvis i hastighet, men definitivt i fin driv =)

  11. Blir like mimrete og glad hver gang denna kofta di dukker opp, jeg 🙂 Detta ser bra ut!
    – gjenkjennbart detta med erfaring. Veldig viktig 🙂 Har vært så heldig å ha både mor og bestemor til å lære meg strikkekunsten. Tolmodigheten fra de to har jeg stor glede av i dag 🙂
    Lykke til videre!
    Klem Tove

  12. Takk Tove – Tålmodighet er en god og nyttig egenskap. Det skal være visst. Godt å få med seg fra sine kjære 🙂

Legg igjen en kommentar

