RSS Feed

Dagens gode gjerning

Posted on

For to år siden meldte jeg meg som blodgiver og i dag har jeg vært på blodgiverstasjonen i mitt distrikt og gitt fra meg en 1/2 liter med gode gjerninger. Et lite stikk og 30 minutter var i grunnen alt som skulle til av min fritid.Til gjengjeld fikk jeg både eplejuice, jerntabletter og ei nydelig Iittala Kastehelmi- skål. Tidligere har jeg fått både vinglass og Iittala Mari-skåler.

Selv tenker jeg at det å få en liten gave for at jeg har gitt blod, er hyggelig men egentlig unødvendig. Det jo ikke for gaven sin del at jeg gir blod – Jeg tenker at ettersom jeg hverken er redd for sprøyter, stikk eller blod, så er dette en ganske enkel måte for meg å bidra til å hjelpe andre som kan trenger overføring av røde blodlegemer, plasma eller blodplater, i forbindelse med en operasjon, ulykke, sykdommer, brannskader eller feks en fødsel.

 

 

Kanskje har du stundom tenkt på å bli blodiver selv? Det er ikke å mye som skal til, og du kan likegodt ta sjansen og registrere deg som blodgiver allerede nå i dag – I allefall kan du lese mer om det å være blodgiver HER.

 

 

Ha det riktig fint du også – Blodgiverhilsen fra Petronella

 

24 responses »

  1. Var det fr hundre år siden, og har tenkt mye på bli det igjen. Får se når jeg får tilgang til bilden igjen, ellers blir det problematisk å komme meg opp å sykehuset, selv om det ikke er så langt unna. Grethe

  2. Så flott at du er blodgiver, jeg sliter med så dårlig blodprosent så jeg har ikke blod de vil ha. Men det er en flott ting å gjøre

  3. Høres ut som en god plan Grethe =)

  4. Av og til må man ta vare på seg selv før man kan hjelpe andre. Det er også en god gjerning, Jeanette =)

  5. Jeg har ekstrem sprøyteskrekk. Og fant ut at dette måtte jeg gjøre noe med! Så har vært blodiger de siste 6-7 årene. Og det går kjempefint!

  6. Eg har vore blodgiver sjølv eg. Og syns det var veldig grei måte å gi eit lite bidrag på. Men da eg fikk diagnosen min, fikk eg ikkje lov lengre på grunn av medisinbruk. det syns eg var veldig trist. Eg har sånt blod dei gjerne vil ha. Men får eg ikkje lov så får eg ikkje. Ha ei fin helg. har vel fortsatt flott ver dere

  7. Så fint! Jeg meldte meg også, trodde jeg var skikkelig verdifull som har AB rhesus minus. Men det ville ikke sykehuset ha for det er for lite til å oppbevare noe så sjeldent. Trodde aldri jeg skulle føle meg verdiløs for å være sjelden vare .hihi

  8. Da mente jeg for lite sykehus altså! 😉 God helg, skulle jeg også si!

  9. Så lurt Charlotte – Det beste som finns er jo å overvinne en skrekk. Utrolig bra jobba =)

  10. Huff ja – Det er ikke alt vi rår over Greta. Menmen… Kos deg i helga – Kanskje får du like fint vær som vi har for tida 😉

  11. Du verden – Jeg trodde også det måtte være verdifullt med sånt sjeldent blod som du har. Men det handler vel heller om at holdbarheten til blod ikke er veldig lang og at siden blodtypen er sjelden, så har de vel kanskje ikke like mye bruk for din type blod, som de har for blodtype 0 for eksempel – Den kan jo brukes til alle andre blodtyper..
    Jaja – ha ei fin helg uansett 🙂

  12. En viktig påminnelse, blod kan redde liv!

  13. Så sant som det er sagt Merete =)

  14. Ja, med lite sykehus osv forstår jeg jo det…
    God helg selv! 🙂

  15. Trøst deg med at du er iallefall både unik og en sjelden vare, uansett, Lisbeth 🙂

  16. Jeg har faktisk vurdert det. Det er virkelig en samfunnsnyttig ting å gjøre!

  17. Så bra Teshastrikk – Det syns jeg du skal gjøre =)

  18. Jeg er også blodgiver med blodtype O. Og startet som blodgiver nettopp pga litt sprøytefobi. Aberet er bare at jeg har en tendens til å svime av i etterkant… Hihi…
    Men en god gjerning er det jo.

  19. Uff da – Sprøyteskrekk er ikke til å spøke med. Men du verden for en innsats 🙂

  20. Tusen takk for hilsen inne på bloggen min! Stas! 🙂
    Jeg er også blodgiver. Det er et utrolig viktig bidrag til samfunnet, og som du sier så tar det jo bare 30-40 minutter! Jeg syns det er en liten pris å betale for å kunne gjøre noe som kan hjelpe så mye. 🙂 Selv tar jeg en Mummi-kopp eller et vinglass om de har noe jeg mangler i samlingen. Hvis ikke tar jeg ikke gave.:)
    PS Følger spent med videre på den kofta(?) jeg. Ser ut som et evighetsprosjekt? Føles det sånn også? Min føles som det for tiden, men det er ikke lenge til jeg kan begynne med mønster nå! 🙂

  21. Ja blodgivning er en god ting, og jeg syns også det er greit med gaver av og til. Selv samler jeg altså foreløpig på skåler. Men gaven er ikke det viktigste. Jeg ville gitt blod selv uten gaver fordi jeg syns det er fint å kunne bidra litt 🙂

  22. Javisst! Hvis de ikke har noe av de delene jeg har begynt å samle på, så har de (her i Trondheim) en liste hvor man gir gaven sin til en eller annen barneavdeling på sykehuset. Det syns jeg er fint. 🙂

  23. Den gavelista høres jammen fin ut. Har ikke sett sånn hos oss, men skal spørre etter det neste gang jeg gir blod. Da blir jo blodgivningen enda mere meningsfylt.
    Ha en riktig fin siste påskedag 🙂

Legg igjen en kommentar

