RSS Feed

UFO’s on a Sunday morning

Posted on

I dag våknet jeg tidlig og fikk lyst til å rydde litt i handarbeidskurven. Der dukket det blant annet opp noen gamle votte- ufoer. Jeg tenkte at det er jo litt synd at de bare ligger der, votte- ufoene. Kanskje er det på tide å gjøre noe med dem – Enten rekke opp eller strikke ferdig. Så jeg tok dem frem for å se nærmere på prosjektene. En gang var jeg jo veldig entusiastisk og starter disse votteprosjektene. Jeg hadde både et mål og en mening om hvorfor jeg startet opp akkurat  det votteprosjektet. Men så gikk det altså helt på skjeiva, og av en eller annen grunn så ga jeg opp.

Today I cleaned my sewing basket, and there appeared, among other things, some old mittens- UFO’s. I thought that it’s a shame that they just lie there. Maybe it’s time to do something with them – either raise or finish. So I picked them up to look into the projects. So this will be my evaluation:

Dette er hvilken konklusjon rydde- evalueringen min resulterte i:


Disse petrolblå Bella- vottene begynte jeg på i april 2011.  I mars 2012 er jeg altså ikke kommet lengre enn dette. Men jeg liker Bella- mønsteret og garnfargen, så jeg vet egentlig ikke hva som gjorde at vottene ikke ble ferdigstilt med en gang. Disse skal jeg derfor strikke ferdig. Jeg trenger jo litt avveksling innimellom all Fanakofte- strikkingen jeg holder på med for tida.

In April 2011, I started knitting these petrol Bella mittens. In March 2012 I haven’t come any further than this. But I like the Bella pattern and the color of my yarn, so these I will certainly finish. I need a little diversion in between my Fana Kofte- knitting.

Denne Ufoen begynte jeg på i februar 2009. Jeg la dem fra meg fordi jeg begynte å kjede meg over prosjektet. Jeg var ikke helt fornøyd, uten å vite helt hvorfor – Det var noe med garnet, fargekombinasjonen og kanskje humøret, og da sto plutselig unnskydningene kø.. Jeg liker imidlertid mønsteret, som er selvkomonert – Så kanskje rekker jeg opp disse, bruker garnet til noe helt annet, finner frem nytt garn og strikker vottene helt på nytt. Vi får se…

This pair of mittens I started in February 2009. I stopped knitting because I actually was bored by the project. I wasn’t happy with the color combination, and I’m still not happy with it… But I like the pattern – So maybe I find some new yarns and knit the mittens all over again. We’ll see …

Her har jeg rotet mye. Denne Ufoen startet som selvkomponerte pulsvanter, en gang i 2010, med en enkel flette på håndbak-siden. Etterhvert som jeg stillet på nr 1, fant jeg ut at det hadde jo vært kjekt med tynne votter i alpakka, og flettemønsteret var fint, så jeg bestemte meg for å prøve meg litt frem. Som tenkt, så gjort. Inspirasjon til  tommelutformingen fant jeg i Green Thumb- mønsteret. Ellers ble mønsteret til mens jeg strikket. Ikke tenkte jeg at det var nødvendig å skrive ned hva jeg gjorde underveis heller, for mønsteret virket så enkelt – inne i mitt hode. Alt gikk dessuten helt fint, helt til jeg skulle begynne på tommeløkningen til vott nr 2. Da skjønte jeg plutselig ingen ting, for jeg klarte overhode ikke å få vott nr 2 til å bli lik vott nr 1. Men ga jeg opp? Nei! Jeg begynte like godt på en tredje (??!) vott, for å prøve å se om jeg kunne klare det på et tredje forsøk… Heldigvis innså jeg galskapen både raskt og i tide, så jeg avsluttet temmelig fort. Siden har disse bar ligget og fylt plassen i kurven – De vil ikke bli ferdigstilt heller! Jeg er kommet til den konklusjonen at det er helt greit for meg å la vær å komponere så mye rart, når jeg heller kan velge meg et flott ferdigkomponert og ut- testet vottemønster feks fra Ravelry – og heller strikke dem. Enkelt og greit.

Konklusjonen på morgenens håndarbeidskurv- opprydding blir altså at et Ufo- prosjekt får leve videre for å ferdigstilles. Et Ufo- prosjekt skal mønsterbearbeides og forblir derfor som Ufo inntil inspirasjonen senker seg over meg. Og et Ufo- prosjekt skal rett og slett tilintetgjøres!

Here I really have made quite a mess. This Ufo started as wristwarmers, once in 2010, with a single aran on the back. As I pledged at No. 1, I found that there had been great with some thin gloves in alpacas, and merge pattern was fine, so I decided to try a little bit forward. As thought, so done. I didn’t think that it would be necessary to write down what I did along the way either, because the pattern seemed so simple – inside my head. Everything went just fine also, until I started increasing for thumb at mitten No. 2. Then suddenly I couldn’t understood nothing anymore.. But I didn’t give up jet. I started on a third (?!) Mitten, to try seeing if I could make it on a third attempt … Fortunately I realized the madness quickly – These mittens will never be finished!

The conclusion of my morning needlework basket Cleanup, is that one UFO project will live on to completion. One UFO project remains as a UFO until inspiration descends on me. And one UFO project will simply be destroyed! Thats Life!

Ha en riktig fin Ufo- vsøndag, dere også! Have a great Sunday! 

 

22 responses »

  1. Her i huset kalles UFO`er for vaskekluter til bilvask, i følge Gubben. Ikke det at de blir brukt til det, men noe må man jo kalle alt som aldri blir noe særlig mer enn med tanken. Ha en flott søndag. hilsen Grethe

  2. ja, ja. godt å få rydda. Var jo fine dei blå og syns dei såg veldig fine ut dei med mønster også eg. Men er ikkje garnet godt å strikke av så blir ikkje produktet som ein tenkte heller.
    <lykke til med inspirasjonen.

  3. Greit å få ryddet opp litt, har noen ufoer i haugen min jeg også. Har tatt frem en som jeg holder på å ferdigstille nå

  4. Åh, jeg blir så inderlig deilig trøstet når andre har UFOkurver å vise fram. Så er jeg ikke alene om å impulsstyres i håndarbeidene, å følge lyst og iver og inspirasjon. Det meste av det jeg gjør BLIR jo ferdig tilslutt, det er bare ikke sikkert det blir akkurat denne uka, denne måneden, -ja, dette året . Men hva gjør vel det? Man strikker da ikke til livets opphold heller, eller fordi man fryser så fælt.
    Fortsatt god søndag!
    PS: alle vottene ser fine ut for meg, da. Bella vottene jeg strikket er i god bruk av begge døtrene. Alle tiders mønster igrunnen.

  5. Ja jo hmm – noe skal man jo kalle det – men vaskeklut? Han har humor, gubben din, Grethe 😀

  6. Det var det da Greta – Jeg liker jo vanligvis dette garnet (Hifa) veldig god. Men ikke den gangen.. Takk for koselig kommentar 🙂

  7. Så flink du er Jeanette 🙂

  8. Helt enig Lisbeth – Man strikker da ikke til livets opphold, men til livets glede. Og det er vel så viktig 😉

  9. Gøy å lese slike tanker og betraktninger rundt Ufo-problematikken, hehe. Jeg tenker som så at det ligger mye selvinnsikt i slikt, også jeg. Har noen Ufoer jeg også, men det er ikke så lenge siden jeg ryddet heldigvis. Noe ble rukket opp, noe ble kastet, og noe ligger enda, fordi jeg ikke har hjerte til å forkaste dem. Tenker at EN GANG skal det bli ferdig!

  10. «En gang» – Jammen godt vi har uttrykket «en gang». Det rommer så mye, og deriblant håp, tenker jeg 🙂

  11. Det er godt å få ryddet litt i UFO-haugen av og til. Jeg rekket opp en nesten ferdig babyjakke forrige uke, innerst inne hadde jeg jo visst en stund at den ikke ble som planlagt.

  12. JA det er noe med det at man vet jo egentlig .. :-/

  13. Herlig med UFO’er. Jeg har en 20 år gammel påskeduk som venter på å bli brodert ferdig… 😀

  14. Oi – 20 år gammel ufo – Det står det respekt av, Anne- Lise 😉

  15. Det kan være veldig greit å få gjort noen av UFO ferdig, helt enig!

  16. Det er veldig godt å få ryddet opp i UFOene sine. Tok med meg kurven til klinikken hvor jeg befinner meg om dagen og har fått unna endel nå. Nå gjenstår det bare et par sokker. Veldig fine votter 🙂

  17. Jepp – jobber med motivasjonen 🙂

  18. Så flink du er Janne. Takk også for koselig kommentar 🙂

  19. Spennende å rydde i ufoer, har gjort ferdig noen i det siste, kjekt å ferdigstille prosjekter. Men innrømmer at jeg har kasta noen jeg og. Liker så godt vottemønstrene dine, tror jeg må skaffe meg mønster etter å ha gjort ferdig litt flere ufoer…hehe…

  20. Takk for koselig kommentar, Janicke 🙂

  21. Jeg har også noen uferdige eller skal man heller si påbegynnte vottepar liggende. Enkelte har faktisk ligget ganske lenge…. Ha ei flott strikkeuke:-)

  22. Jaja sånn kan det gå 🙂

Legg igjen en kommentar

