RSS Feed

Fana in the Sun

Posted on

Denne siste søndagen i mars 2012, er stille hos oss. Sola skinner fra skyfri himmel og jeg tipper vi runder 20 plussgrader i solveggen. Krokusen blomstrer omkapp med Hestehov og Snøklokker, og i krukkene mine titterallerede små skudd av Løyntnanthjerter, Blåkorg og Peppermynte opp. Nå gjelder det å passe på at de får nok vann så de ikke tørker ut i den skarpe vårsola.. På komfyren står ei gryte med Sosekjøtt eller Småsteik som vi nordlendinger gjerne kaller det, og jeg nyter både duften og forventningen om deilig middag, her jeg sitter i solkroken og strikker på Fanakofta mi.

20120325-130952.jpg

Jeg har tatt meg en, for meg, velfortjent pause fra pågående hjemmeeksamen i psykisk helsearbeid, og koser meg i sola. Heldigvis har jeg ikke noen deadline på koftestrikkingen, så jeg tillater meg å strikke så sakte eller rask jeg til enhver tid selv ønsker. Arbeidet vokser derfor veldig sakte, men sikkert fremover.

20120325-131117.jpg

Bildet er beklageligvis blitt veldig lyst - Jeg får unnskylde det med at bildet ble tatt i motlys under kjøring. Det ble derfor vanskelig å holde kamera helt støding..

I går begynte jeg på en ny Sakura cowl til meg selv. Jeg trengte et kjøre-håndarbeid da jeg og gubben skulle ta oss en liten handletur til Svinesund. Materialer her er dobbelt garn, to farger – blå og sjøgrønn Faerytale fra DSA. Pinner nr 8,0 mm. tanken er også at Cowlen skal passe til de sjøgrønne pulsvantene jeg strikket tidligere i vinter. Jeg er ikke helt overbevist om jeg liker fargekombinasjonen ennå, men velger å ha tro på prosjektet til det motsatte kan bevises.

This last Sunday in March 2012, is quiet and beautiful. The sun is shining from a cloudless sky and I guess we have about 20 plus degrees Celcius in the sun. I’m enjoying a peasful time here in the sun, knitting on my Fana jacket. I allow myself to knit as slow or fast as I always like at every moment. The work grows very slowly, but steadily forward.

Yesterday I started a new Sakura Cowl for myself. Materials are double yarn, two colors – blue and sea green Faerytale from the DSA. Needles 8.0 mm. the thought is that cowl should fit to the blue-green Wristlets I knitted earlier this winter. I am not entirely convinced I like the color combination yet, but choose to have faith in the project to the contrary can be proved. 

Ønsker dere alle en fortreffelig søndag!

18 responses »

  1. Hei hei. vi har fint ver her og. Ikkje sånn temp som du men alikevel. ca 10 grader i skuggen no. vi har vore på ein liten tur. Min kjære gjekk eg sykla sakte ved siden av.
    Trenger forhåpetligvis ikkje fanakofta før til neste vinter, så da haster det jo ikkje. har ein genser som eg strikker til emg sjølv som går veldig sakte frem eg og. Men det haster ikkje. alltid spennde med nye prosjekter. Er vel ikkje så alngt fra deg til Svinesund. Handler der titt og ofte kan eg tenke emg. skulle ønske eg bodde nermere grensen eg og. Ha ein fortsatt fin søndag

  2. Kos deg med Fana´en i sola. Den blir kjempefin!
    Jeg er akkurat ferdig med min:)

  3. Høres ut som en strålende søndag, spør du meg. Sol, god tid og strikkekos – det er bare å nyte! Noen ganger må man rett og slett belønne seg selv litt, og eksamenslesingen går jo ikke noe sted. Håper den kommende uken også blir fin!

  4. Takk skal du ha Epletreet – Har vært innom bloggen din og sett på Fanaen du er ferdig med. Den ble kjempeflott. Likte veldig godt fargekombinasjonen 🙂

  5. Takk for koselig kommentar Greta. Det er sant at jeg trenger forhåpentligvis ikke kofta før til vinteren. Så da haster det ikke 🙂

    Lykke til med genserstrikking selv – klem

  6. Så sant som det er sagt Popsupine – Eksamen går ingen steder, så det gjelder å nyte øyeblikket mens man kan 🙂

  7. Jeg får inntrykk i at du forholder deg voksent og sindig i forhold til hjemmeeksamensoppgaven og rydder tid til avslapning og gjøremål uten å «friiike» over tiden. (jeg kan være litt sånn «klarer ikke rive meg løs» i sånne situasjoner, nemlig..) Fanaen blir fin. Tid til strikkeprosjekter skal man ha et løst forhold til spør du meg. Vi strikker ikke av nød fordi vi er nakne kvinner heller, som ordtaket sier.. 😀 Lykke til med resten av eksamen. Og Cowlen.

  8. Takk for vakker omtanke Lisbeth. At jeg er sindig og voksen i forhold til eksamen, er nok å overdrive, dessverre… Denne hjemmeeksamen skal skrives i gruppe, og vi er 8 stk i gruppa. Så ting må gjøres i rett rekkefølgre for å få alle med og klare å dra oppgaven i land. Så akkurat i formiddag måtte jeg rett og slett tåle å vente på bidrag fra andre gruppemedlemmer før jeg kunne få gjort den delen av oppgaven som jeg skulle gjøre i dag.. Sånt er et pes for utålmodige meg, så JA jeg blir absolutt stresset. Men det hjelper jo ikke, så da er det bare å trekke pusten, roe ned og nyte den vakre vårsøndagen 🙂

  9. Fanakofte er neste strikkeprosjekt på min liste, men gud så krevende det ser ut! Gleder meg til å se ferdig resultat! 🙂

    Herlig med vårfølelse! Lykke til med eksamen! 🙂

  10. Takk for koseli kommentar, Strikkly-harpa 🙂

  11. Å min skaper, det er det verste med gruppeeksamener. Samarbeidet. Som det er like mange meninger om som det er medlemmer. Det går alltid bra, men huttetu.. (Jeg gikk på lærerskolen da gruppeeksamen hadde sin høydare) Lykke til videre.

  12. Ja Lisbeth det er dessverre et slit med gruppeeksamener, men forsåvidt så er vel de fleste eksamener et slit – uansett (prøver å være positiv – er bare 3 dager til innlevering). Dette ender med største sannsynlighet bra, det også 🙂

  13. Jeg digger fargen på «bilstrikketøyet» ditt jeg, da 🙂
    Nå er det jo ett visdomsord som heter «Vi må gjenvinne langsomheten fordi hastverket tar livet av innholdet i tilværelsen». Sånn sett både ser det og høres det ut som du har klart og melde deg litt ut, finne deg en stile oase 🙂 Håndarbeid super avkobling. Me like !!!
    Lykke til med eksamen!
    Klemz Tove

  14. Takk skal du ha 🙂
    Jeg prøver virkelig å leve etter det fine ordtaket du nevner. Det å gjenvinne langsomheten blir mer og mer viktig i vår hektiske hverdag – nettopp for å ikke miste innholdet i tilværelsen, tenker jeg – og så strikker jeg videre innimellom jobbing og eksamensskriving – bare 2 dager igjen nå til innlevering, og Hoi som jeg gleder meg 🙂

  15. Herlig, herlig! Både været, kofta og dufta av sosekjøtt!!!
    Jeg krysser fingrene for eksamensinnspurten din! Er det noe jeg IKKE savner om våren, er det nettopp det: eksamensinnspurt…
    Tvi-tvi!!!

  16. Hjertelig takk Teshastrikk. Jeg skal nok overleve denne eksamen også 🙂

  17. Heisann.

    Er stadig innom bloggen din, men ikkje så flink å legge att kommentar som du er :)) Skjerpings!
    Ha ei fine påske.
    Klem 🙂

  18. Takk i lige måde Ronille – God påske 🙂

Legg igjen en kommentar

