RSS Feed

Strikke- påskekos helt på tampen..

Posted on

Det er 2. og siste påskedag. I morgen starter hverdagslivet igjen, og studenterungene våre reiser hjem til seg selv. Vi nyter derfor denne siste dagen sammen og har benket oss i sofaen med påskefilm på tv, påskelitteratur, siste rest med påskegodter, og jeg har selvfølgelig dratt med meg strikketøyet og en tekopp.

Jeg har nå strikket ferdig 25 krossrender på koftebolen. Da gjenstår kun 8 – 10 krossrender før bolen er ferdig. Spennende!

Som motivasjon har jeg også lett litt på nettet etter fine bånd til å kante kofta med. Jeg er ennå usikker på om jeg skal velge tradisjonelle vevde ullbånd, eller om jeg skal satse på det litt mer forkloreinspirerte og gå for vevde fløyelsbånd eller bånd med vevd mønster.

Kanskje må jeg rett og slett bare lære meg å veve bånd selv, sånn at jeg kan få koftebåndene mine akkurat sånn som jeg selv vil ha dem. I såfall kan jo boka av Sigrid Brox Haugen; FESTBÅND Brikkevev med ny vri, sikkert være til god hjelp.

 Takk for svaret ditt – Det vil muligens være til god hjelp 🙂

Ha en fortsatt koselig siste påskedag! 

10 responses »

  1. Heisan. Jeg syntes det turkise båndet var nydelig, og antar at det er fløyelsbånd? Etter min mening, så er det så mye mønster i kofta, at det er greit å roe det ned litt med et bånd uten altfor mye mønster og farger. Forøvrig vil jeg nok si at det å veve båndene selv, vil kreve kunnskaper, tid og nøyaktighet. Og du må kjøpe brikkene også. Ehm, jeg har i grunnen prøvd å veve brikkebånd, en gang for lenge, lenge siden, nærmere 30 år, da jeg gikk på vev-linje i Telemark. Tålmodighetsarbeide. Men nå kunne jeg i grunnen tenkt meg å lært det på nytt. Artig med gamle veve-teknikker. Klem Grethe

  2. Hei på deg vennen. Eg syns definitivt att du skal lage bånd sjølv. Det fortjener både du og kofta.
    Nyt siste dagen med dine søte små :0). Våres søte små har ikkje vore heime i påska, men barnebarna har vore her. Kjempekoselig og annerledes påske og liv.
    Ønsker deg ein flott start på ny uke. klem

  3. Takk Grethe for kostruktivt innspill 🙂

  4. Optimistiske Greta – Det er godt du har tro på evnene mine 🙂 klem

  5. Kofteprosjektet blir spennende å se ferdig!! Ha en god «siste-kveld»

  6. Og kofta vokser og vokser! Det er kjekt å «følge med»! Jeg likte det øverste båndet veldig godt, men om det blir penest til kofta di, tja, det er ikke lett å si!

  7. Jeg syns også det øverste båndet er veldig pent =)

  8. Du bør så absolutt lage båndene selv, men de bør være grindvevd og ikke brikkevevd. Sånne som yarn jungle lager: http://yarnjungle.blogspot.no/search/label/bandweaving

  9. Takk for tips om nydelige band, Helene 🙂
    Ha en fortsatt fin søndag!

Legg igjen en kommentar

