RSS Feed

Fana på flyttefot/ Fana on the move

Posted on

Det har vært stille her på bloggen de siste par ukene. Men i mitt virkelige liv, har det vært alt annet enn stille. Det er tvert i mot svært hektiske tider, her. Og de eneste maskene jeg får strikket for tida, er hvis jeg tar med meg strikketøyet på jobbmøter. Det smerter i hjertet hver gn jeg gårt forbi strikkekurven og ser hvordan Fanakofta vansmektes.. Pent sammenbrettet ligger den der, i akkurat samme pososjon som da den ble lagt der – på tirsdag, etter jobb. Ikke en eneste liten maske har blitt strikket – Huff!!

 

Men, forklaringen er rimelig enkel. Det skjer nemlig mye annet i livet for tida. Etter sist jeg blogget, har Gubben gjort seg ferdig med sitt masterstudie, fått sivilingeniørtittel og et spennende jobbtilbud i Trondheim – som han (med min fulle velsignelse) har takket ja til dette. Dermed har vi altså brått, modig og impulsivt bestemt oss for at dette skal faktisk bli veldig spennende og til og med helt riktig for oss. Så etter 26 år som forvillede Lofotinger på Østlandet,  har vi altså bestemt oss for å gjøre Trøndere av oss. Det blir liksom en helt ny livsepoke som står foran oss. Og det er mye som må ordnes og fikses før vi er klare til å sette kursen nordover.  Og tida er knapp. Gubben starter for fullt i den nye jobben, 1. august, men skal starte så smått allerede nå i mai. Så i løpet av noen korte vår- og sommeruker skal vi altså være på plass i ny bolig i Trondheim. Innen den tid så må vi pusse opp og selge vårt eget hus, finne nytt hus i Trondheim, jeg må avlutte min egen jobb, vi må avvikle alt annet vi har på gang her i Osloområdet og vi må pakke sammen alt pikkpakket vårt og tutle oss nordover… Phuhh..

 

Men dette skal gå fint. Vi får være systematiske og jobbe målrettet. Vi er selvfølgelig allerede i gang og foreløpig holder vi tidsplanen godt. Jeg har sagt opp jobben min (litt leit siden jeg trives veldig godt, men det går greit), og vi er i ferd med å pusse opp og shine huset vårt sånn at vi kan få best mulig pris når det blir solgt. I morgen får vi container, så da kan vi kaste første runde med merkelige og unyttige og overflødige ting og tang som vi har samlet på gjennom alle årene vi har bodd på Østlandet. Det går greit. Det blir verre når vi får neste container i juli. Da må vi nemlig kaste alt vi ikke kommer til å få plass til i den nye boligen (som vi ennå ikke vet noe om hvor  stor den blir). Da må vi være rasjonelle og fornuftige og ikke la følelsene løpe avgårde med oss. Det prøver jeg i allefall å si til meg selv, for jeg vet det kommer til å bli emosjonelt å skulle kvitte oss med eksempelvis gamle barneleker, babytøy og utstyr etter ungene. Likevel trøster den rasjonelle halvdelen av hjernen min meg med at; «Det er jo bare søpla som skal kastes. Alt som er verdt å bli tatt vare på, det får vi selvfølgelig plass til å ta med oss»… (Akkurat – hvis det bare går så greit – da blir  det vel ikke dette noe vanskelig eller emosjonelt, heller). Vi får nå se. Heldigvis kommer ungene hjem for å hjelpe oss når vi kommer så langt. Det blir bra.

Ja, ja. Nå vet dere i allefall litt om hvordan ståa er her hos meg for tida. Det går altså veeldig sakte med fanastrkkingen for tida. Men jeg regner med at når oppussinga og boligstylinga er ferdig, fotografen har vært her, og visningsdatoene er fastsatt, så kan jeg slappe litt mere av.

Jeg holder dere oppdaterte ved jevne mellomrom,
så titt gjerne innom fra tid til annen. Det setter jeg pris på
🙂

15 responses »

  1. Ja, slikt er ikke barebare. Men duverden så spennende!!! Er i litt samme situasjon som dere, og skal flytte fra kirkenes til oslo til sommeren, med alt pikkpakket, tre unger, og en liten hund. HUs som skal selges først, og det hele. Det er litt av en kabal som skal gå opp, men som du selv sier; alt går! Du får nok tid til litt strikking innimellom etterhvert også. Jeg merker det slik at jo mer stress, og jo mer jeg har å gjøre, jo viktigere er det at jeg legger inn disse pausene til avslapning. Kanskje ikke med noe så komplisert som Fana, men ett eller annet enkelt. Fanaen din ser forøvrig knallstilig ut, den blir sikkert nydelig når den er ferdig!
    Lykke til med flytting, og ny tilværelse 🙂

  2. Alt til sin tid. høres veldig spennende ut, med ny by, nytt hus og nye jobber. Er vell litt (les: MYE ) verre, dersom dere også forlater barn og barnebarn 😦 Lykke til med deres nye liv. Klem Grethe

  3. Spennende! Blir gøy å være med dere på ferden 🙂

  4. Så spennde, tøft og modig gjort. Men kvifor ikkje.Begge ungene studerer i Trondheim også er det ikkje slik? Da må eg til Trondheim om eg skal treffe deg att da :0). Er flerie eg skulle ha besøkt der nord. Blir nok ikkje dit i sommer, men kanskje vi drar neste sommer. Skal i alle fall sørge for att eg treffer deg att. Første ting på agendaen våres er bryllup i Tønsberg til dattra i juni. Lykke til med dens tore prosessen

  5. Takk Silje – Ja du vet nok akkurat hva vi står i, tenker jeg. Ettersom du også er i ferd med å forberede flytting. Lykke til med flyttinga du også 🙂

  6. Vi er heldige sånn Grethe, at begge ungene våre studerer i Trondheim allerede. Og de er kjempeglde for at faren nå har fått jobb i Trondheim og at jeg kan studerere videre der. Så vi gleder oss 🙂

  7. Hjertelig takk Greta. Klart du må komme til Trondheim en gang sånn at vi kan treffes igjen. Det var så koselig sist vi møttes. Lykke til med datterens bryllup, dere da – Klem

  8. Så spennende! Lykke til med flytting og ny jobb 😀

  9. Vi kommer til å savne dere her nede i sør, men gud så spennende det blir for dere 🙂 Får jobbe med flyskrekken så jeg kan komme på besøk 🙂
    Klem Lykketrollet

  10. Ja det bli rart, men også bra tror jeg. Dessuten går det både buss og tog, så man trenger ikke fly for å komme til Trondheim ;-). Klem

  11. lisbeth58bula

    Dette blir jo spennende! Ønsker dere lykke til og all medfølelse med rydde/kaste/pusse opp- og flytte- flytte på plass. Det er en sjau, men når man har bestemt seg så går det gjerne ganske bra fordi motivasjonen er på ens side.
    Blir spennende å følge med når du er kommet i orden da.. Blir vel kanskje litt å savne deg og bloggen nå framover, men jeg kan jo håpe på bedre tider når «trønderne» er i hus! 🙂

  12. Å, du milde!!! Ja, her blir det forandringer! Men FOR en flott holding og tilnæriming dere har til endringene! Jeg skal nok følge med hvordan det går.
    Lykke til med alt dere må gjennom – både praktisk og emosjonelt! Stå på!!!

  13. Takk skal du ha for snille og gode ord, Teshastrikk. Ja det blir store forandringer. Det skal være sikkert og visst. Men vi tenker at dette går fint, og så krysser vi fingre og tær og velger å være optimistiske. Så får vi se.. 🙂

Legg igjen en kommentar

