RSS Feed

Frisk og sommerleskende Lemonade

Posted on

Inspirert av sommersol, ferie og vakker litteratur, kom jeg i dag på den utmerkede ideen om å lage Lemonade på originalt men personlig vis. Jeg hentet frem diverse kokebøker og studerte mine gamle oppskrifter både på papir og på nett. Gubben ble sendt på butikken for å kjøpe modne og fortrinnsvis økologiske sitroner. Han kom hjem med Spar’s bortimot totale beholdning sitroner – De var hverken ekstremt modne eller økologiske – Men de var mange – i allefall 16 stk.. Og ettersom jeg er godt oppdratt i ånden; «man tager hva man haver «, så gikk jeg i gang:

Sitronene ble sortert etter modningsgrad og halvparten måtte innfinne seg med videre ettermodning før de får brukes til Lemonade på et senere tidspunkt. Men 8 stk store, gule, fine sitroner gikk videre i utvelgelsesprosessen og ble grundig vasket og skrubbet for videre prosessering. I følge flere av oppskriftene jeg fant på nett så oppgir de langt ferre sitroner i oppskriftene til 1 – 2 liter ferdig Lemonade. Men hjemme hos oss  så liker vi syrlig og frisk Lemonade, så jeg bestemte meg for å bruke alle 8 sitronene. 7 stk av sitronene ble delt i to og saften ble presset ut i en bolle. Den siste sitronen ble delt i båter og puttet direkte i ei stor mugge. Deretter kokte jeg opp sukkerlake av ca 1/2 liter vann og 2 dl sukker.  Jeg brukte farin denne gangen, men neste gang skal jeg prøve med brunt sukker (må muligens redusere sukkermengden litt da). Sukkerlake og sitronsaft ble deretter blandet og alt heltes i mugga. Til sist helte jeg i ca 1 liter kaldt vann i mugga. Så ble mugga satt i kjølerommet til avkjøling i bortimot en time.

Oppskrift på Lemonade

8 stk solmodne Sitroner
2 dl sukker
Totalt 1, 5 liter vann
Isbiter
Blader av Sitronmelisse til pynt

Sitronene vaskes og tørkes. Kutt 1 stk sitron i båter og ha i mugge. Del 7 sitroner i to og press ut saften i en bolle. Sil vekk steiner og hinner. Kok sukkerlake av ca 5 dl vann og 2 dl sukker. Dvs kok til alt sukkeret er oppløst. Blnd sukkerlake og sitronsaft. Hell alt i mugga. Bland deretter i ca 1 liter kaldt vann. Settes kaldt til avkjøling i minimum 30 – 60 min.

Ved serveringstidspunkt fylles isbiter i serveringsglassene. Hell opp med kald frisk lemonade og topp det hele med blader av Sitronmelisse. Klar ferdig server – KJEMPEGODT!!

Sett deretter av nok tid til å nyte et glass frisk Lemonade sammen med familie, gode venner eller rett og slett sommerens yndlingslitteratur – Jeg garanterer at opplevelsen vil bli vellykket 🙂

Boken jeg nyter sammen med et glass frisk Lemonade i dag, er:
Reisen hjem av Lori Lansens. Gleder meg 🙂

 

Inspired by the summer, vacation and beautiful literature, I came today on the excellent idea of making Lemonade in the original but personal way:

Recipe for Lemonade

8 pieces sun-ripened lemons
2 cups sugar
A total of 1, 5 liters of water
ice cubes
Leaves of Lemon for garnish

Lemons washed and dried. Cut 1 piece lemon into wedges and add to big jug. Part 7 lemons in half and squeeze out the juice in a bowl. Strain away the stones and skins. Boil syrup of about 5 ml water and 2 cups sugar. Cook until all sugar is dissolved. Blend syrup and lemon juice. Pour all into the jug. Then mix in about 1 liter of cold water. Refrigerate to cool for at least 30 – 60 min. At serving time fill ice cubes in serving glasses. Pour the mixture with cold fresh lemonade and top it all with leaves of Lemon Balm. Clear – finish – serve – Really good!

8 responses »

  1. Det så kjempedeilig ut! Lenge siden jeg har prøvd dette nå, men nå fikk jeg lyst på!

  2. Det skjønner jeg godt Hedvig. Lemonade er veldig veldig godt og forfriskende 🙂

  3. Så deiiiiilig. Jeg har ikke laget limonade siden jeg bodde i Sør Amerika og plukket sitroner i bakhagen!
    Det gjelder å bruke dagene som er lyse nå, en får heller tulle seg inn i et pledd og bli litt lenger ute på verandaen enn man egentlig hadde tenkt.. Sommervarmen lar visst vente på seg. Selv kan jeg kanskje ikke klage som satt ute i godt lag i går kveld og i dag hadde vi oppi 20 varmegrader på dagen..
    Ha en god helg som begynner snart!

  4. Det er synd sommervarmen lar vente på seg – Men det er sant som du sier; det gjelder å nyte de lyse sommerkveldene likevel. Det er helt greit med ullpledd og ullsokker – Nytelsen ligger på et annet plan 🙂

  5. Jeg blir jo nødt til å teste denne oppskriften!!!! Klem fra Byfrua

  6. Det gjør du rett i – Lemonade er veldig god. Prøv gjerne med brunt sukker også – en spennende variant. Lykke til 🙂

  7. Jeg var så heldig at jeg fikk en smak, og den var nydelig 🙂

  8. Ja ikke sant Karin 🙂

Legg igjen en kommentar

