RSS Feed

Ut i vår hage

Posted on

Etter dager med regn og surt sommervær, så fant jeg i dag inspirasjon til å ta meg en bitteliten fotorunde i hagen, mellom regnelingene, på jakt etter hageskatter. Jeg var heldig og fikk noen fine blinkskudd som jeg har lyst til å dele med dere.

 

Først ut er denne gule orientalske liljen, som jeg fikk i sommergave av mine foreldre i 2008. Den har både kost seg og ikke minst overlevd i samme krukke gjennom disse årene. Eneste luksus den får er litt flytende organisk gjødselvann en gang i blant. Likevel ser den ut for å trives. Ildtoppen, derimot, som i år er plassert midt i liljekrukka (og som i grunnen ikke vises på bildene her i det hele tatt) – ser ikke ut til å trives like godt. Den går dermed en risikabel fremtid i møte. Planen er å bytte den ut allerede en av de nærmeste dagene…

 

Juli betyr også modningstid for diverse hagebær. Både moreller og rips er i rute, til tross for mye regn, lave sommertemperaturer og mindre sol enn det vi liker å kalle normalt. Ripsene er faktisk større i år enn i fjor, så de har vel hatt godt av ekstra fuktighet, tenker jeg. Altså – aldri så galt at det ikke kan være godt for noe..

 

Kaprifolen jeg kjøpte i vår, og plantet i ei ledig krukke (fordi jeg definitivt vil ha den med meg til Trondheim, ser ut for å trives. I allefall har den levert noen alldeles nydelige blomster i sommer. Den som er avbildet her, ser desverre ut for å bli siste blomsteren for sesongen for denne planten. Men det gjør ikke noen for jeg må nok regne med å kutte planten noe for å få den med i flyttebilen. Nydelig er den i allefall i sin litt uvanlige fargekombinasjon – Rosa og aprikos. Jeg har hvertfall ikke sett denne fargekombinasjonen før.

 

In spite of heavy summer rain, I still have made my way into the Garden today, photographing some of my Garden Treasures, which you can see here: Yellow Oriental Lilyes, Currants, and Honeysuckle 🙂

 

  Ha en fin julikveld!

8 responses »

  1. takk for titten. Det var vakkre blomster og herlige rips. blir spennde om plantene du tar med trives i midtnorge. ha ein fortsatt fin sommer sjølv om det regner

  2. Takk i lige måde Greta 🙂

  3. Nydelig. Jeg savner kaprifol som jeg hadde klatrende oppover verandaen i vårt forrige hus. Men … man kan ikke ha alt, antakelig. Ha en god uke!

  4. Karin Trude Einarsen

    Hei mmin venn, nydelig blomster og bær blomster du har lagt fram;) Juliklemmer i fra meg;))

  5. Takk i lige måde Lisbeth 🙂

  6. Stor klem til deg også Karin Trude. Gleder meg til å invitere deg opp til Trondheim etterhvert 🙂

  7. Å som jeg savner en hage med masse bær og annet godt! Takk for titten!

  8. Bare koselig – Takk for besøket, frk. badegakk 🙂

Legg igjen en kommentar

