RSS Feed

Fana på flyttelasset

Posted on

At vi flytter til Trondheim, er en realitet i høyeste grad. Jeg har oppholdt meg på Østlandet og jobbet oppsigelsestiden min gjennom sommeren, samtidig som jeg har pakket våre kjære eiendeler i «gamlehuset». I mens har min kjære Gubbelille og Gullungene pusset opp nuhuset i Trondheim. De har gjort en fantastisk jobb, og stått på fra tidlig til seint – hver dag, siden vi overtok huset i midten av juni. Nå gjenstår i grunnen bare listing og kjøkken. Men de tingene tar vi etter innflytting, for nå har vi ikke mere tid igjen. I morra kommer flyttebilen, så i dag gjøres siste forberedelser i gamlehuset. Jeg føler det som om jeg ikke ser annet enn pappkartonger og flyttebagasje uansett hvilken retning jeg snur meg…

 

Selv strikketøyene mine er klare til flytting og Fanakofta gleder seg nok til jeg igjen skal få tid til å tilbringe mer enn kun små øyeblikk sammen med garn og pinner. Hvis Fanaen er riktig heldig, så skal den faktisk få være med på tur til Venezia mot slutten av uka. Jeg og gubben skal nemlig ha oss en bitteliten oval weekend i romantikkens høysete for å feire både flytting og vår 22.års bryllupsdag. Det blir veldig spennende og ikke minst deilig å få lov til å slappe av og bare pleie hverandre i noen få dager. Eneste lille skår i gleden er at vi ikke hadde råd til å ta ungene med på tur i år. De hadde virkelig fortjent en reise, de også – så hardt som de har jobbet i sommer for å hjelpe oss. Men Gullunger som de er, så har de sagt seg villige til å vente på bedre tider (les; til vinteren eller kanskje til og med ikke før til neste sommer).

 

Etter å ha ventet på at sommeren skulle bli lang og varm, og funnet ut at den faktisk ble temmelig så våt og kald i stedet, så har jeg allikevel gledet meg over sommerlige tegn og skatter i hagen, både her i sør og i hagen i Trondheim. Forrige innlegg bar preg av hage-skatteleting her i sør. Nå har jeg vært en liten tur nordafor igjen, og da fant jeg flere gode overraskelser i den overgrodde Trønderhagen. Peonknoppene som jeg tidligere i sommer ventet så spent på at skulle åpne seg, står nå i full blomst. De er blitt til praktfulle rosa/hvite blomster med en herlig duft. I tillegg fant jeg Duftskjærsmin i full blomst, Lupiner, ulike Buskroser med henholdsvis små hvite fylte velduftende roser og dypt rødrosa enkle roser, Astilber, Skogskjegg og brokete Kornell.

 

Rosa Rugosa blomstrer om kapp med ugress og noen gule  fine vanlige hagestauder jeg ikke husker navnet på.  Jeg gleder meg til å rydde bed og rabatter etterhvert. Under bedet her finnes en flott steinmur bygd av lokal skifer fra åsen bak huset. Et annet sted i hagen fant vi en steinmur hvor tallet 1463 var hugget inn… Skulle likt å visst historien bak den steinen 🙂

My knittings are ready for the big move. My family and I are moving to Trondheim in a few days. So I use all my time to prepare and pack all of our belongings. Sadly, the result is that I hardly have found any time to knit, this summer. But hopefully there will be time to knit when we’re stationed in our new home in Trondheim.

 

Ha en fortsatt fin juli/ Have a great summer week

10 responses »

  1. Gooood tur til Trondheim. Fin by, bodde der et år!

  2. Takk Lisbeth – Gleder meg 🙂

  3. Sikkert både vemodig og spennde på ein gong. Ønsker deg masse lykke til med flytting, studier, jobbien og ein liten herlig ferie også. Høres ut som du har eit spennde liv og flott barn og mann. klem

  4. Takk Greta. Er veldig fornøyd med både mann og barn, ja, og livet er heller ikke så vært for tida. Men ulike utfordinger er erfaringsmessig også en del av livet, så vi er opptatte av å ta vare på alle de gode stundene 🙂

  5. Karin Trude Einarsen

    Heihei, vennen min, ja du få ha en riktig god tur til Trondhiem og eg kjem å savne deg masse, men vi må bare blir flink å holde kontakt. Og heldigvis finnes fly og tog transport,med rimmelig billette, så det ser jeg frem til og gleder meg virkelig å se deg igjen og liten shopping og kafeturen våres i Trondheim by;)) I dag har styre med vasking, kasta en del i begge bode og ikke rart at det verker i ryggen min hehehe.. Også holde nu med oppussing i gangen min, så det skal blir spennende når jeg blir ferdig med ny gangen vår…Frank får hjelpe meg når jeg bare kun kommandere ham hehehe..siden han har ikke peilig med farger og hvordan jeg skal ha, og han er mer fornøyd når jeg styrer med gangen og tegning fra ikea.. Og jeg har solgt garderobe skapene og kommode siden jeg trives ikke med dem og ikke er de min stil, for jeg er nu mest glad i mørke tre møbler..;)) Vel Vennen min vi taster etterhvert og masse glad i deg..;))) Komme å savne deg masse, men heldigvis vet vi hvor vi har hverandre for det er det viktigste vet du;))

  6. Ei spennende tid med flytting og nye oppdagelser! 🙂

  7. Takk for kjempekoselig kommentar Karin – Stor klem til deg også 🙂

  8. Ja Malla – Det er spennende tider. Men jammen skal det bli godt når det blir roligere tider også. Ha en fortsatt flott sommer 🙂

  9. Ja nå er det tomt i gatene her. Bikkjene sjekker ut gjerde ennå hver gang vi går forbi.
    Gleder meg til å se utviklingen av fanakofte og pionbedd. Den muren i hagen virket veldig spennende 🙂 Gleder meg til å komme oppover en tur.
    Håper turen til Venezia var super 😀

  10. Ja Huff – Leit med de tomme gatene, Lykketrollet. Du må gjerne klemme litt ekstra på småpikene fra Elias. Han savner dem 🙂
    Venezia var helt topp – varmt, romantisk og veldig stille (ikke en bil i hele byen. Kun gondoler og båter). Vi kosa oss masse. Gleder meg til du kommer på besøk – Hils alle – klem

Legg igjen en kommentar

