RSS Feed

Plommesyltetøy- søndag

Høsten kan være både vakker og gavmild. I dag skinner sola i Trondheim og vi har vel rundt 12 – 15 grader. Deilig!

Jeg og bikkja har plukket plommer i hagen i dag. Jeg plukket fra treet og bikkja plukket nedfallsfrukten. Hvem av oss som fant de beste plommene, er usikkert. Men vi koste oss begge to.

Jeg kjenner ikke til hvilken plommesort vi har i hagen vår – Det var en av de opplysningene vi aldri husket på å spørre etter da vi overtok huset her i juni. Men det ene plommetreet vårt gir god avling og de modne plommene er vakkert gulrøde, søte og saftige, og det er jo det viktigste. Så kan det vel hende at vi finner ut av plommeslaget en gang i fremtiden..

Oppskrift på plommesyltetøy:

Ei stor skål med plommer  (ca 1 kg) – ikke nødvendigvis fullstendig modne, renses og fjernes steiner på.  Kokes raskt opp i en kjele med ca 0,5 dl vann. Deretter tilsettes 300 gr farin, 2 dl Rørsukker, 1 pose Certo syltepulver og saften fra 1/2 sitron. La så syltetøyet småputre noen få minutter.  Øs over i varme og rene syltetøyglass.

Jeg valgte å koke en liten syltetøyporsjon først for å finne ut om disse plommene  egnet seg til syltetøy. Det gjorde de absolutt. Syltetøyet ble kjempegodt Jeg regner derfor med å gjenta prosessen senere uti over uka, til jeg har fått så mye syltetøy som jeg ønsker.

Til sist måtte vi også ha ei skål med de mode og fineste plommene – bare til kosespising. Deilig på en søndag!

En riktig deilig søndag til dere også!

14 responses »

  1. Ikkje att eg veit navnet på dem, men eg ser at dei ser ut som dei mine besteforeldra hadde i ahgen. Og dei gule var så vidunderlig gode til sylteøy og til å spise. Flott dag i Trondheim også i dag da skjønner eg. Herlig med slike dager. Ønsker deg ein fin kveld

  2. Etter å ha lagt et bilde på Facebook og i tillegg googlet det – så ser det visstnok ut for at jeg sannsynligvis har Victoriaplommer. Uansett er de kjempegode. Ha en fin kveld du også Greta 🙂

  3. Plommesyltetøy er nydelig, og ikke minst er hjemmelaget veldig godt. Heldige dere som bare kan ta turen ut i hagen og plukke.
    Koselig at både matmor og hund kan kose seg med det samme.
    Ha en fin uke.

  4. Det er nok Opal du har , hvis du lar plommene ligge noen dager inne til ettermodning så blir de røde , og du får et rødt syltetøy , men godt blir det uansett , her i Bodø er ikke plommene modne ennå , ca 1 uke til .

  5. Ja Sissel – Vi er heldige. Det syns jeg også. En fin uke til deg også 🙂

  6. Opal? Det kan godt hende – eller Victoriaplommer. Takk for godt forslag Tove 🙂

  7. Plommer er nydelig, mmmm

  8. Det er jammen veldig sant Åse 🙂

  9. De ser kjempegode ut! Selv er jeg ikke så glad i plommesyltetøy (heldig for meg , da slapp jeg å sylte) men vi spiser mer enn vi har godt av fra treet mens det varte. Høsten er fin,og, ikke sant!?

  10. Høsten er flott, Lisbeth 🙂

  11. Karin Trude Einarsen

    Nydelig bilder og koselig kommentarer, min venn og plomme så godt og kunne du ikkje sende te ein tel meg med deilig plommesyltetøy med sukrin om du kunne laga tel meg, hehe;)) Eller du kan spare tel eg kjem te deg;)) Ha en fortreffelig fin kveld kjære deg,klemmer her i fra;)

  12. Klart du skal få plommesyltetøy når du kommer Karin – klemklem 🙂

  13. Hei, enig med Tone, dette må være Opal plommesort. Og som hun sier, de får en fin rød/lilla farge når de ettermodnes. Lurer litt på hva som er optimal temperatur for ettermodning…?

    Hilsen fra Roger, Bodø

  14. Takk Roger, for din kommentar angående plomme- mysteriet vårt. Opal eller Victoriaplommer – Uansett: Plommene er kjempegode 🙂

Legg igjen en kommentar

