RSS Feed

Høstfri og nytelser i solskinn

Jeg har hatt noen dager høstfri fra studiene og har hatt huset fullt av koselige gjester. Det  har vært noen travle men veldig trivelige dager – fulle av latter og liv. Værgudene har vært gavmilde og velsignet midt- Norge med nydelig vær disse dagene, så vi har virkelig kunnet kose oss med uteaktiviteter hver dag. Det har derfor blitt mye turgåing, både i marka og i byen.

 

Høstfargene i naturen er ildfulle og sterke – Det er vakkert og jeg har ikke kunnet la være å knipse noen bilder litt her og der. Du vil altså ikke finne et ord om strikking eller håndarbeid i dette innlegget. Her er det derimot mye nytelse på helt andre plan som står i fokus. Som for eksempel kafébesøk på Fairytales Cupcakes, hvor jeg nøt en sjokolade- cupcake med passjonsfrukt- topping og en god kopp kaffe latte. Det var nytelse det!

 

Høstfri kan også bety nytelser i form av gode spaserturer i frisk luft, vakre omgivelser og storslagen utsikt. Eller rett og slett bare  høstfargede blader i en park.

 

 

Fridager gir også rom for aktiviteter som jeg ikke lett har tid til i en travel studie-/ og husoppussings- hverdag. Det var derfor godt med høstferiebesøk som hadde lyst til å plukke plommer i hagen. Dermed fikk vi også spist opp det meste av de resterende plommene, og jeg kokte en ny runde med plommesyltetøy. Morsomt hvordan modningsgraden på plommene gir dette syltetøyet en helt annen farge enn forrige runde. Dette syltetøyet er dessuten søtere (nydelig), men også mindre stivt grunnet mindre pektin i frukten. Syltetøyet passer utmerket som tilbehør til høstens lammestek sammen med grønnsaker og hjemmelaget brunsaus.

Høstfri og nytelse kan også være å plukke hestekastanjer i parken sammen med feriegjester, tørke disse og fylle vaser og fat med herlige dekorasjoner. Det er noe eget og avstressende med slike sesongbetonte aktiviteter. Det trenger ikke være så avansert heller. En enkel glassvase fylt med kastanjer og en enkel stilk med eksempelvis Hortensia, blir en flott dekorasjon. Blomsten tørker mens den står i vasen og dekorasjonen kan vare og holde seg fin gjennom hele høsten. Til jul kan Hortensiaen kansje byttes ut med Amaryllis. Men det er heldigvis ennå ganske lenge igjen til jul – Det er ennå mye høst vi kan nyte først!

 

Ønsker dere alle en riktig fin og nytelsesfull høstuke –
enten dere nyter fridager eller ikke!

13 responses »

  1. Herregud så herlig det ser ut hos deg :o) Helt greit at det ikke var om strikking da. Når det gjelder cupcaces så må jeg bare dit. Selv talerknene var fine.
    Drømmer om lange turer i fjellet. Godt å se at du kan kose deg litt selv om du er midt i oppkjøring til eksamen.
    Mange klemmer fra sør.

  2. Kjære Lykketrollet – Jeg venter tålmodig på at du skal begynne å blogge. Så fine velformulerte kommentarer kan lett transformeres til koselige blogginnlegg, vet du 😉
    Cupcakes’ene venter på deg – og JA de fantastiske tallerkene gjorde kafé- opplevelsen og kakenytelsen enda bedre. Vi går dit når du kommer hit – klem klem og hils alle fra meg

  3. Koselig innlegg om noen fine dager i vakker midtnorsk høst. Liker å lese det. Viste frem bildet av syltetøyglassa dine. Han lurer på kvar du ahr kjøpt dem. til enste år vil han ha skikkelig glass.
    Han fikk sjå resten av trøndelagsbilda også. Han liker det. Sjå bilder nesten fra heimplassen sin. ha ei fortsatt fin uke. klemmen

  4. Karin Trude Einarsen

    Hei hei vennen min, koselig at du likte min kastansjenøtterdekorativ, og eg ble helt betatt av de kastansje og fine var de, og dekorativt. Og eg har til og med sendt noe venner i Salangen med pose av nøtter og kongler..hehe Og hun måtte ha de nøttene..og hun falt for dem da eg lagt ut fb tidligere..;)) Men det er nu alltid bare koselig at de liker idea dekorative i fra meg..;)) Høst klemmer i fra meg ,,ps savne deg veldig;))

  5. Greta: Så koselig at dere liker bildene mine – både du og gubben. JEg skjønner godt om gubben får hjemlengsel. Det er veldig vakkert her i midt- Norge. Du får hilse og fortelle ham at disse syltetøyglassene er kjøpt på IKEA. Men jeg bruker like gjerne de gode gamle Norgesglassene når jeg får tak i dem. klem til deg 🙂

  6. Kjære Karin – hjertelig takk for at du er en så flott inspirasjonskilde og en sånn god venn. Kom snart på besøk – Stor klem 🙂

  7. Flotte høstbilder fra Trondheim.Å gå på kafe på Farytale er en estetisk nytelse både for sinn og gane:) Vi håper på fortsatt gode dager i Trøndelag, litt småruskete her ute i havgapet enda, men vi håper det gir seg.

  8. Takk Brit for koselig høstkommentar i bloggen. Klart vi satset på fortsatt fine høstdager. Regnet som kom nå er bare en liten midlertidig error fra oven 🙂

  9. Så herlig! Sånn høst vil jeg også ha, her har det regnet dag ut og dag inn i over en måned. Håper det kommer mange flere slike flotte dager!

  10. Huff da Mimouna. Regn er kjedelig. Særlig over tid.. Nei da satser vi heller på finvær – Det er mye koseligere 🙂
    Ha en fin dag.

  11. Ååå, så flott høstinnlegg. De fine bildene, prat om plommer og lam, høstlige uteaktiviteter… Nå lengter jeg hjem her jeg sitter lettkledd påbalkongen i San Augustin. I dag drar vi hjem- og det er HELT greit. God helg:-)

  12. Borte bra men hjemme beste, Lisbeth 🙂

  13. Tusen takk for hilsen på nyadressen! 🙂
    Hvordan trives du i Trondheim så langt? Det var veldig fine bilder du har tatt i hvert fall! 🙂

Legg igjen en kommentar

