RSS Feed

Første vinterdag – Vedlikehold og forberedelser

Natt til 25. oktober 2012, kom vinteren til Trondheim. Det er alltid vakker med det første snøfallet – Stillheten, renheten, hvitheten, det spesielle lyset…

Men – Alvorlig talt – Vinterstart i oktober er davel alltfor tidlig! (Likevel måtte jeg bare knipse dette bildet i morges fordi det hele så så idyllisk ut). Jeg håper imidlertid at dette vintertøvet bare er et blaff og et frekt forvarsel om vinteren som skal komme, og ikke at de dystre spådommene skal slå til –  At vinteren skal feste seg godt, allerede fra første start…

Jaja – Vi kan vel ikke gjøre så mye fra eller til, uansett. Det gjelder å finne best mulige måte å overleve vinteren på – nyte de gode stundene og glede seg til varmere tider.

På bakgrunn av akutt behov for varmt tøy i morges, så oppdaget jeg hvor dårlig og slurvete jeg har vært med vedlikeholdet av ulltøyet mitt, siste året. Jeg kan selvfølgelig skylde på flyttingen og at vårstellet ble forstyrret av oppussing av huset på østlandet. Jeg oppdaget rett og slett ikke hvor dårlig vedlikeholdet var før i morges. Jeg har altså hadd altfor mye annet å tenke på siste halvår! Men nå er slurveriet oppdaget, og jeg har begynt med stell og vedlikehold av votter, skerf, sjal og luer. Det vil si at plaggene får en skånsom vask om de trenger det. Ellers blir de dampet og blokket omigjen for å få frem den opprinnelige formen, spensten og glansen.

 

Akkurat her er det flotte Rivulet– skjerfet mitt som får seg litt god dampende behandling. Dette skjerfet er desidert et av mine favorittskjerf. Både på grunn av det vakre mønsteret, men også fordi fargen og garnkvaliteten er lekker og delikat.

Se så fint det ble! Det er deilig å kle seg i rent, varmt ulltøy. Da kan liksom vinteren bare ule rundt ørene mine – Jeg fryser ikke likevel!!

Ettersom kulda har sneket seg rundt hushjørnene våre, er det ikke bare jeg som har frosset. Superdattera har beklaget seg stadig iltrere om hvor mye hun frøs og om hvor mye hun trengte et par nye pulsvanter.. Enda godt hun har ei mor som ikke har annet å gjøre som er viktigere enn å strikke til gullungene. Garn og pinner ble derfor raskt funnet frem, og i løpet av etpar vitenskapsfilosofiske forelesningsdager i forrige uke, ble disse enkle og søte pulsvantene tryllet frem:

 

Purple Joy Wristlets, er det eksklusive navnet pulsvantene har fått. Oppskriften er selvkomponert og benyttet ved flere tidligere anledninger: Her og Her. Materialer er lilla melert Tynn alpakka fra DSA og pinner nr 3,0 mm.

 

Superdattera ble selvsagt veldig fornøyd, og har derfor lagt inn en ekstra bestilling. «Det gikk jo så raskt, kjære mamma. Det der klarer du fort i løpet av en dag eller to – Du er så flink atte».. Jammen  er det fint å se at man har oppdratt dattera til å bli positiv og oppmuntrende. Og det er jo alltid fint å bli satt pris på. Og sånn går nu dagan her i midt- Norge 🙂

Ønsker alle en fortsatt fin oktoberuke
og vi satser på at vinteren ikke fester seg riktig ennå!

8 responses »

  1. Veldig enig i att vi håper att snøen ikkje skal elgge seg og verte verqandes. Her er ikkje mye her enno, men er redd det vert meir.
    Skjønne pulsvanter det der. Klart yndlingsdattra trenger flere par. Og det går nok fort for deg å få det til. bør vel få ferdig kufta di også no når det er blitt så kaldt. Vi håper snøen forsvinner fort. Ha ein fin uke videre uansett vennen

  2. Delig å få stella litt med ullplagene. Blir jo neste som nytt igjen.
    Nydelig skjerf.
    Skjønner godt at dattera di likte pulsvantene. De ble veldig søte.

  3. Hva med ørevarmerene? Er de også stelt?
    Selv har jeg funnet frem ølvottene igjen. Endte med å gi bort et par i bursdagsgave og må strikke på om jeg skal rekke julegaveprosjektet. Nakken er litt kranglete for tiden så jeg har ikke fått strikket så mye. Har tenkt å sette meg godt til rette i helgen med puter under albuene og strikke i vei. Jeg er så glad for at du tipset meg om det 🙂
    At yndlingsdattra skryter av deg og strikkingen din skjønner jeg veldig godt. DU ER KJEMPEFLINK SERRU!!!!!
    Savner deg og strikketøyet på møtene. Lurer på om jeg må ta med mitt for å døyve savnet 😉

  4. Ei fin uke til deg også Greta. Håper å få ferdig kofta så snart som mulig men sliter litt med en lei betennelse i ei skulder for tida, så jeg må være litt forsiktig..

  5. Takk Gro A – Ha ei fin helg 🙂

  6. Det syns jeg du skal gjøre May – Lykketrollet. Viktig at noen følger opp de gode tradisjonene mine. Blir så mye triveligere på møtene med klirrende pinner 😉
    Jeg sliter litt med ei skulder selv for tida, så jeg må være forsiktig med strikkingen. Er mye oppgaveskriving for tida, og da er det best at armene funker 😉 Men men – Det blir nok bedre etter eksamen! Klem til deg

  7. Det skjerfet ser utrolig lekkert ut!

  8. Takk Teshastrikk. Skjerfet er både deilig mykt og kjempelekkert, syns jeg 🙂

    God helg til deg!

Legg igjen en kommentar

