RSS Feed

Det man gjør og ikke gjør…

I går snakket jeg om alt jeg ikke gjør når jeg sitter på biblioteket og lar tankene sveve bort fra det jeg egentlig driver med.. I dag skal jeg derfor si litt om det jeg faktisk gjør.

Jeg skriver altså på en semesteroppgave i Vitenskapsfilosofi, etikk og metoderefleksjon. Jeg leser pensum og vitenskapelige artikler og beskriver teori og metoder, for deretter diskutere hvorvidt problemstillingen holder mål. Mitt valgte emne ligger innenfor psykiatri, og det er jo ikke en bombe for de som kjenner meg. Å la tankene sveve litt innimellom er nødvendig tenker jeg. Det er viktig å summe seg litt for å la det man jobber med falle på plass og sortere seg riktig i hjernen. Det handler også om å slippe til litt oksygen i blodet når man retter seg litt opp og kanskje leer litt på kroppen, svinger litt med armene. For meg som stundom plages litt med nakke og skuldre, er det desto viktig å sørge for godt blodomløp. Jeg har to store eksamensoppgaver til som skal skrives innen jul, så det gjelder å la armene vare så lenge som mulig.

Men – Når det er sagt, så savner jeg faktisk litt innimellom, det å ikke trenge å prioritere hva jeg skal bruke tiden og armene til. Jeg elsker å være student og syns det er et stort privilegium å kunne ta meg den muligheten å studere på fulltid – ikke fordi jeg trenger det på noen måte. Men rett og slett fordi jeg har lyst. Det er ikke alle givet å ha den muligheten, og det gjør meg både takknemlig og ydmyk at jeg har fått denne muligheten.

Likevel kommer jeg ikke unna det faktum at dette også handler om prioriteringer i alle ordets forstander. Vi har gjort noen valg i livene våre – jeg om godgubben for å få til dette – Både økonomisk og på andre vis, som foreksempel hva jeg skal prioritere å bruke armene mine til..

Derfor blir desverre strikking og annet håndarbeide nedprioritert i perioder når jeg trenger at armene skal makte all skrivingen som følger med det å studere. Sånn er det bare. Jeg savner å kunne strikke så mye jeg vil og når tid jeg vil. Det inrømmer jeg glatt. Men jeg blir hverken trist eller lei på grunn av det. Jeg koser meg derimot desto mer med håndarbeidene mine, de stundene jeg har anledning til å strikke eller holde på med andre puslerier.

En ting blir jeg kanskje til og med bedre på, i løpet av denne studietida – Jeg blir kanskje flinkere til å utnytte de små øyeblikkene. Som i morges for eksempel – Mens jeg ventet på at vannkokeren skulle koke ferdig tevannet mitt, så tok jeg strikketøyet frem og strikket noen masker på raggsokkene jeg holder på med. Det ble ikke mange maskene – Det er sant – Men det ble strikking!! Yeiii!!

I kveld får jeg besøk av ei god venninne, som skal bli etpar dager. Da blir studiene nedprioritert for en kort periode og jeg får mer tid til skravvel, kos og strikking. Jeg gleder meg veldig!

Når venninna mi har reist, skal dere få ny oppdatering på strikkeresultatene 😀

 

Ha det riktig fint så lenge!

8 responses »

  1. Hei vennen. ein skal vere veldig styolt og glad for att ein kan prioritere som ein ønsker. Livet består jo av valg heile tiden. vi tar jo valg når vi egentlig ikkje tenker over att vi tar valg også. Eg er så heldig att eg kan velge å strikke heile tida no. vel eg må opp å bevege meg flere ganger. og trener gjør eg kvar dag. Men eg kan strikke så mye eg orker. Det er ein glede.
    Kos deg med venninebesøk og livet du lever. Stor klem fra meg

  2. Det har du helt rett i Greta. Vi tar valg om hvordan vi vil leve livene våre, hele tida. Og så lenge valgene våre samsvarer med verdiene våre, sånn at vi opplever at hverdagen er meningsfull og håndterbar, så har vi det stort sett bra 🙂 Takk for koselig kommentar – klem

  3. Beundringsverdig med en sånn oppgaveskriving du holder på med! Jeg har jo tatt litt videreutdanning i tre omganger i løpet av de siste 13 åra jeg og kunne vel forsåvidt tent meg en runde til, men det spørs om det blir no.. Lykke til med oppgaveskrivingen og hygg deg med besøk. Selv drar jeg til Oslo i morgen sammen med en kollega. Fredag er det kurs hele dagen, men torsdagskvelden skal vi nok klare å hygge oss litt!!

  4. Takk for hyggelig kompliment Lisbeth -Beundringsverdig eller ikke – Jeg tenker mer sånn at; Må man, så må man, og da jeg like godt gjøre mitt beste og få det beste ut av det.

    Kos deg masse på kollegatur til Oslo 🙂

  5. Lykke til med studiene. Det er noe som krever sin tid. Godt du er blitt flink til å utnytte de små øyeblikkene, de gjør mye for en god dag.

  6. Takk skal du ha Hobbyvenn, for koselig kommentar 🙂

  7. Mimrer litt og husker mine 3 «runder» med videreutdanning. Med jobb & småunger. Oppgaveskriving sto ikke høyest på ønskelista mi da, nei!
    Stå på! Det virker som om dere har tatt en god og grundig overveielse av dette, og prioriterer godt og riktig. Og måtte de små stundene «bekomme deg vel»…
    Kos deg (?) og lykke til videre!!!

  8. Takk for god oppmuntring Tesha. Det trengs nå midt i eksamenstida 😉

Legg igjen en kommentar

