RSS Feed

Årets siste dag

Kjære alle sammen. Årets siste dag i 2012. Rart hvor fort tida går – Når jeg ser tibake et år, til nyttårsaften 2011, så var jeg visstnok i denne stund opptatt av å feste trådene på et par nystrikkede raggsokker til Gullsønnen. Det ble visst forsinkelse i planlagt strikkeprogresjon. Går jeg tilbake til 2010, så publiserte jeg det norske mønsteret på Sjøvottene den 29. desember – to år etter publikasjon av det engelske mønsteret. Enda en forsinkelse. Stadig er det altså forsinkelser fra min side. Kan det dermed kanskje kan sies å være et handlingsmønster og karaktertrekk ved meg? Dette må jeg visst tenke litt over idet vi går inn i det nye året.

På en annen side kan jeg se at mye har vært positivt for meg selv om noe har vært forsinket. Mønsteret på Norsk Sjøvotter har blitt en suksess, både på engelsk og norsk, uansett forsinkelse eller ei. Og det takker jeg dere alle for! Det er veldig tilfredsstillende å se at ens eget mønster  blir godt likt og at mange strikker så fine votter. Her følger noen fine vottebilder fra dere der ute. Klikker dere på bildene så kommer dere videre til vedkommende prosjektside på Ravelry (krever muligens medlemskap for å komme inn på siden):

TUSEN HJERTELIG TAKK til alle dere som strikker
eller har strikket vottene mine!

 

Sokkestrikking/ Leste- strikking har i løpet av 2011 og 2012 blitt en trivelig aktivitet for meg – Jeg hatet virkelig sokkestrikking før i tida – særlig sokk nr 2.. Men i løpet av fjoråret skjedde det en endring. Jeg lærte at å strikke to sokker fortløpende eller samtidig var mye greiere enn å strikke en og en sokk. Da ble det plutselig morsomt og trivelig å strikke sokker. Ennå strikker jeg kun enkle raggsokker og med fem pinner istedet for magic loop. Men det gjør ikke noe – Enkle raggsokker på fem pinner er helt greit og veldig nyttig, og de kan strikkes i mange ulike fargevarisjoner. Dessuten er de avanserte nok i seg selv, i allefall for meg. Jeg tukler ennå med hælene på hver eneste sokk jeg strikker.. Men øvelse gjør mester – Det vet jeg, og setter min lit til. En gang prøver jeg sikkert å strikke sokker med mønster og magic loop, men foreløpig har jeg altså ingen påtrengende lengsel etter mønsterokkestrikking.

Nordlys_lilla_2

 

Bloggåret 2012 har ellers vært mye preget av det etterhvert så berømte strikkeprosjektet Fanakofta. Fanakofta har i allefall fått være med på mye rart i løpet av året, og har etterhvert blitt temmelig ettertraktet, ut fra hva søkestatistikken viser her på bloggen. Det er trivelig, og det har vært gøy å blogge om Fanakoftas progresjon og opplevelser. Desverre fikk koftestrikkingen en ufrivillig pause i høst da armene mine ble litt mer og mer kranglete ettersom studiearbeid og oppgaveskriving tiltok og eksamener nærmet seg. Jeg har imidlertid rettet litt opp i saken i løpet av romjula.

Nå er bolen til Fanakofta mi ferdigstrikket – JIPPI!! Den er strikket rett opp og uten stjerne/ rosemønster, fordi jeg syns det er pent at kofta ikke har for mye mønster. Kofta skal klippes for ermeåpninger, firkantet hals og lukking foran. Det passer best for meg som ikke akkurat har noen veldig utpreget timeglassform. Montering og klipping skal gå greit – jeg har montert mye på denne måten tidligere. Jeg må bare strikke ermene først før jeg kan gå igang med montering. Den armen som ble påbegynt i vår, viste seg å være for smal, så jeg må begynne på nytt med ermene. Men det går også greit. Jeg bruker den kasserte armen som utgangspunkt for mal, og utvider med flere masker på de nye ermene. Kanskje endrer jeg litt og har litt mer mønster på ermene – Lurer litt på «menner og damer» i tillegg til kattepoter. Eller kanskje ei rand med kattepoter øverst. Vi får se.. Så bare følg med – Det blir helt sikkert endel fanakoftestrikking i 2013 også. Jeg må jo nesten bli ferdig med kofta en gang.

Fanakofte33

Looking back at this year, I realize that I’ve learned a lot about my self and my knitting. I’ve come to like knitting Socks, which I hated before. I’ve learned to knit both socks at the same time, instead of knitting one by one. I’m grateful for the success my pattern Norwegian Fishermans Mittens have gained this year. Thank you everyone for knitting this pattern.
I wish you all a Happy New Year.

Jeg ønsker dere alle hjertelig takk for følget gjennom det gamle året, på gjensyn og riktig tillykke med det nye året!

4 responses »

  1. Å, så flotte votter, må forte meg å legge meg til som følger av bloggen din, ha et fantastisk nytt, strikke år hos deg!

  2. Så hyggelig at du syns det, Hanne. Godt nytt år til deg også 🙂

  3. Hei vennen. Min trofaste følger. Du som var den aller første som kommenterte på meg :0). takk for året som har vore. Det har vore kjekt å følge deg. Du blir ikkje kvitt meng så eg kjem til å følge deg i året som kommer også. Stor stor nyttårsklem fra Greta

  4. Takk for koselig nyttårshilsen Greta, som også er en av mine mest trofaste følgere. Koselig det der med å følge med hverandes blogging 🙂
    Et riktig godt nyttår til deg også – klem

Legg igjen en kommentar

