RSS Feed

Ermer til min Fana

Posted on

Godt nytt år folkens. Det nye årets første dager har vært preget av regn og dårlig vær her i Trondheim. Dermed har det blitt lite med uteaktiviteter, noe som egentlig både jeg og bikkja har satt lite pris på. Men det har vært så glatt at vi har i grunnen ikke hatt annet valg enn å holde oss innomhus for det meste – Så hva gjør man da? Jo man henter frem kreativiteten og går med godt mot igang med strikking av ermene til Fanakofta.

20130105-214256.jpg

Det kjennes tilfredsstillende å endelig være igang igjen. Jeg strikker begge ermene fortløpende for å sikre at jeg får mønsteret likt og alle økninger på samme sted. Jeg har valgt å strikke koksgråe vrangbånd på ermene til forskjell fra første ermeforsøk som ikke hadde vrangbånd i det hele tatt. Deretter kommer en lys grå Krunerand på koksgrå bakgrunn, Rutebord over 3×3 masker x 3 rader, og Krokarand, Kattapotar (se bildet nedenfor) og Krokarand i lys grå på koksgrå. Resten av ermene skal ha enkle Krossrender likt som på koftebolen.

20130105-213345.jpg

Hvor lange ermene må være, gjenstår å beregne. Jeg er litt på gyngende grunn her, ettersom mønsteret i boka ikke er veldig godt eller behjelpelig. Heldigvis har jeg strikket noen kofter tidligere. Skuldervidden på bolen går litt ut over skuldrene mine, og sånn sett så bør jeg nok måle mine egne armer fra skulder til håndledd, og deretter strikke omtrent så langt som målet angir uten å felle av. Deretter forbereder jeg montering og klipping av ermehull, halsåpning og lukking. Når alle mål fremstår som riktige så fester jeg og monterer kofta.

Men det skal dere få høre om en annen gang 🙂

Happy New Year!  A brand new year, and I’ve started knitting sleeves for my Fana Jacket. I’m a little bit worried because I’ve already frogged one try of knitting sleeves. This one I want to become a success. Well I’ll just have a go then.. You to have a nice day 🙂

10 responses »

  1. Det blir ei flott kofte dette. Eit mesterverk du kjem til å ha mykje glede av. Det er veeeeldig mykje arbeide på ei slik kofte. tror eg hadde kvidd emg for å starta på noko slikt. Og ein kan liksom ikkje lage sånne på oppdrag. Da vert dei dyr da.
    Samme drittveret her og det liker eg overhode ikkje. Men kva kan vi gjere anna enn å leve med det. ha ein fin søndag vennen

  2. Ja det har vært veldig krevende dette kofteprosjektet – og kanskje mest fordi det krever så mye tankearbeid, og planlegging bare det å bestemme seg for hvordan mønstermotivene skal se ut Men jeg har virkelig kost meg med koftestrikkingen og det har vært spennende å bla i Fanaboka og tenke og drømme om hvordan mi kofte skal bli. Nesten som å planlegge et kunstprosjekt. Og ennå er jeg ikke ferdig, så jeg gleder meg til videre koftearbeid også 🙂

    Ha en flott søndag Greta

  3. Ser fiiiint ut! Så smart å jobbe på ermene samtidig! Det må jeg huske på! God søndag fortsatt

  4. Takk Lisbeth. Jeg prøver å gjøre strikkearbeidet så enkelt som mulig for meg selv 🙂

  5. Så nydelig den blir, har selv et par ermer som venter hjemme til twinsen sine Sirdal kofter…. får ta de grå dager når jeg kommer hjem 😉

  6. Hei Hanne. Takk for koselig komentar. Måtte google sirdalskofte for å se hvordan den ser ut. Kjempefin kofte det også, så tvillingene dine får nok noen kjempefine kofter de også etterhvert 🙂

    Ha ei fin januaruke!

  7. Jeg gleder meg til å se fanakoften di ferdig. Den tror jeg blir veldig flott.
    Supersøt hund dere har……….jeg ble sjarmert ❤
    Og det var veldig hyggelig å treffe deg i kveld……gleder meg allerede til neste gang 🙂

  8. Hjertelig takk kjære Karipia – både for koselig kommentar og for kjempetrivelig kveld. Det var veldig koselig å treffe deg og de andre og jeg gleder meg til neste gang 🙂

  9. Ååå, den kofta kommer til å bli knall fin 😀

    Ha en flott ny uke 😀

  10. Takk Sissel og ei fin ny uke til deg også 🙂

Legg igjen en kommentar

