RSS Feed

Lune babytepper

Ingen kan leve på kun luft og kjærlighet.. Sånn er det med meg og Fanakofte- strikkinga også. Jeg kan ikke bare strikke på kofta, men må også ha litt andre prosjekter på gang fra tid til annen.

Siste uka har jeg derfor strikket på et lite babyteppe, etter inspirasjon fra boka Lune Masker av Trine Angelsen. Babyteppet ligner også veldig på Nøstebarn sitt babyteppe, og strikkes fra hjørne til hjørne i enkel rillestrikk. Jeg bruker HIFA 2- trådet Ask og pinner nr 4,5 mm, så dette er enkel strikking og veldig greit når man sitter på forelesning, eller feks foran tv.

Babyteppe1_3

Teppe er nr 1 er ca 65 x 65 cm før blokking. Jeg har planlagt å strikke en fin kantbord rundt teppet også og da blir det litt større. Det kjekke med dette enkle rillemønsteret er at ettersom økningene skjer helt i ytterkant så får jeg et fint utgangspunkt for opplegg eller feste  til kantbord, alt etter hvilken bordvariant jeg velger.

Babyteppe1_4

Jeg har ikke bestemt meg enda for jeg tenker at jeg vil strikke borden etter at jeg har fått ferdig enda et lite babyteppe – som jeg begynte på i går. Deretter strikker jeg kantbord på begge teppene samtidig eller fortløpende.

Babyteppe2_2

Babyteppe nr 2 strikkes også i HIFA 2- trådet Ask, men i en litt lysere rosavalør. Og begge teppene skal få kantbord. Jeg tror det kan bli fint.

Når det gjelder kantborder så er det innmari mye fint å velge mellom og veldig vanskelig å bestemme seg. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å velge en bord som strikkes rett på teppet med opplegg i hullmaskene langs ytterkanten.

Særlig denne kantborden med bladmotiv, fra sjalsmønsteret «Ulmus», syns jeg er veldig fint.

Men det finnes også mange flotte kantborder der ute som strikkes «sideveis» og som festes på teppekanten i endemasken etterhvert som mans strikker. Det blir også veldig pent.

Denne kantborden fra The Crow Waltz Shawl, er jo bare alldeles nydelig.

Uansett – En bord skal det bli rundt teppene. Kanskje får de likens bord – kanskje blir det ulik. Vi får se. Det får nemlig være en hemmelighet inntil videre…

I’ve been knitting on a Baby Blanket this last week. The color is soft Red-purple and the yarn I’m using is 2- threaded Ask from Hillesvåg Ullvarefabrikk. This yarn is lovely to knit with, I think. I’ve also started on Baby Blanket number 2, in the same material. Both Blankets will get a nice edging, I’m just not sure which one, yet. So that will have to stay as a secret for a while…

I mellomtiden ønsker jeg dere en riktig fin februaruke!

8 responses »

  1. Hei. Så spennde da. Gleder emg til å sjå kva du bestemmer deg for.
    Det er heilt snat, ein kan ikkje berre holde på med ein stor ting heile tida. Må varierer litt. Og fanakofta di tar jo tid, så da er det greit å velksle litt.
    Har ikkje prøvd det garnet der, men såg nydelig ut. får ha meg ein tur på Hillesvåg ullvarefabrikk sitt utsalg ein gong eg skal til Bergen. Det er vel der dei alger dette garnet.
    Ønsker deg ein fin vinterdag og fortstt flotte studier. klem

  2. Ja du vet Greta, at jeg liker så godt å kombinere ulike mønstre. Kan liksom ikke bare holde meg til et mønster om gangen.

    Selv så bestiller jeg HIFA- garn direkte fra http://www.ull.no. Får aldri kommet meg til fabrikkutsalget selv, så da gjelder det å velge det nest beste – Det er enkelt og greit å bestille fra nettbutikken deres, og de er veldig positive og serviceminded der. Har aldri opplevd noe tull.

    Ha ei fin uke Greta 🙂

  3. Nydelig farge på teppet ditt. Mange fine kanter du har funnet å velge blant. Jeg liker også å ha flere strikketøy samtidig, så blir jeg ikke så fort lei. Ha en fin tirsdag:-)

  4. Så flotte tepper, jeg har også akkurat strikket i Hifa, det var flott å tove… happy knitting!

  5. Greit med litt variasjon. Jeg holder på med lapper, sånn ved siden av genser til Gubben. Begynner i det ene hjørnet, legger ut en maske på begynnelsen av hver pinne, til førti masker, for så å strikke to masker sammen på begynnelsen av hver pinne. Håper på at det skal bli firkanter til et lappeteppe:D Så får vi jo se hvor stort teppet blir, hehehe Har vært å kjøpt litt mer garn i dag. Øyegodis-garn 😀 Hilsen Grethe

  6. Takk Tiara, for hyggelig kommentar. Ha en fortsatt fin tirsdag 🙂

  7. HIFA er nok mitt yndlings- ullgarn, Hanne – av flere årsaker. Deriblant at det er norskprodusert, god kvalitet, har veldig stort fargeutvalg, og kjempefint til toving. Happy knitting til deg også 🙂

  8. Lappetepper er kjempefine Grethe, og Øyegodis- garn høres ut som et skikkelig bra yndlingsgarn 😀

Legg igjen en kommentar

