RSS Feed

17. mai, pinsestrikk og statistikk (det rimer jo nesten)…

Posted on

Vel overstått 17. mai og nasjonaldagsfeiring. Jeg håper dere alle har hatt minst like fin feiring som meg.

Jeg har nemlig kost meg storligen på min aller første 17. mai- feiring i Trondheim. Allerførst så våknet vi til skramletog i nabolaget rundt kl 0600. Deretter så ble det flaggheising klokka 0800 i hagen akkompangnert av det lokale skolekorpset som også sto for den offentlige flaggheisingen på barneskolen like i nærheten av oss. Det ble en lang og koselig 17. maifrokost hjemme med barnetogene på tv,  før vi litt utpå formiddagen dro til sentrum for å se på borgertoget.

170513_2

Været var nydelig i Trondheim 17. mai i år. Det ble derfor en riktig gledelig opplevelse å se på toget i byen. Og det var vi ikke alene om å synes for sentrum var fullpakket av glade mennesker som ville dele sin 17. maiglede med alle andre. Borgertoget i Trondheim ble en opplevelse for oss innflyttere. Jeg har aldri i mitt liv sett et så langt borgertog, eller så fargerikt og flott. Det varte over to timer fra begynnelse til slutt og ennå rakk vi ikke å se alle innslagene.

170513_3 

170513_5 

170513_4

Vel hjemme igjen utpå ettermiddagen ble det tid til 17. mai- strikking på terrassen, en kopp kaffe og sjokoladekake, mens vi ventet på at middagen skulle bli ferdig. Det var enkel med god 17.mai- meny; Helstekt kylling med ris og salat. For første gang i år var det varmt nok ute til at vi kunne spise middag på terrassen. Etter å ha vært litt bortskjemt med utespisingsmuligheter på østlandet så var 17.maimiddagen på terrassen svært etterlengtet og velkommen. Til dessert fikk vi deilig Ostekake á la Mia ispedd med korpsmusikk fra 17.maiarrangementet på barneskolen = Koselig!

170513_1

Sola kom og gikk litt utover ettermiddagen, men temperaturen lå jevnt på rundt 20 plussgrader i skyggen. Det var usedvanlig godt, og jammen ble vi ikke litt solrød over nakken og i ansiktet tross solkrem faktor 20..

Sola skinner i dag også og temperaturen er over 20 pluss. Jeg har tatt med meg eksamensarbeidet ut på terrassen og plassert meg godt under parasollen. Her blir jeg sittende både resten av dagen og gjennom hele pinsehelga, tenker jeg. Kanskje blir det litt pausestrikking innimellom. I allefall blir det lett matlaging, høy solfaktor og mye kos til tross for at hovedfokuset mitt må være i statistikkens verden.

180513_1 

The weather was gorgeous in Trondheim on the National Day of Norway; 17 of May. It was therefore a gratifying experience to see the Parades in the city. And we were not alone. The center was packed with happy people who wanted share their joy with everyone else. Back home again in the afternoon it was time to enjoy the sun and some knitting on the terrace, a cup of coffee and a slice of chocolate cake while waiting for dinner to finish. The menu; Roasted chicken with rice and salads. For the first time in years it was so warm outside that we could dine on the terrace.

Ha ei riktig fin pinsehelg alle sammen, og takk for besøket!

8 responses »

  1. Det er herlig her også. Heilt utrulig kor fort det ahr skifta. Onsdag ettermiddag var det så surt att amgne fyrte, i dag er det 24g. Herlig når ein kan gjere det meste ute. No har eg flytta inn att, men regner med att det meste av morgendagen blir tilbrakt ut i morra også på ein eller annan måte. Så flink du er som klarer å lese ute da. Bra det. Det må vel til. Lykke til med lesingen. Og god pinsehelg til deg.

  2. Ei riktig koselig pinsehelg til deg også kjære Greta og takk for koselig kommentar 🙂

  3. Høres ut som om dere hadde en koselig dag, ja 😉
    Utrolig hvordan været plutselig slo om, og at sommeren er kommet!!!
    Lykke til med statistikken.

  4. Borgertoget i Trondheim er flott. Jeg vet ikke om det er slik ennå, men da jeg var der så var det beste – og mest rørende (faktisk sånn at jeg får tårer i øya ennå når jeg tenker på det) – når krigsveteranene kom. Vi hørte det langt unna at tilskuerne klappet, og klappingen kom nærmere og nærmere. Og plutselig så vi dem og skjønte hvorfor tilskuerne klappet. De var ikke så veldig mange den gangen, og enda færre er det vel igjen nå.
    Trenger jeg å si at vi klappet vi også?

    God pinse, lykke til på eksamen og kanskje sees vi når jeg er på tur nordover dersom dere er hjemme og har tid til å servere en kaffekopp?

  5. Hjertelig takk Husmorspira for trivelig kommentar. Det er virkelig deilig med finværet, ja. Ha ei super helg du også 🙂

  6. Kjære Bobbelur – Så koselig å høre fra deg. Det var faktisk ganske mange veteraner i toget i år også. Vi begynner jo å få endel ynrge veteraner nå fra FN- og Midt-Østen-batajonene. Det var høytidelig og fint 🙂
    Hjertelig velkommen og vi håper virkelig du tar deg tid til å komme på besøk når du kjører forbi. Du skal få både kaffe og overnatting 🙂

    Ha ei flott pinsehelg – klem

  7. Høres herlig ut alt sammen! (Kanskje bortsett fra statistikk…) og det har jo vært fantastisk vær både her og der. I dag kjørte vi fra Kristiansand til Rjukan; ut og inn av regnbyger, så nå er det visst slutt..

  8. Neida Lisbeth – Sommeren er ikke slutt ennå. Den har bare tatt en liten pause for å vaske svabergene til sommerferien 😉

Legg igjen en kommentar

