RSS Feed

Ulmusinspirert sjal

Posted on

Endelig er jeg ferdig med det røde fine sjalet som jeg har strikket på siden april. Jeg har lenge ønsket meg et sjal med bladmønstret lacekant. I 2009 kjøpte jeg et vakkert bladmønstret lace- sjalsmønster, Ulmus. Jeg begynte på sjalet i et annet garn den gangen, men kom ganske raskt frem til at jeg likte ikke bodymønsteret på sjalet. Så strikkingen gikk saktere og saktere og ble etterhvert rett og slett lagt vekk. I dag aner jeg heller ikke hvor det ble av garnet og det er litt synd for det var jo egentlig veldig pent…

Men i vår tok jeg igjen frem det gamle mønsteret da lengselen etter et nytt sjal manifesterte seg. Jeg begynte først på et hvitt sjal med glattstrikket body og ulmusinspirert kant. Det ble i grunnen ikke så vellykket som jeg håpet på – garn og mønster passet liksom ikke helt sammen syntes jeg. Så jeg rakk opp lacekanten igjen og la vekk den hvite sjalsbodyen for ei stund. Den skal få en annen kant (som nå er under arbeid), så det prosjektet kommer jeg tilbake til ganske snart. Det blir også veldig fint 😉

Endelig fant jeg  frem et rødt lekkert Malabrigo- garn som jeg har hatt liggende siden jeg fikk det i en swap i 2010. Fargen heter Ravelry Red. Det garnet ville jeg strikke mitt nye Ulmusinspirerte sjal i. Så da var det bare å finne frem pinner og garn og legge ivei til ei aprilforelesning med et nytt strikkeprosjekt i sekken.

RedRavelry01

Sjalsbodyen ble strikket i enkel rillestrikk på pinner nr 3,5 mm, noe jeg ble veldig fornøyd med. Det ga bodyen tilstrekkelig liv og struktur, og gjorde arbeidet lette og lystig. Sjalet fikk bli med i bryllup i vår og ble årets personlige 17. maistikketøy. I tillegg har  det vært godt å ta frem dette strikkeprosjektet innimelleom når jeg har trengt en liten pause fra eksamensskrivinga i vår. Så sannelig har sjalet også fått med seg litt av hvert mens det har vokst. Jeg plagdes først litt med oppstarten på lacekanten, men det var bare til jeg kom inn i mønsteret. Resultatet ble til slutt riktig så pent.

RedRavelry3

Sjalet ble passe stort: 175 x 85 cm. Det betyr at jeg kan være fleksibel på bruken av sjalet. Det kan både brukes lunende over skuldrene og som trekantskjerf rundt halsen. Jeg tipper at jeg kommer til å bruke det mest som trekantsjal. Spørs om jeg ikke også må strikke meg et par pulsvanter med bladmønster til, innen høsten. I såfall tenker jeg at min personlige mønsterkombinasjon Leaf Lace kan passe veldig godt

RedRavelry4

Nå skal jeg lage meg en god kopp te og så skal jeg fortsette på det hvite sjalet jeg nevnte i begynnelsen av innlegget. Lacemønsteret jeg bruker der er også veldig pent, Amethiste, og jeg koser meg med å strikke det sjalet også. Jeg har et mål om å få det ferdig i løpet av uken for det skal bli til en gave til en god venn allerede neste uke. Så da er det bare å jobbe på, jobbe på 🙂

Finally I have finished this red shawl that I’ve been working on since April. I have been wanting a shawl with leaf lace pattern for a long time. Allready in 2009 I bought a beautiful leaf lace shawl pattern; Ulmus. Finally I chose to use a red delicious Malabrigo yarns that I had left since I got it in a swap in 2010. The shawl body was knitted in garter stitches, using needles NO US 4 – 3.5 mm, which I was very happy with. The Garter stitches gave the body adequate life and structure, and made work easy and cheerful. At the first I struggled a bit with the beginning of the lace edge. But that was only until I understood the pattern. The result was ultimately correct. The size of the finished shawl was 175 x 85 cm. That means I can be flexible on the use of the shawl. It can be used both as a warm shrug around my shoulders and as a triangle scarf around my neck. I guess I’m going to use it mostly as a triangle scarf.

Ha en riktig fin junidag og kos deg med strikkeprosjektene dine!

12 responses »

  1. Kjempe flott sjal. Veldig passende størrelse på sjalet. Jeg har fått smaken på sjalstrikk jeg også. Jeg felte av på mitt siuslaw i helgen som var og jeg gleder meg til å ta bilder av det og blogge det jeg også.

  2. Hjertelig takk Hanne. Gleder meg til å se sjalet ditt også. Siuslaw- mønsteret ser vedig flott ut 🙂

  3. For en nydelig farge! Å nydelig sjal også.

  4. For eit lekkert sjal. Eg beunderer dere som får til slike sjal. Eg tror ikkje det er noko for meg. AKnskej ein gong viss eg skulle bli arbeidsledig. Men det blir eg neppe. Nei da er det lettere å få andre til å lage sånne sjal til emg. Du er kjempeflink. spent på å sjå det andre sjalet ditt også. skjønner ikkje mye av kva du snakker om så eg holder emg til det eg kan. klemmen

  5. Gosj, jeg blir helt imponert, jeg 😀 Lace, body og en masse flotte navn, jeg har null peiling på. Men som jeg har lest i mine strikke-crime-bøker, ahahaha Send meg noen linker til spennende strikke-nett-steder, please!!!!!!! Jeg må utvide min strikke-horisont. klemmings Grethe

  6. Hjertelig takk Greta. Alle er vi gode til noe. Du er blant annet utrolig flink til å strikke gensere og større prosjekter. Jeg holder meg stort sett til småprosjekter og koser meg med det 🙂

  7. Kjære Grethe; http://www.ravelry.com er verdens største og beste strikkeforum. Der finner du tusenvis av spennende mønstre og strikkeutfordringer. Blant annet er Sally Goldenbaum medlem det 😉 Du må registrere deg og søke medlemskap, men det er ikke noe problem. Så får du også trent på engelsken din 🙂 Si fra når du er inne så skal jeg legge deg til som venn og hjelpe deg videre – klem

  8. Hjertelig takk Silje. Jeg liker også fargen og sjalet. Tror det blir min favoritt til vinteren 🙂

  9. Nydelig sjal, i sprek farge!!

  10. Takk skal du ha Husmorspira 🙂

  11. Ops, jeg går glipp av ting! Så fint sjal!! (Og spennende bokhyller) sitter ute m ulljakka men ikke noe strikketøy. For gæli, egentlig! Ha en god resten-av-uken.

  12. Hjertelig takk Lisbeth. Jeg er veldig fornøyd med sjalet 🙂
    Fin resten-av-uka til deg også. Klem

Legg igjen en kommentar

