RSS Feed

Amethiste- inspirert venninnesjal

Posted on

I mars startet jeg på et ullsjal som opprinnelig var tenkt å få en bladmønstret kantbord inspirert av Ulmus. Av ulike årsaker gikk det ikke slik planen i utgangspunktet var tenkt. Underveis i prosjektet «falt» det plutselig nye spennende garnhesper og mønstre ned i fanget mitt som jeg absolutt måtte se nærmere på, og jeg innså plutselig at jeg hadde mistet interessen for sjalet jeg holdt på med. Jeg var rett og slett rastløs og stresset på grunn av eksamener og klarte ikke konsentrerer meg om dette bestemte strikkeprosjektet, der og da. Eksamenstiden kom og gikk og jeg hadde det travelt med helt andre ting enn strikking. Sånn gikk for det meste månedene april og mai. Jeg skrev eksamener og strikket på ulike småprosjekter og tenkte rett og slett ikke på at jeg hadde dette fine halvferdige sjalet i kurven. Den ulmusinspirerte lacekanten ble brukt på et helt annet sjal og det resultatet ble jeg som dere kanskje allerede har sett, også  kjempefornøyd med.

Men så, i midten av juni, bestilte jeg meg en tur til østlandet for å besøke ei venninne. Da fikk jeg plutselig behov for en koselig gave. Jeg rotet i kurvene og blant mønstrene mine etter et lettstrikket og fint prosjekt som kunne passe å lage til venninna mi. Da kom jeg igjen over det halvferdige sjalet og innså at dett kunne bli en super venninnegave, for venninna mi elsker lyse sarte naturmaterialer. Jeg tok sjalet frem og kom på at jeg nylig hadde sett et sjalsmønster med en stilig, enkel og lettstrikket kantbord som jeg kunne rekke å lage før jeg dro på venninnetur. Som sagt så gjort. Sjalsmønsteret Amethiste ble funnet frem og tilpasset mitt eget sjalsstrikkeprosjekt. Jeg inntok mitt personlige hurtigstrikkegir og fikk sjalet ferdigstrikket, vasket og blokket i en fei.

Simmering Joy_1

Sjalet ble deretter pakket pent inn og tatt med på venninnebesøk. Der ble gaven mottatt med stor glede og gjett om jeg var lettet og glad for det! Det er bare så utrolig koselig å gi en strikkegave til noen du vet vil sette pris på arbeidet man har gjort.

Desverre fikk jeg aldri tatt et bilde av min venninne med sjalet rundt skuldrene, men jeg fikk allikevel etpar bilder som viser form, mønster og størrelse:

Simmering Joy_2

Sjalet ble både stort og flott etter blokking: Ca 200 x 100 cm. Det er altså stort nok til å kunne snoes rundt skuldre og kropp og lune godt utover sommerkveldene eller når høst- og vinterkulda etterhvert kommer settende.

 

Simmering Joy_4

Her henger sjalet over stolryggen og det rekker nesten ned til gulvet..

Av og til kan det altså lønne seg å glemme bort et strikkeprosjekt for en stund. Nye ideer kommer til og resultatet kan bli enda finere enn man i utgangspunktet hadde tenkt. Slik ble det i allefall denne gangen for meg.

In March this year I started knitting a Shawl witch was originally going to get a leaf patterned Lace edge. For various reasons the project didn’t turn out as planned. I was simply restless and stressed because of exams and could not concentrate on this specific project. During the months of April and May I wrote my exams and knitted on various small projects and simply didn’t think at all that I had this fine half-finished shawl in the basket, until mid-June. I then booked a trip to the eastern region to visit a friend. Then I suddenly need a cozy gift. Then I found this half-finished shawl project and realized that this could be a super gift for my childhood friend who loves delicate natural materials. Shawl pattern Amethiste were identified and adapted to my own project. Then I finished the shawl, washed and blocked in a jiffy. Finally the shawl was packaged neatly and brought to my friend as a gift. The shawl was both huge and great for blocking: Approximately 200 x 100 cm. It is thus large enough to be wrapped around the shoulders and body and warm well into the summer evenings or when autumn and winter cold will gradually set in.

Ha en finfin midtsommerhelg!

 

 

 

18 responses »

  1. Du og du for eit nydeleg sjal! Forstår at det fall i smak:-)

  2. Takk Linda. Ja det ble jammenmeg et riktig pent sjal. Så godt at jeg bestemte meg for å gjøre det ferdig 🙂

  3. Tenk å ha deg som venninne 😀 For det må jo være drømmen å få et slikt nydelig sjal i gave. Heldige venninnen 😀 Ha en flott helg. Klemmings Grethe

  4. Søte Grethe. Du er nå veldig snill du også, som kan si noe så pent. Klemmer i massevis til deg 🙂

  5. Delikat og herlig sjal! Må ha vært litt av et prosjekt…:)
    God fredagskveld!

  6. Kjempestilig sjal. så bra att du glemte det vekk ei stund da. Tenker vennina di vardt glad for det sjalet ja. Skulle jo bare mangle da. Heldig hio som har deg som vennine. Du nyter vel sommeren no. fortsett med det klemmen

  7. Et veldig trivelig prosjekt ja, Ina – Koselig helg til deg også 🙂

  8. Takk for det Greta. Ja venninna mi likte sjalet veldg godt. Koselig det! Sommeren nytes og jeg samler energi til utfordrende studiearbeid igjen fra høsten av 🙂
    Regner med at du koser deg godt du også, men nyeste vakreste barnebarnet. Klemklem

  9. Nydelig sjal og en helt utrolig fin vennindegave.

  10. For et nydelig sjal!

  11. Hei, Ja gjett om at eg vart kjempe glad for den flott sjalen som eg fekk av henne, og eghadde lenge drømt å få sånne tel meg ei dag, så fekk eg det .OG vart overrasket over den flotte gave og..eg vart helt målløs…hehe.. JA eg elsker lyse natur og beige farger..;) Og det var sannelig kos å ha henne på besøkhos meg, og vi har nu kost oss i hele tre dager 😉 Takk vennen min og eg vil bare føye litt med at eg har brukt den sjalen i forgårs og igår kveld og den varmer med godt i skuldre mine. ei rektig sjelevarmer..<3 ❤ ❤ God klemmer i fra din gode venn Karin Trude

  12. Hjertelig takk Edelirosa 🙂

  13. ❤ ❤ ❤ Karin Trude 🙂

  14. Hjertelig takk Hege 🙂

  15. Tusen takk Silje 🙂

  16. Herlighet noe så nydelig.. Har ikke sett så flot sjal.. Nydelig arbeid..

  17. Hjertelig takk Blammy. Det var veldig koselig å høre 🙂

Legg igjen en kommentar

