RSS Feed

Sommerkluter

Posted on

Sommerferie og klutestrikking hører godt sammen i min verden. Både fordi bomullsgarnet er godt å strikke med når det er varmt i været, og så får jeg akutte behov for enkle feriegaver. Rett og slett en god kombinasjon, altså. Derfor blir det alltid litt klutestrikking på meg om sommeren. Jeg sier nå «litt» i klar forvissning om at de fleste vet at mengden «litt» ikke nødvendigvis betyr det samme for meg som for deg eller for andre.

Karin Cloth 1

Jeg strikker ikke 100 kluter i løpet av ferien – Mer i retning av 5 – 10 stk. Og det betyr «litt klutestrikking» for meg. Dette henger enkelt og greit sammen med at jeg ikke nødvendigvis trenger flere kluter til feriegaver. Så da blir det sånn.

HeggGul1

Jeg strikker kluter ellers i året også – Etterhvert som jeg trenger dem – Til eget bruk eller til gaver. Du vil likevel ikke finne veldig mange innlegg om klutestrikking her i bloggen min. Det handler mer om at jeg tenker at det finnes grenser for hvor interessant det kan være å lese om klutestrikking. Men strikker jeg en klut etter et spennende og eller uvanlig mønster, så blogger jeg gjerne om saken. Da er det jo kan hende også litt interessant å lese om. I sommer har jeg for eksempel striket noen nye klutemønstre som jeg ikke har strikket selv. Da blir det jo litt ekstra morsomt også.

Goat Willow Cloth 1

Denne kluten (bildet over) er for eksempel strikket etter mønsteret Goat Willow (Selje) av Bitta Mikkelborg. Kluten er striket i Sandnes Mandarin Petit, på pinner nr 3,5 mm.

GreenCloth!

Neste klut (bildet over) er strikket i et helt enkelt vaffelmønster uten tiknytning til noen spesiell designer. Den er også strikket i Sandnes Mandarin Petit, på pinner nr 3,5. Kluten har også fått en enkel heklekant for å kompansere for manglende rilekant..

EndlessSummerCloth1

Denne kluten (bildet over) er også strikket etter fri fantasi. Garnet er også her Sandnes Mandarin Petit, og pinner nr 3,5. Jeg liker dette garnet til kluter. Det er passe tynt og fart og med pinner nr 3,5 så blir også klutene passe luftige slik at de tåler godt hundrevis av omganger med både kokevasking og tørketrommel uten å bli til en innskrumpet klump. Den lille heklehempen i hjørnet på kluten er praktisk til oppheng.

HeggGul3

Sist men ikke minst, så er den flotte gule kluten strikket etter mønsteret Bird Cherry (Hegg) av Bitta Mikkelborg. Også her er kluten strikket i Sandnes Mandarin Petit, på pinner nr 3,5. Mønsteret er så vakkert syns jeg, at jeg nesten er i tvil om den kan brukes som oppvaskklut. Den passer kanskje best som litt fin gjestevaskeklut.

Jeg regner med at det blir mer klutestrikking på meg i løpet av sommeren. Så får vi se på hvorvidt det blir mer kluteblogging også etterhvert. Kanskje får jeg andre spennende ting å blogge om. Jeg har i allefall noen spennende prosjekter på gang…

Summer and knitting cloths belongs well in my world. Both because cotton yarns is good to knit with when the weather is warm, and I usually need some holiday gifts in the summer. Simply a good combination. Some of the cloths I have knitted this summer is designed by  Bitta Mikkelborg. All of my cloth is knitted using the Mandarin Petit yarn from Sandnes, needles size 3.5 mm.I expect that there will be some more cloth knitting on me during the summer. Maybe I’ll get other exciting things to blog about. I have at least some exciting projects going on … Anyway, I wish you all a pleasant week!

Uansett ønsker jeg dere alle ei fortsatt trivelig juniuke!

13 responses »

  1. Veldig fine klutar! Eg har også kjøpt nokre nøster med bomullsgarn, er så lett å strikke klutar no på sommaren:-) God sommar!

  2. Kluter må en ha.. å så fine kluter da… Ha en fin uke..

  3. fine kluter. skjønner at jeg må få tak i noen nøster med bomull, slik at jeg kan strikke kluter, når vi endelig kommer oss til campingvogna. har liksom ikke blitt noe camping på en stund. Ikke for det at det er et så stort savn, for været er ikke så veldig oki. men snart starter gubben ferie, og han er nå liksom plass-sjef, så da må han jo innfinne seg i vepsebolet. Ha en flott sommer. hilsen Grethe

  4. God sommer til deg også Linda, og takk for koselig kommentar 🙂

  5. Takk i lige måde Blammy 🙂

  6. Klutestrikking er ypperlig til campingprosjekter. De er passe små og lette å ha med og garnet samler hverken sand eller gress. Selv solkrem kan vaskes lett av når kluten er ferdig. Ha en superfin campingsommer Grethe 🙂

  7. Kluter kan godt vere med i eit innlegg dei både dei spennde og ikkje spennde. Her var det mange fine. Er flotte desse til bitta. Spes den siste da. Men eg ahr ikkje prøvd emg på dei enno. såg på mønsteret ein dag, men hodet var ikkje heilt med.
    Strikker faktisk kluter eg også innimellom. Men det er med uhyre enkelt mønster. Berre for å kunne strikke når eg er sliten om kvelden. Kos deg med videre sokkestrikking du

  8. Hei søte lille du :o)
    Jeg sliter med pinnestørrelse 3,5 og mindre. Får vanvittig vondt i skuldre og hender av dette. Noen tips? Skulle nemlig gjerne ha strikket noen slike kluter. Sist tips jeg fikk fra deg var strålende bra :o)
    Klem fra lykketrollet

  9. Kjære Lykketrollet – Så koselig å få en kommentar av deg, og beklager forsinkelsen i svar. Jeg maler hus for tida og det medfører at alt annet blir forsømt… Mitt beste strikkepinnetips er å rett og slett bytte ut metallpinnene dine med trepinner. Det er i allefall det rådet som har hatt størst betydning for meg når det gjelder strikking og vonde armer og skuldre. Etter at jeg byttet ut alle metallpinnene mine har jeg ikke hatt hverken vondt eller senebetennelser, og jeg kan strikke med tynne pinner igjen – noe jeg heller ikke kunne gjøre før. Det har visstnok noe med mykheten og varmen i trepinnene å gjøre, men der er jeg litt usikker. Det funker – og det er i grunnen det viktigste 🙂

    STOR klem tilbake og lykke til med strikkingen

  10. Så masse flotte kluter du har strikket. Takk for at du deler. Er inne i en periode med klutestrikking for tiden. Fått så mange bestillinger 🙂 Er enig med deg at det er det beste og strikke med i sommervarmen ute 😉

  11. Takk Janne. Klutestrikking er kjekk sommerstrikk 🙂

  12. Kjempefine mønster!!!

  13. Helt enig med deg Linda 🙂
    Ha ei fin septemberuke 🙂

Legg igjen en kommentar

