RSS Feed

Gilbert Giraff

Sønnen kom en dag hjemom og proklamerte at han ønsket seg en giraff…

En giraff er vel ikke så dumt, i utgangspunktet. Men når sønnen er 26 år og ikke utdannet hverken veterinær eller dyrepasser – tvert imot så er han it- utdannet – så må det jo innrømmes at et stakkars moderhode ble temmelig forvirret.. Det varte imidlertid ikke mange sekundene før sønnen forklarte nærmere og gjorde hele saken veldig mye mer forståelig for sin forvirrede moder. Det hele dreide seg om en kosegiraff… Altså – han ville at jeg skulle hekle/ strikke eller sy et giraffhode som han kunne henge opp på en plakett sånn at det liksom ser ut som om han har vært på kosedyrjakt og felt en kosegiraff. Helt klart forståelig – ikke sant?  😀

Jaja – vi satte oss dermed ned og begynte mønsterleting på Ravelry. Det tok selvsagt ikke lang tid før Gilbert the Giraffe dukket opp og ble en soleklar favoritt. Og for en herlig krabat denne Gilbert er. Det måtte altså bare bli en Gilbert!

Neste dag allerede, var vi på garnjakt hos nærmeste garnpusher. Riktig giraff- farge måtte plukkes ut – og det er selvsagt ikke bare bare. Men til slutt ble vi likevel enige og moderen kunne vende nesen hjem for å begynne heklingen, mens sønnen avsluttet garnjakten med en tur på byen med gutta. En høyst naturlig arbeidsfordeling, mente sønnen  😉

Ettersom sønnen kun hadde bruk for Gilberts hode og hals til å feste på plaketten, så ble heklejobben i grunnen både lett og rask. Dobbel tråd Rauma Mitu og heklekrok nr 5,0.

Snute og hode tok raskt form. Som stuffing brukte jeg fyllvatt fra ei pute jeg kjøpte for kr 9,- på IKEA forrige uke. Markering av nese og øyne kom deretter raskt på plass.

Ører og horn måtte også hekles, og så kunne vi bedre fornemme hvordan resultatet etterhvert ville bli. Spennende!

Etter montering av hodedelene så heklet jeg Gilberts hals og flekker. Deretter monterte jeg alle delene sammen.

Og det har i det store og hele vært et veldig morsomt oppdrag. Nå gjenstår kun montering på plaketten og det tar sønnen seg av selv.

Jeg tror faktisk at jeg kommer til å hekle en ny Gilbert om ikke så lenge – i full størrelse i så fall – med alle kroppsdeler. Kanskje en julegave eller noe…

 

My son arrived at home one day and proclaimed that he wanted a giraffe …

A giraffe ‘s not such a bad idea , basically . But when the son is 26 years old and not educated either a veterinarian or zoo keeper – on the contrary he is IT graduate – so I must admit that a poor mother ‘s head got rather confused .. But it did not take long before my son explained the whole thing for me – He wanted me to crochet / knitting or sewing a giant Giraffes head that he could hang up on a plaque like some kind of hunting trophy . Clearly understandable – right? Well – we sat down and started  searching for patterns on Ravelry . And there we found Gilbert the Giraffe – an obvious favorite.  The crochet work basically was easy and fast. Double strand Rauma Mitu and crochet hook 5.0. This project has by large been a very fun missions. I actually think I’m going to crochet a new Gilbert. Maybe as a Christmas gift or something …  Have a nice evening you all 🙂

Ha en riktig fin søndagskveld alle sammen

14 responses »

  1. For en koselig giraff 🙂 Jeg gleder meg til sønnen min vil ha noe jeg strikker! Han er 17 og definitivt ikke interessert. Kanskje det kommer med alderen?!

  2. For en herlig liten fyr og for et koselig oppdrag.

  3. Originalt og artig oppdrag- og artig resultat!

  4. Rett og slett kjempegøy 😀 Søt Gilbert!

  5. Ja det det var et morsomt oppdrag, Monstermønster. Takk for kommentar 🙂

  6. Det tror jeg nok Siri- Anne Nystad. Jeg har nok fått de aller fleste oppdragene fra ungene etter at de fylte 18 år 🙂

  7. Ja ikke sant – Og – Takk Tebasile 🙂

  8. Hjertelig takk Lisbeth. Det er spennende å bli oppdragsutfordret av ungene 🙂

  9. Hjertelig takk Silje 🙂

  10. Det var eit spesielt oppdrag. Men kva gjer ein ikkje for sine barn. Og det vart jo som du sa meir forståelig etter kvart. Stilig var den. Men eg tror eg ville ahtt heile kroppene g også. Skulle vore gladere i heklekroken skjønner eg. ein sånn kunne Trym ha hatt. Får kalre seg med det mormor kan strikke han. Kelm

  11. Så artig! Og Gilbert ble jo riktig flott.

    Tror sånne jukse-dyrehoder på plakett er populært for tiden, for jeg har fått bestilling på et reinsdyr fra tenåringen.

  12. Jeg har lyst til å hekle en komplett Gilbert også, Greta. Han er så fin at jeg tenker at en Gilbert kan jo være kjekt å ha 🙂

  13. Hjertelig takk Mimouna. Så morsomt å få et reinsdyrhode som strikkeoppdrag da. Men hva gjør du med hornene? Det må vel kalles en skikkelig utfordring 🙂 Lykke til!

Legg igjen en kommentar

