RSS Feed

En raggsokk i mormors ånd…

Ingenting varmet bedre enn mormors hjemmestrikkede «læsta» (raggsokker). Det var liksom et kvalitetsmerke det at mormor hadde strikket sokkene. Da visste vi at de ville holde gjennom hele sesongen og kanskje enda litt til. Mormor strikka gode sokker, i skikkelig raggsokkegarn – 80% ull, 20% nylon. Strikket et nummer for stort og deretter tovet for hånd til riktig størrelse. Det var skikkelig håndarbeid i de mormorsokkene…

Nå blir det ikke flere sokker fra mormor. Strikkepinnene har stilnet og arven og ansvaret for å holde slekta varm, går videre. Det er jammen godt at vi lærte oss teknikken før det ble for sent. For nå strikker vi sokkene selv –  gjerne i mormors ånd – i skikkelig raggsokkegarn – 80% ull, 20% nylon. Vi strikker sokkene et nummer for stort og deretter toves de for hånd til riktig størrelse. Det skal være skikkelig håndarbeid i sokkene. Så holder de gjennom hele sesongen og kanskje enda litt…

Så et par raggsokker har blitt til siste uka – i mormors ånd. Et slektsbarn (en av mine egne) er i allefall sikret varme ben denne vinteren. Og nye sokker er på pinnene allerede. Det er mange par ben etter mormor. Det kan altså bli en travel høst 😉

In my family, my Granny always knittet warm Socks for all us grand children. Now she has passed on (bless her soul), so now we knit our own Socks in regard to her memory. This is my latest pair. They are knitted for one om my own children.

 

Ha ei fin septemberhelg

 

14 responses »

  1. Det er godt å ta med seg arven etter mormor. Det er mormor sin oppskrift eg bruker eg også på sokker. I alle fall på hæl og tå og opplegg. så kan ein vareiere litt. tjukke sokker som du strikker lager eg lite av, men det hender. Håper du får ei fin helg

  2. Ingenting varmer så godt som hjemmestrikka sokker. Å vite at mottaker setter pris på ens arbeid varmer jo også en strikkers lyst!

  3. Ei riktig fin helg til deg også Greta 🙂

  4. God motivasjon er alfa og omega i det meste vi holder på med. Det holder jeg med deg i 🙂 Ei god helg til deg også Siwjannet

  5. Åååå nå ble jeg varm om hjertet her jeg sitter! Jeg mistet min egen mormor i vår, og kjenner hvordan jeg finner henne i hver maske jeg strikker. Hun var ikke ikke så veldig på sokker, slik din mormor var, men her var det votter. Og som din mormor så skulle det være ordentlig! Selbuvanter. Bestandig. Og det var ikke skjelden når vi barnebarna var der at hun plutselig dukket inn i skapet, kom ut med noen vottepar og sa «NÅ, tror jeg disse skal passe!». Trengte vi votter, hadde hun bestandig!
    Du har skrevet så nydelig og hjertevarmt, og sokkene ser fantastisk gode ut!

    Ha en super helg.

  6. Takk kjære Silje, for en like hjertevarm og rørende kommentar. Disse gode bestemødrene – Hva har de ikke betydd for oss og for videreføring av alt fra gode holdninger til gode tradisjoner og håndtverk… Savnet er stort og takknemlig ❤
    Ha ei vakker helg, du også

  7. Nå hadde jeg ingen mormor , som strikket sokker. Ei heller farmor, men det er kanskje på tide at jeg selv blir en slik strikkende Bestemor. Selv om dagens generasjon neppe vil syntes det er så morsomme gaver, hehehe Men det er varme i hver maske, samt kjærlighet. Klemmings Grethe

  8. Da er det nok på tide at du blir ditt bestemoransvar bevisst, Grethe. Varme og kjærlighet er vikig – Returklemmingser 🙂

    ha ei fin helg

  9. Fine raggsokker du har strikket deg. Ingenting er bedre enn å ha på seg gode raggsokker når en er kald på bena. Må kanskje strikke meg et par nye sokker nå som høsten er kommet over oss 🙂

  10. Hjertelig takk Janne. Raggsokker er veldig kjekt, så strikk i vei, du 🙂
    Ha en fin søndag!

  11. De var flotte! Min bestemor strikket også ragsokker til alle i familien, godt at vi har lært oss kunsten og kan lære det videre til våre barn! Ha en fantastisk søndag ettermiddag hos deg!

  12. Ingenting er som sokker fra en bestemor!! Og vi kan jo ikke la en sånn tradisjon dø ut!! Ser flott ut. Ha en god søndag:-)

  13. Takk for det Hanne. Gode tradisjoner er viktige å føre videre 🙂
    Ei fin septemberuke til deg.

  14. Hjertelig takk Lisbeth – Bestemorsokker er best. Dernest mammasokker 🙂
    Ei fin uke til deg

Legg igjen en kommentar

