RSS Feed

Montering av Fanakofta

Tross akutt høstforkjølelse med feber, hodepine, tett nese, snørr, hoste, og sår hals, så har jeg hatt en kreativ helg. Fredag ble stort sett tilbragt på sofan med varm te i koppen, et arsenal med lommetørklepapir, halspastiller, nededråper, paracet og raggsokkestrikking. Julegaver må sikres høstforkjølelse eller ikke.

På lørdag skapte feber og forkjølelse en megakreativ bølge som jeg «surfet på», sittende og hostende på en stol foran symaskinen. Tre par gardiner ble resultatet.

Nye delikate blomstrete gardiner til soverommet:

20130929-195603.jpg

Og to par nye gardiner til loftstua:

20130929-195746.jpg

20130929-195817.jpg

På søndag (i dag altså) har formen vært bittelitt bedre. Jeg har i allefall hatt mindre feber og ikke vondt i halsen. Det passer veldig bra for jeg har viktige ting å utføre i morgen så da må jeg være oppegående, om enn ikke nødvendigvis fullt restituert.
I dag har jeg begynt på montering av Fanakofta. Endelig i gang. Men herregud så skummelt det var å skulle klippe i kofta som jeg har jobbet med så lenge.

20130929-200549.jpg

Første klipp – Veldig skummelt..

20130929-200608.jpg

En firkantet hals har fått sin form.

20130929-200640.jpg

20130929-200717.jpg

Skuldersømmer og ermehull er klare.

Alle ambisjoner om å følge Kate Davis sin monteringsmetode ble forkastet, tross at jeg opprinnelig hadde veldig lyst til å prøve meg på denne monteringsmetoden. Jeg fant i stedet ut at det beste er å bruke velkjente metoder – Gjøre det man kan. Ikke eksperimenter med noe dyrebart. Derfor ble monteringen temmelig tradisjonell: Doble maskinsømmer og oppklipp i midten. Hverken mer eller mindre. Så vitale klippesømmer ble sydd før oppklipping av front, firkantet halsåpning og ermehull. Etterpå monterte jeg skuldersømmene og sydde fast ermene.

20130929-201038.jpg

20130929-201122.jpg

Snart…

20130929-201326.jpg
Sånn ser altså resultatet ut foreløpig. Lovende ikke sant, tross kjedelig monteringsmetode? Men nå blir det en liten monteringspause for jeg må tenke meg godt om før videre montering. Kofta er nemlig litt vel lang. Lengre enn planlagt – og grunnen er litt for ivrig strikking og litt for unøyaktig måling av egen kropp (jeg tror visst jeg er lengre og tynnere enn jeg egentlig er). Men men – Spørsmålet er imidlertid: skal jeg la kofta være som den er (og irritere meg over/ forsone meg med lengden), eller skal jeg gå til det drastiske skrittet å klippe i nerkanten og deretter strikke ny ribbekant nederst. En vanskelig men viktig avgjørelse må altså tas før jeg kan fortsette….

Vil du vite hva som skjer videre? Følg med på fortsettelsen i Fanakoftedramaet mitt.

12 responses »

  1. Så flott den blir!!

  2. Takk Nina – Vi nærmer oss enden med stormskritt nå 🙂

  3. Den blir kjempebra, men du, ikkje klipp av vrangborden ned og lag ny. Det er mye bedre at den er litt lang. Det er godt med litt lange ulklede utover høsten og vinteren. Sikker på at den er fin som den er. Men det er no mi meining da. Lykke til med avgjørelsen og resten

  4. Glemte å nevne både garndinene og det at du er sjuk. Supre gardiner. Du er så flink. Masse masse god bedring og pass på deg sjølv

  5. Takk for godt og konstruktivt innspill Greta. Jeg trenger det – Det er vanskelig å ta sånne avgjørelser 🙂

  6. Takk skal du ha Greta. Bedring pågår 🙂 klem

  7. Følger spent med:) ser veldig bra ut forresten;)

  8. Takk for det, Strikkelene 🙂

  9. Ser aldeles flott ut å holde seg til tradisjonsmetoden må jeg si! Og skummelt?! Det er nesten ikke til å overleve når man setter salsa til å tygge opp det man har lagt sin sjel i! Jeg tør ikke råde deg på lengden. Kjenner meg ydmyk for hele prosjektet.. Du får «gruer» litt til du finner ut av det. Skal jo være trivelig å bruke den. Lenge.

  10. Hjertelig takk Lisbeth, for oppmuntrende kommentar. Jeg har ikke klart å bestemme meg enda vedr. lengden… :-/

  11. Den blir jo kjempeflott!
    Kjenner meg godt igjen i det skumle med oppklipping av strikkeplagg, og håper du finner ut av det med lengden (jeg har ikke noen bestemt mening i så måte) 🙂

  12. Hjertelig takk ASK, for koselig kommentar – Tror jeg faller ned på å klippe av nedkanten… eller kanskje beholde lengden likevel… Åhhhh – hrmf – vanskelig 😛

Legg igjen en kommentar

