RSS Feed

Sokker i utvikling…

Det er rart med hvordan man utvikler seg, både som menneske og som strikkerske…

Inntil for 2 år siden strikket jeg ALDRI sokker (lester/ raggsokker). Jeg hatet sokkestrikking – Samtidig elsket jeg sokker og fikk aldri nok, hverken til meg selv eller til familien. Øyensynlig var der et missforhold som ble vanskelig for mormor, mamma eller svigermor å fylle. De hadde da også mange andre å strikke til .. Det naturlige var selvfølgelig å overse eller bearbeide indre motstand, få den berømte fingeren ut, og begynne å strikke sokker selv.

20130929-195112.jpg

Selvfølgelig er det såre enkelt å strikke sokker. Hva hadde jeg egentlig klaget så mye over tidligere? Det er jo bare å legge opp et bestemt antall masker på fire pinner og strikke i vei. Og legger man opp to bunninger samtidig så blir det jo enda enklere – Man strikker begge sokkene fortløpende og slipper etterslepet med sokk nr 2 som tidligere alltid ble til en ufo hos meg.

 

Ut fra egne bloggarkiver så kan det se ut som at det utløsende vendepunktet kom da minstefrøkna flyttet hjemmefra i 2011. Og fra da av så har det blitt et utall sokker produsert. Jeg holder meg stort sett til tradisjonelle raggsokker. Fortrinnsvis strikket med to rette og to vrange, muligens litt variasjon med en rett, en vrang eller Blueberry Waffles. Uansett – enkel strikk er det både å ha i veska, på forelesninger eller til å slumre med foran tv.

Kanskje er det snart på tide å prøve seg på litt mer avanserte sokkemønstre, med huller og fletter og sånne fine saker. Jeg får tenke litt på saken, og se hva som byr seg, fremover. Noe av poenget med at sokkestrikkingen er blitt en grei affære er jo nettopp at det er så enkelt og lite krevende at det går av seg selv. Med avanserte mønstre så kreves mer konsentrasjon, og det vet jeg ikke om jeg er villig til å spandere på et par sokker. Det høres vel dumt ut kanskje.. Men det er noe med at i en masterstudents tilværelse så kreves mye tid og krefter på å konsentrere seg om tildels avansert pensum og fagstoff. Det er alltid stress involvert og knapphet på tid som ressurs. Da er det veldig deilig om sokkestrikketøyet bare kan gå av seg selv og kanskje være den ene tingen som ikke krever noe særlig – men i stedet gir meg avslappende ro og påfyll av ny energi. Da blir det positiv helsefrmming i hver maske!

Knitting some new pair of Socks. Perhaps some Christmas presents. Anyway: Socks are easy knittings and a pleasant way to relax and find some calm ans mindfulness in an otherwise pretty stressed daily life..

Ha ei riktig fin oktoberuke!

 

12 responses »

  1. Elsker å strikke sokker! 🙂 Men nå er det lenge siden sist! Tror jeg må legge opp på fire pinner igjen! Ha en fin dag!

  2. Takk for koselig kommentar Jorun. Ha en riktig fin dag du også 🙂

  3. Så deilige sokker. Jeg får heller aldri nok, men jeghater å strikke dem selv enda, så jeg fryser stort sett på bena, hehe. Strikker til barna da 🙂

  4. Det er jo veldig positivt at du sørger for at ungene holder seg varme på bena, Silje – Takk for festlig kommentar 😉

  5. sokker er alltid avslappende. Lenge sidene g strikket sånne sokker to rett og to vrang. Eg syns det er kjedeligere enn å ha eit enkelt fletemønster som går av seg selv. Men er eg nær ved å verte stresset er det nye sokker på pinnen eller enkelt trekant sjal som kan gjøre underverker. holder med ei bukse i masse flettemønster no om kvelden og det er ikkje det aller lureste. blir litt opprekking, mene g har valgt det sjølv. Ha ein flott dag videre skjønning

  6. Du er jo bare utrolig flink Greta – Flettesokker som avslapning… Det sier kanskje litt om nivåforskjellene våre. Men det er det som er så fint og greit med strikking. Alle kan finne sitt eget nivå og glede seg like mye med forskjellige vanskelighetsgrader innenfor samme hobby 🙂
    En flott dag til deg også

  7. Kjenner meg igjen, hadde et angst forhold til sokker, men det er overvunnet og sokkestrikking er kjempe gøy. Trenger ikke være så avanserte hver gang heller. Jeg opplever at tjukke sokker alltid blir godt mottat åkke som!

  8. Ja Brit, Jeg tenker nok at det finnes endel av oss rundtom som har erfart sokkestrikkeangst. Men som du så fint påpeker, så kan sokkestrikkeangst overvinnes. Det er vi to gode bevis på 🙂
    Takk for flott kommentar

  9. Jeg er heller ikke av de som synes sokkestrikk er gøy- det er jo 2 av dem, så hvis nr 1 er artig er nr 2 gørr. Men jeg elsker tynne , hjemmestrikkede sokker og unner meg selv og andre et par sånn i ny og ne. (Hvorfor 2 småplagg som det skal ergre meg er uforståelig når jeg kan strikke f.eks. 2 store sjal på rappen, eller for ikke å snakke om 2-5 Skappel-enkelheter! Logikk og strikking følges åpenbart ikke alltid ad! God uke til deg!

  10. Kjempeflink er du; -hipp hurra for sokkestrikkersken:-)

  11. Tusen takk, emsirosa 🙂

  12. Derfor strikker jeg nå begge sokkene fortløpende, Lisbeth. Jeg liker heller ikke å strikke sokk nr 2.. 😉

Legg igjen en kommentar

