RSS Feed

Mindful knitting…

mindfulness

Som perler på ei snor har vel ikke akkurat raggsokkene «trillet» av pinnene mine denne høsten. Men jeg har strikket langt flere sokker enn jeg vanligvis pleier. Sokkebunningen har vært god å ta frem når dagens studiearbeid har vært unnagjort – Bare for å roe hjernen og slappe av litt, og så samler jeg litt energi i hver maske. Den monotone men likevel rytmiske bevegelsen krever så lite og gir så mye – Blir tilstede her og nå – Fraværende og samtidig nærværende. Garnet er mykt og godt, dufter varmt og nært av natur og ull.  Det kjennes bra..

Materialer: Sterk, fra DSA og Roslea Organic, fra Three Irish Girls. Pinner nr 3.5 mm

Materialer: Mor Aase Raggegarn, fra Sandnes Garn og Roslea Organic, fra Three Irish Girls. Pinner nr 3.5 mm

Socks hasn’t exactly «rolled» off my needles like pearls on a string, this fall. But I have been knitting far more socks than I usually tend to. Just to calm the mind and relax a bit, and I even collect some energy in each stitch. The monotone yet rhythmic movement requires so little and give so much – Being present here and now – Absent and simultaneously present. The yarn is nice and soft, smells warm and intimate in nature and wool. It feels good – Mindful knitting..

 

En fin søndag til dere!

 

 

8 responses »

  1. Herlige sokker i flotte farger :=)

  2. Deilige sokker. Jeg får liksom ikke satt i gang med sokkestrikking, for det er så mye annet jeg må gjøre først. på tide kanskje…… klem Grethe

  3. Flotte sokker vennen. Og når du beskriver sokkestrikkingen din og kor avslappende og befriende det er. Så er eg så hjertens enig. Akkurat slik er sokkestrikking for emg også. Da senker roen seg da. Ha ein fin onsdag min venn

  4. Hjertelig takk for kommentaren Grethe. Akkurat i høst har jeg tatt meg tid til mer sokkestrikk enn vanlig – Og du har tatt deg tid til så mange andre ting i høst. Det er vel i grunnen en form for skiftning i de aktivitetene – og takk og lov for det. Ellers hadde det jammen blitt fort kjedelig… Klem til deg 😉

  5. Takk Greta – Det med avlappende sokkestrikk er jammen litt snodig. For bare få år tilbake hadde jeg nok blitt skikkelig stressa og irritabel av sokkestrikking – Og nå finner jeg ro og balanse i samme type strikk… Den indre holdningen til oppgaven er totalt endret og det kjennes merkverdig godt 🙂
    Ha en koselig onsdag kjære Greta 🙂

  6. Du har rett, forandring fryder 😀 Det hadde i grunnen blitt noe kjedelig om ikke liv og hjem til stadig var i endring. Det er bare det at det er noe slitsomt å skulle prøve ut ting, for å finne ut om man liker det eller ikke. Ehhh, men hvordan kan man vite om man liker noe, uten å ha prøvd. Paradoks det der, hehehehe Men tankegangen er jo noe annerledes enn alle de som har det likt år etter år etter år 😀 Og som aldri prøver noe nytt til middag, eller som aldri kjøper noe nytt, fordi det er bra nok det man har. Jepp, vi mennesker er forskjellige, ingen tvil om det. God helg og snart nye uke til deg. Klem Grethe

  7. Flotte sokkar, men vart nyskjerrig på korleis du strikkar kanten oppe??? Har du ei oppskrift på dette?

Legg igjen en kommentar

