RSS Feed

Kjøttrull- og førjulsrefleksjoner…

Og så har vi tippet over til årets siste og kanskje til og med mest hektiske måned. Jula nærmer seg med stormskritt – Årets største høytid. God mat og drikke, familie og venner, gaver og glede.. En tid for ettertanke, i høyeste grad. Refleksjon over hvilke verdier som virkelig er viktige å fokusere på. Og kanskje også en tid for å vise romslighet – Vi er ikke perfekte, noen av oss. Så kanskje det at takhøyden bør bli tilstrekkelig romslig blir et av de viktigste budskapene denne måneden kan bringe med seg..

Ja ja – Nok filosofirefleksjon nå. Nå skal dette innlegget handle om mer konkrete ting. Sånn som at jeg og kjærestegubben lagde noen alldeles superflotte lammeruller (eller kjøttrullen som vi sier der vi kommer fra) i helga. Juleforberedelsene er altså startet! Slagsider, lammelår, krydder (malt nellik,ingefær, pepper), løk og salt ble kjøpt inn og så gikk vi igang. Kjærestegubben blandet krydder og skar kjøtt. Jeg skar løk så tårene rant i strie strømmer. Derette stablet vi kjøtt, krydder og løk på slagsidene, rullet sammen og sydde langs kanten. Tre store ruller på størrelse med brød og en litt mindre. De store ble nok i største laget. Vi ble kanskje litt vel ivrige.. Men vi er alle glade i hjemmelagd kjøttrull så de går nok med – alle sammen.

Rullene er lagt i saltlake nå og skal få godgjøre seg der i en 4-6 dager før de fryses rå og kokes etterhvert som vi får lyst eller behov. Første rull går i allefall i gryta på lillejulaften. Den gode lukta av salt og krydret rull er essensiell for julestemninga her i huset.

På pinnene er det fremdeles sokkestrikk som gjelder. Jeg kan ennå klare noen sokkepar før jula ringes inn. Mitt siste stolte sokkeverk er et par herresokker med fletter. I utgangspunktet strikker jeg som kjent enkle sokker uten så mye spennende mønster – helst kun to rett og to vrang. Men innimellom så slår jeg altså til og gjør ting jeg ikke kan (eller som jeg mener at jeg ikke kan). Denne gangen ble det fire fletter fordelt rundt sokken. Det var ikke så vanskelig heller – Det er jo det merkeligste av alt.. Og litt fortærende ettersom jeg har protestert mot sokkemønsterstrikk i lang tid nå..

Dette ser lovende ut, ikke sant? Jeg lover å komme med flere bilder så snart praktverket er fullendt.

 

Et par med helt enkle restegarnssokker er også på pinnene. Det er  litt morsomt med sokker i ulik farger og så er det så praktisk å få brukt restegarnet også.

I dagene fremover blir det mer juleforberedelser. Kaker skal bakes, gaver skal pakkes, julekort skal skrives, og huset skal pyntes. Mye kos og litt stress. Heldigvis er alle julegaver som skal sendes til andre kanter av landet, i boks. Det gjenstår kun å feste pakkelapper og ta turen til posthuset. Jeg regner med at innen uka er omme så det meste prekevert. Og det å få julegavene avsted  innen sendingsfristen til posten er alltid en stor lettelse. Da kan skuldrene senkes og julestemninga sige inn. Gledelig førjulstid!

Riktig god juleforberedelsestid til deg også!

6 responses »

  1. Hei på deg. Det var iet langt og koselig innlegg fra deg. Så kjekt at du og kjæresten din liker å lage slikt sammen. Det er veldig kjekt å gjøre ting sammen emd kjæresten sin. Det digger vi også. Vi spiser ikkje fårekjøkk og har aldri lage kjøttruller. Men vi ahr våre egne trasisjoner:0).
    Så tøffe dei blir sokkene dine da.Egvisste jo at du kunne å strikke medlitt fletter.Sant det er gøy?
    Her strikkes det på harde livet. Men mest kos.skal fåpakket og sendt det som skalsendes i godtid eg også, tror eg. Skal feire jul i Bergen i år.Så da tar vi meddet meste av gavene. Dattra skal også dra dit og feire. så vi regner med å treffe alle tre med fam i løpetavjula.Detblir stas. Så snat eg ikkje blir dårlig att da. Da holdervi oss hjemme. Men satser på at det går bra. Kos deg fremover og ikkje stress for mye. klemmen

  2. Julerull å de såg gode ute.
    Har aldri prøvd meg å lage det.
    Nydelig å ha på maten i julen får vann i munnen ved tank på min stefars rull.
    Flotte herre sokker du holder på med.

  3. Takk for koselig kommentar Arielle. Ha ei fin frjulstid, du ogs. 🙂

  4. Kjre Greta – Kjrestesamarbeid er veldig koselig, ja. Uansett hva man holder p med. Og i ei travel frjulstid betyr det ekstra mye. Ta vare p deg selv og dine og ha ei fin frjulstid – klem

  5. For noen flotte ruller dere har lagd, det er veldig koselig å sysle med slike ting i førjulstida. Sokkene dine blir også fine, det gjør seg med litt fletter på sokker synes jeg.
    Ha en fin førjulstid.

  6. Hjertelig takk Wigdis for veldig koselig kommentar. Ønsker deg også ei riktig koselig førjulstid – Klem

Legg igjen en kommentar

