RSS Feed

På årets første dag, 2014

Posted on

Det nye året ønskes velkommen og årets første dag nytes med Nyttårskonserten fra Wien på NRK og mitt nyeste strikkeprosjekt i fanget.

Kjærestegubben skal få seg en Drangey etter mønster av Stephen West. Ullgenseren strikkes i Brooklyn Tweed SHELTER og Berroco Blackstone Tweed på pinner nr 5,00. Garnet ble kjøpt på Loop i London da jeg og kjærestegubben var i England tidligere i høst. Fargevalget falt på koksgrå og sjøgrønn, noe kjærestegubben er veldig fornøyd med.

Ettersom jeg aldri har strikket hverken ovenfra og ned eller raglan tidligere, så  ble dette en skikkelig utfordring for meg. Jeg har brukt store deler av jula på å mote meg opp til å begynne på genseren, og halve natt til i går på å studere mønsteret og mestre raglanøkningene. Men dette ser bra ut og jeg jubler over å få til utfordringen sålangt. Det er alltid veldig trivelig å få til noe nytt. Så nå er det bare å strikke ivei så jevnt og raskt som mulig. Jeg har nemlig flere spennende plagg i vente på prioriteringslista for 2014.

Jeg drømmer om å strikke meg en Hverdagsjakke, etter mønster av Pinneguri (eller The needle Lady, på Ravelry). Nylig ble mønsteret publisert i ukebladet Familien og da ble jeg så entusiastisk at jeg dro sporensstraks til Husfliden for å sikre meg garn til prosjektet. Jakken min skal strikkes i Rauma Finull.

Bildet er lånt fra Pinneguris Ravelryside om Hverdagsjakka 

 

I tillegg har jeg allerede begynt på årets julegaver. Ja du leser riktig – Jeg er fenomenalt tidlig ute i år. Jeg skal levere masteroppgaven min i vår og må jo tenke og håpe positivt i forhold til nye jobbmuligheter – noe som forhåpentligvis også kan bidra til at høsten kan bli travel. Når det gjelder julegavene, blir det garantert noen sokkepar som kommer til å gå i gaveboksen + votter, skjerf/ sjal og pulsvanter. Akkurat nå er det pusvanter som strikkes i Mirasol alpakkagran fra DSA. Møsteret er selvkomponert og jeg har allerede har strikket endel av disse pulsvantene til meg selv. Jeg er godt fornøyd med mønsteret men har alstå ikke somlet meg til å skrive det ned ennå. Kanskje en gang… Imidlertid kan det jo hende at noen andre også kan like pulsvantene, så nå strikkes i allefall noen par som julegaver.

Pulsvanter strikket i marineblå Marisol alpakka fra Du Store Alpakka, på pinner nr 3,0 mm.

 

Pulsvanter strikket i sandfarget Mirasol alpakka fra Du Store Alpakka, på pinner nr 3,0 mm

 

Og sist men ikke minst så må jeg samle mot og idighet til å montere ferdig Fanakofta mi.Jeg har altså besluttet at jeg skal klippe av nerkanten og strikke på ny vrangbord. Kofta viste seg å bli altfor lang og må forkortes. En skikkelig frustrerende oppdagelse  å gjøre etter at ermene var montert og skuldersømmene sydd… Men men – Det nytter som kjent ikke å gråte over spillt melk. Det er bare å skride til verket og gjøre de nødvendige endringene og tilpasningene. Det nærmer jeg to år siden jeg begynte på kofta, og jeg innser at jeg snart kan bli stemplet som en pratmaker som aldri greier å ferdigstille… Huff – Det får vel stå sin prøve. Jeg har altså ikke mistet troen på kofteprosjektet mitt. Må bare vente litt til.

Her ser dere at kofta er i lengste laget – Langt nedenfor rompa. Og med min kroppsform som er nærmere eple enn blyantstrek, så føles det ikke komfortabelt…

 

Jaja – Jeg blir altså ikke strikkeprosjektløs i år heller – Takk og lov for det! Jeg ser frem til koselige stunder med noe det beste jeg vet å fordrive tida med: En haug deilig garn og pinner til. Det blir nok et spennende år.

The new year is welcomed and at this first day I enjoy my latest knitting project. Dearest Hubby will get a Drangey, knitted in Brooklyn Tweed SHELTER and Berroco Blackstone Tweed, on needles US 7 and 8. The yarn was purchased at Loop in London when I and dearest hubby was in England earlier this fall. Color choice was charcoal gray and sea green, something dearest hubby is very happy with. Since I ‘ve never knit top-down before, this was a real challenge for me. I have spent much of Christmas to find courage to start on the sweater, and half the night to study the pattern. Now this looks good and I rejoice over to managing the challenge so far.  

 

In addition, I have already started on this year’s Christmas gifts. Yes you read right – I’m phenomenally early this year. I will deliver my thesis in the spring and have to think and hope positive for new job opportunities – which hopefully also may contribute to the fall can be busy . When it comes to Christmas shopping , it is guaranteed some pair of socks  are going into the gift box + mittens , scarves / shawls and fingerless mitts.  And last but not least, I must gather courage to assemble my Fana jacket. Jeg ‘ve decided that I will cut off the hem and knit the a rib. The jacket turned out too long and should be shortened. A really frustrating discovery to do after the sleeves were mounted and shoulder seams sewn … Oh well – I will not be project less this year either – thank goodness for that! I look forward to cozy moments doing what I love the most: Knitting. It will probably be an exciting year .

Håper vi ses – Ha et godt år!

 

 

7 responses »

  1. Godt Nyttår til deg og Happy Knitting! Så mye flott hos deg, fort deg å få ferdig kofta, den blir kjempefin!

  2. Godt nytt år! Du verden, så mange prosjekter du har på gang. Flott strikkejakke du har skaffet deg garn til. Og så håper jeg fanakofta blir slik at du får brukt den mye – ser skikkelig fin ut.
    Pludrehanneklem

  3. Hjertelig takk Hanne og gledelig nyttår til deg også 🙂

  4. Kjære Pludrehanne – Takk for gode ord og oppmuntring. Ha et strålende nyttår du også 🙂

  5. Godt nyttår! Nå har jeg saumfart bloggposter jeg ikke var oppdatert på, jeg har studert kjøttruller og dessert (nam!), strikke planer og strikkeprodukter du har fullført, og hygget meg med alt sammen. nå er det slutt på ferie, jeg skal på jobb i morgen og fredag før jeg lander i ny helg, fint det, da. Myk start liksom. Jeg er faktisk ikke helt klar til å slippe jula enda.. Men fint å tenke på at det blir lysere etterhvert. Uten snø her på østlandet,og med mye vind og regn, blir det vel mørkt i lengden. Kanskje derfor jeg ikke har lyst til å ta bort vindusstjerner og utelys..

  6. Enig med deg Lisbeth – Jeg har heller ikke lyst til å ta ned vindusstjerna i år. Her er det også mørk vinter uten snø og med masse regn og vind. Lurer faktisk på å ta meg en tur på lampebutikken i morra og finne meg noen fine nye lamper som kan erstatte julelysene… vi får se. Jeg skal i allefall ikke fjerne julepynten før tidligst til helga. Årets juletre holder seg utrolig bra, så kanskje jeg venter helt til 20. dag jul med utkasting 😉

  7. Hvilket mønster har du brukt? Er det fra Fana-boken? Eller er det noe du har komponert?

Legg igjen en kommentar

