RSS Feed

Strikkende måloppnåelse på nyåret

Første helga dette året la jeg opp til nye pulsvanter og trekantskjerf i det alldeles deilige Peace, Love & Misti – Hand Paint Sock Yarn. Det var ren egostrikk og  skulle kun tjene til glede, kos og varme for meg selv. Jeg ga meg selv en tidsramme på to uke for ferdigstilling – Poenget var at settet skulle bli ferdig til semesterstart sånn at jeg kunne pynte og jåle meg litt på første forelesning. Målet ble nådd og i går formelig «strålte» jeg med nytt skjef og nye pulsvanter. Det var ikke sånn at noen la merke til mitt nyervervede prosjekt – Men jeg visste det, og kjente gleden over den lune, varme mykheten rundt håndledd og hals.

Trekantsjalet ble strikket etter mitt eget forgodtbefinnende. Det vil si ovenfra og ned, på rundpinne nr 3,5 mm, med økninger i begge ender på hver omgang og på midten på annenhver omgang. Skjerfet har 2 x 3 omganger med helt enkle striperapporter på høyre halvdel og kun rettstrikk på venstre halvdel. Edgingen består av en omgang hull over hele og avfelling med picoter mellom hvert hull.

Pulsvantene ble strikket rett, rundt på strømpepinner nr 3,0 mm, med 3 riller av vrangstrikk ved håndleddet. Pulsvantene er ganske lange og varmer godt oppover underarmen. Jeg bruker ofte topper med trekvart lange ermer, og da passer det med litt lange pulsvanter. Særlig når graderstokken kryper så langt ned som den har gjort de siste dagene her i området. 13 kalde blå grader og vindt fra nordøst – Det bare må bli kaldt..

Men jeg har ikke bare vært egofiksert på strikkefronten hittil i år. Jeg har også strikket på ullgenseren til kjærestegubben. Nå er jeg ferdig med bærestykket og raglanøkningene, og har begynt på bolen. Det hele ser veldig fint ut og kjærestegubben er kjempefornøyd sålangt. Han pusher på og vil ha genseren fortest mulig ferdig. Det kan jeg jo egentlig forstå, så jeg strikker ivei. I kveld skal jeg ha gubbeprosjektet med meg på strikkekafé og da vokser den iallefall noen omganger.

Og sist men ikke minst, så har nyårsproduktiviteten også bidratt til et par enkle pulsvanter til julegavekassen. Disse er strikket i lys grå Mirasol alpakka fra DSA, på strømpepinner nr 3,0 mm. Vantene avsluttes med 3 riller vrangstrikk.

I’ve been knitting a lot the last two weeks. Two pair of wristlets, a shawlette and the yoke and upper arms of the Drangey Pullover for my Hubby. It’s fun knitting and I love the soft and tender feeling of the yarn against my skin.

Ei riktig fin januaruke til deg også!

Advertisements

10 responses »

  1. Du verden så mykje du har strikka. Flott sjal og pulsvarmarar. Flott gensar du held på med

  2. Hjertelig takk Malla. Man får være effektiv når man kan. I neste øyeblikk blir jeg kanskje lat 😀

  3. Så mye fint du har strikket. Nydelige farger på sjalet og pulsvarmerne. Gubbens genser ser jo også flott ut. Skjønner veldig godt at han vil ha drn ferdig:-)

  4. hei på deg. Her var det masse flott. Skjønner det er kjekt å strikke det øverste her.Man blir bare glad av slike farger.
    Genser til kjærestegubben blir knalltøff. Og sålikt eg pulsvantene også eg da. Du ahr virkelig kost deg med pinner og garn i det siste. Herlig herlig. klem

  5. Ja ikke sant Strikkern. I dag skal jeg nøste opp flere hesper med Brooklyn Tweed til genseren hans, sånn at jeg kan strikke i kveld uten å bli forhindret av at jeg går tom for garn. Det gjorde jeg nemlig i går, og det var nesten litt frustrerende. Jeg blir jo så ivrig når jeg setter i gang.. 🙂

  6. Takk kjære Greta – Ja de fargene i skjerf og pulsvantene er bare helt herlige. Helt meg 🙂
    En herlig januardag til deg – klem

  7. Så mye flott på pinnene da! 🙂 Nydelig farge på skjerf og pulsvarmere, og gubben bør nok blir fornøyd han også!

  8. Hjertelig takk janicke123. Gubben gleder seg og jeg koser meg 🙂
    Ha en fin ukeslutt!

  9. Wow, for et nydelig sjal. Herlige farger.

  10. Takk skal du ha Solfrid 🙂