RSS Feed

Opp for å trekke pusten litt..

Posted on

Det var da en merkverdig overskrift på et blogginnlegg, tenker du kanskje.. Vel – Ja – men den beskriver akkurat hvordan jeg kjenner det for tida. Jeg nærmer meg en ende på masterstudiet og er for tida skikkelig fordypet i masteroppgaveskrivinga. Da må man passe på å titte opp fra studiene en gang i blant for å trekke pusten slik at kvelningsfornemmelsene minimeres og drukning unngås.

Det nærmer seg vår og jeg trekker pusten helt inn for å få med meg den gode duften av jord som forbereder seg på å slippe nye skudd av blomster og gress gjennom. Jeg kjenner jeg gleder meg over dette årlige underet som våren representerer. Når knoppene spretter og spirer gror. Det øyeblikket er alltid like spennende. Hvilke små mirakler titter frem i år, mon tro..

I slike pustestunder hentes gjerne strikketøyet frem. Og skinner sola så tusler jeg ut på terrassen med saueskinnsfellen under armen og yndlingssjalet rundt skuldrene og så lar jeg solstrålene slippe til i ansiktet for ei lita stund. Og der, i solkroken, nytes rytmsk meditativ pinneklikking hvor nærkontakten med myk ull  kombinert med fokus på mønster og pust, bidrar til indre ro, blodtrykksbalansering og rolig puls. Der og da kan jeg hente meg inn, få samlet meg, sortert litt faglig tankekaos og økt energinivået igjen. Ei stund jeg altså ikke vil være foruten.

Etterpå er jeg på plass i mitt mentale jeg igjen og klar til nye dypdykk i datamateriale, analyser, funn og diskusjon.

Pust pust pust…

En vakker vårdag til deg også – Og du: Unn deg gjerne en liten pustepause.

The approaching of spring fills me with happiness. I breathe in all in and sense the smell of earth preparing to release new plants. I really enjoy this annual miracle that spring represents. When the buds bouncing and sprouts grow. That moment is always exciting . What little miracles will emerge this year, I wonder … 

16 responses »

  1. Tusen takk for fantastiske gode refleksjoner, som det er lett for en medstudent å kjenne seg igjen i 🙂

    Lykke til videre, Eva!
    Klem fra Randi

  2. Jeg glemte jo å si at vottene dine bare er helt vidunderlig vakre! De matcher jo selve våren 🙂

  3. Du kjære, gode Randi. Takk for fine ord og for at du er en sånn vidunderlig inspirasjonskilde. Lykke til selv – Klemklem 🙂

  4. Takk for det Randi – Garnet er Mirasol Miski og mønsteret er hentet litt her-og-der 😉

  5. Så herlig og godt skrevet!

    Vottene er også kjempefine. 🙂

  6. Hjertelig takk for gode ord BeritS 🙂

  7. NYDELIGE votter, herlige bilder! Masse lykke til med studiene! 🙂

  8. Det blir vel godt å verte ferdig med studiene. Du får nok ein mastergrad i toppkarekter. Veldig flott for deg at du kan finne slike pustehull og finne roen. Strikking er godt for det meste. Masse masse lykke til med masteren lille venn. klem

  9. Viktig å huske på å puste innimellom også, ja. Godt og vakkert skrevet om hvilestunda di 🙂 Lykke til videre med studiene!

  10. Hjertelig takk Hanne. det går helst bra med oppgaven. Må bare passe på å puste jevnt og regelmessig 😉

  11. Strikking er godt for det meste Greta – Selv oppgaveskriving. Det holder jeg sannelig med deg i. Klem til deg også 🙂

  12. Hjertelig takk Line Kristine. Pust og klem 🙂

  13. Kjempefine votter! Og i det hele tatt nydelige bilder. Jeg skjønner godt det må bli som å komme opp å trekke pusten når du holder på med masteroppgave. Da er det høyst påkrevet å opp til overflaten med jevne mellomrom. Håper ikke dere er aldeles nedsnødde der oppe i Midt-Norge!,

  14. Ja litt luft må man ha Lisbeth – Kanskje særlig nå som vinteren tok seg et krampetak midt i mars og lenge etter at vårfølelsen hadde festet seg i oss. Vi er ganske så nedsnødde, men vi tåler det og forventer snøsmelting igjen ganske raskt. Krokusknoppene venter like under snøen 🙂

  15. Pustepauser er helt uvurderlige når man sitter og leser.
    Vottene var nydelige. Skikkelig gladfarge!

  16. Viktig viktig Monica Frances 🙂

Legg igjen en kommentar

