RSS Feed

Litt pynt på hverdagen..

Posted on

At livet sånn generelt byr på flest hverdager, er allmen kunnskap: Helga byr på lørdag og søndag – Resten av uka er hverdager. Enkelt og greit! Likevel pynter vi som oftest til helga. Vi baker til helga. Vi koser oss i helga. Og alt det er sikkert vel og bra, for hvordan skull det vel gå med oss normenn om vi ble tatt i å ha det for fint midt i uka, eller spise kaker på en vanlig tirsdag, eller om vi skulle komme til å kose oss midt i uka – Nei, fysj og fysj. Det ville nok ikke vært bra for oss. Jeg er ikke helt sikker på hvor galt det kunne godt med oss, men føler meg temmelig sikkert på at både arvesynd, janteloven og kanskje til og med arbeidsmiljøloven kunne kommet til gjeldelse i slike tilfeller… Her på berget bør vi nok ikke kose oss for mye, eller pynte for mye, nei. Eller…. Er det kanskje nettopp det vi bør gjøre? Rett og slett pynte litt på hverdagen.

Jeg er opptatt av hverdagsgleder. Kanskje til og med over gjennomsnittet opptatt av hverdagsgleder. Alle disse små dryppene og øyeblikkene som kan gjøre dagene gode og løfte humøret vårt midt i en strevsom situasjon. Hvor koselig er det for eksempel ikke å sette frem noen friske blomster i en vase eller i en liten kopp, midt i uka. Nyte synet og kanskje til og med duften. Bli litt varm rundt hjerterota på enhelt vanlig hverdag.. Herlig sier jeg!

Derfor har jeg min egen lille hverdagsglede- aksjon gående. Den utarter seg ikke på så veldig spesielle måter, og krever heller ikke mer enn et øyeblikks stopp i hverdagen. Ei øyeblikk hvor fokus er på positiv glede. Det kan være smaken av en appelsin, duften av vår i lufta, opplevelsen av regn i ansiktet eller lytte til fuglekvitter. Hverdagsglede kan også være noe så enkelt som å stoppe opp et øyeblikk der du er, lukke øynene og trekke pusten godt inn gjennom nesen og kjenne hvordan lufta strømmer inn og fyller kroppen helt ned i magen,  før du slipper pusten sakte ut igjen gjennom munnen. Gjenta øvelsen to- tre ganger, og kjenn at du fylles av ny energi og får krefter til å fortsette på dagens gjøremål.

 

Hverdagsglede er for meg i dag å pynte litt på et par helt enkle raggsokker. I allminnelighet er lester, som vi nordlenninger sier, et helt vanlig og nyttig hverdagsplagg som er ment for å holde oss varme og tørre på føttene. Det finnes selvsagt også finlester og gå-bort-strømper, skistrømper, russelester og andre finere fotplagg. Men i sin alminnelighet er hverdagslester vanligvis strikket i litt grov ull, helst 80/20 for slitestyrkes del, gjerne på pinner nr 3,5. Før i tida ble ofte hverdagslester strikket i grå ull, eller i restegarn, og barehelt sjeldent i fine glade farger. Min hverdagsglede i dag er imidlertid ikke hverken grå eller preget av restegarns- fornuft. Jeg har strikket et par glade hverdagslester i knallrosa og lilla ull. HIFA Fjell 3- trådet raggsokkegarn, for å være helt nøyaktig. Og for å virkelig vise ære på hverdagen så har jeg til og med gått til det suspekte skritt å hekle en pyntebord helt øverst- Riktig snuppete altså – Men veeeldig fint, syns jeg, og fargemessig er det riktig til å bli i godt humør av 🙂

Til helga skal jeg altså pynte meg, på helgedags vis. Med de fine nye hverdagslestene mine. Men det er ikke fordi det er må gjøres i helga. Det er kun fordi vi tilfeldigvis skriver fredag i dag og jeg har ikke tid til å vente helt til mandag med å ta nylestene i bruk. Jeg må bare sy inn alle trådendene først. Gjett om det bli god hverdagsglede  for meg!

Ønsker deg både helgeglede og hverdagsglede, og husk å stoppe opp et lite øyeblikk og kjenn etter: Gleden finnes!

12 responses »

  1. Koselig innlegg. Viktig å se og ta vare på de små fine tingene hver dag. Det gir overskudd og glede.

    Nydelige blomster i tekoppen din, og kjekt med fargerike raggsokker. 🙂

  2. Herlig lesining og kvardagsgleder. Herlig. Og herlige lester eller ragger som eg sa der eg bodde før. Strikker sokker på kvelden for tida.Og så lager eg fargerike fargerike sitterunderlag. Det er kjekt i drittveret. Ein skal ta vare på dagen og livet mens ein kan. Ønsker deg ei knallfin helg og ei god ny uke når helga er ferdig. klem fra sogn

  3. Takk Mimouna. Ei glad helg til deg 🙂

  4. Koselig å høre Greta. Selv i uværet finns det noe vakkert hvis man bare ser nøye etter. Om ikke annet, så regndråpene på vinduet 😉
    Ei glad helg til deg også – klem

  5. Så flott skrevet og herlige sokker du har strikket! Ha en fortsatt koselig helg hos deg!

  6. Takk for koselig ord Hanne. I dag har vinteren noen krampetrekninger og det snør ute, for første gang siden nyttår. Dermed må alle som venter på våren (inkludert meg) utvise bitte litt tålmodighet. Det er en prøvelse, men vi står han vel a’. Det er jo vakkert hvit og rent med snø også da, og jeg har vasket alle mattene mine ute i snøen i dag. Aldri så galt at det ikke er godt for noe altså 🙂
    Ei finfin helg til deg Hanne!

  7. Fiiiine sokker, fint innlegg om hverdagsgledene! Takk!

  8. Takk selv, for dine gode ord Lisbeth 🙂

  9. Er sååååå enig! Hverdager er det flest av, og de små gledene i livet, i hverdagen , de er så mye viktigere enn de store. ❤

  10. Så flotte sokker! Det er flest hverdager og det er de vi må huske på… Viktig det du skrev. Her er slike små hverdagsgleder veldig viktig. Bare litt god musikk, en god bok eller en fin kopp kan gi slike gleder.

  11. Som jeg skulle sagt det selv, janice123, (eller var det kanskje akkurat det jeg gjorde) 😉
    Ha ei fin helg!

  12. Ja det er egentlig mange ting som kan spre hverdagsglede hobbyvenn. Vi må bare åpne hjertet litt sånn at vi ser de små gledene 🙂
    Ei fin helg til deg!

Legg igjen en kommentar

