RSS Feed

Knitting Therapy

Posted on

Jeg kom over denne flotte illustrasjonen på nettet i dag, og kjente meg plutselig så veldig godt igjen.. Altså.. Jeg er jo avhengig.. jeg også..

Takk og lov 😀

For like etterpå kom jeg nemlig over en svært aktuell artikkel om at forskning viser at strikking er bra for helsa!

(klikk på bildet for å se originalartikkelen).

 The rhythmic movements of knitting offer many of the same kinds of benefits as meditation, says Carrie Barron, an assistant clinical professor of psychiatry at Columbia University in New York.

Might crafts such as knitting offer long-term health benefits?

 

Og det beste av alt. Forskningen viser at det er ikke de ferdige strikkeresultatene som er avgjørende for helseprifitten, men selve strikkeprosessen! Det er jo helt fantastisk! Heretter trenger jeg ikke lenger ha noe dårlig samvittighet for alle ufoene.. Jeg kan til og med glede meg hver gang jeg legger bort et uferdig kjedelig strikkeprosjekt og med 100% god samvittighet begynne på et nytt prosjekt! Det er jo selve strikkeprosessen som er viktig og god for helsa mi!

Dermed er både jeg og alle andre strikkere reddet:

 

Fortsett å strikke – Det er helse i hver maske!

12 responses »

  1. For min del er det ganske blodtrykksenkende. Sitte ved badekarskanten og vente på at fireåringen skal bade ferdig=strikketid. Kø hos tannlegen=mere strikketid;)

  2. Så koselig det høres ut å strikke ved badekarkanten 🙂
    Strikking på venterom og i kø, er veldig praktisk. Det gjør jeg også. Da går tida liksom litt fortere og det blir ikke fullt så meningsløst å måtte vente 😉

    Ha en fin dag, Monstermønster!

  3. Hei kjære venn. Så herlig illustrasjon og nydelig artikkel. Det re derfor eg ovrelever altså hehe.er veeldig kjekt å ha mange strikk og kunnee strikke på det ein vil. I dag blir det både inne og utestrikk på meg. Nyt strikkedagen og litt anna

  4. Fin oppsumering det der 🙂 *LIKER*

  5. Takk for gode ord Greta – En flott strikkedag til deg også 🙂

  6. Ja – Ikke sant, JaneI. Forskning er nyttige greier 🙂

  7. Så herleg! 🙂
    Viss eg ikkje har strikketøyet med meg i veska når eg skal i besøk føler eg meg definitivt litt naken. Og vennene mine kommenterer då alltid: «Du uten strikketøy?». Strikkar i besøk, i bilen når mannen køyrer, på fly osv. Det må alltid vere med. 😉

  8. Kjenner meg veldig igjen jeg også. Må få låne den av deg 😉
    Har med meg strikkene mine overalt. Kan jo få tid til å strikke litt må vite vet du 😉

  9. så sant, så sant! Strikketøyet er alltid med! Ha en flott, ny, uke hos deg!

  10. Strikketøy er viktig – nårsomhelst og hvorsomhelst 🙂

  11. Værsågo’ lån i vei, Janne, og ha en fin strikkesommer 🙂

  12. En fin strikkeuke til deg også Hanne 🙂

Legg igjen en kommentar

